Remote werken, werkt dat wel?

Werken waar en wanneer je wil. Remote werken spreekt tot de verbeelding. Zeker als je door de bijna 500.000 #remotework-posts scrolt op Instagram. Is de realiteit even idyllisch? Het Amerikaanse RemotePanda publiceerde recent zijn onderzoeksresultaten over dit fenomeen.

Hoe kijken zowel bedrijven als remote workers werkelijk naar tijds- en plaatsonafhankelijk werken? Het onderzoek brengt de bevindingen van bedrijven in de softwaredevelopmentindustrie wereldwijd in kaart. Dat geldt voor de bedrijven die bevraagd zijn. Onder de remote workers zelf komen de inzichten vooral van Indiase serviceproviders.

4 belangrijke bevinden uit het rapport:

  1. Flexibiliteit en kostenbesparing

Met het profiel van de remote workers voor ogen verbaast het misschien niet dat de nummer één motivatie om met een remote team samen te werken, de lagere kosten zijn. Ook flexibiliteit komt als belangrijke reden naar voor. Zo geven deelnemende organisaties van het onderzoek aan dat ze het belangrijk vinden hun medewerkers vrijheid te bieden boven angstvallig vast te houden aan de klassieke 9-to-5.

  1. Via-via eerst

39% van de bedrijven komt het liefst in contact met remote workers via hun eigen netwerk, vertrouwen speelt hierin een grote rol. 27% vindt geschikte profielen via freelanceplatformen, 15% wendt zich tot LinkedIn.

  1. Moeilijke communicatie

Communicatie en de verschillende tijdszones zijn dan weer de belangrijkste struikelblokken in de samenwerking met remote teams. Vraag is in hoeverre de factor kost nog opweegt wanneer een project een langere doorlooptijd nodig heeft en vastloopt op misverstanden in communicatie. Ook 45% van de remote workers geeft aan dat communicatie het belangrijkste knelpunt is.

  1. Perceptie evolueert

Hoe succesvol achten bedrijven de samenwerking met remote teams? Valt de idee dat samenwerken met remote teams eerder moeilijk loopt te counteren? 58% is positief over de samenwerking, 39% is minder enthousiast, 3% geeft aan ronduit ontevreden te zijn. Het rapport besluit dat de perceptie in elk geval positief evolueert.

Het volledige rapport, doorspekt met quotes van de opdrachtgevers, lees je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *