Krachtig ondernemen als introverte freelancer, zo doe je dat

30 tot 50% van de ondernemers en freelancers zou een introvert karakter hebben. Een obstakel voor hun professioneel toekomst? Nee, zolang je het maar herkent en ernaar handelt. Katja Soors, de Businesscoach voor de introverte ondernemer, legt uit.

De introverte vs. extraverte freelancer

De eerste stap is begrijpen of je een introverte freelancer bent of niet. Introvert zijn, is niet te verwarren met een verlegen karakter hebben of met een nerveus gevoel bij spreken voor een publiek. Volgens Katja Soors ligt het verschil tussen introversie en extraversie op twee niveaus: energie en prikkels. “De introvert is gevoeliger voor externe prikkels, dat is een fysiologisch proces. Hierdoor vermijdt hij het liefst té veel prikkels en hij heeft ook meer tijd nodig om ze te verwerken. Zijn energie haalt hij eerder uit zichzelf waardoor hij minder behoefte heeft aan sociale contacten.”

Groeien met je onderneming is in de eerste plaats durven groeien als mens.

Ontdek de kracht van introversie

Als het gaat om ondernemerschap is Katja Soors stellig: “Veel freelancers zijn zich niet bewust van hun introverte karakter omdat ze het bijvoorbeeld goed kunnen uitleggen. Anderen daarentegen zijn zich wel bewust van hun introversie, maar durven dat niet toegeven door een zekere maatschappelijke druk. Beiden gedragen zich dan eerder extravert, want ze denken dat dit nodig is om succesvol te zijn. Dat is absoluut een misvatting. Door de introverte persoonlijkheid niet meer te zien als een vloek, maar als een zegen, openen de deuren naar succesvol ondernemerschap zich sneller. Groeien met je onderneming is in de eerste plaats durven groeien als mens.”

Het verschil maken

Als freelancer heb je misschien de neiging om te gaan voor een vaste klant in een uurtje-factuurtje-formule, want dat biedt zekerheid. Maar tegelijk ook afhankelijkheid en dat kan ook frustrerend zijn. De kracht van een introverte ondernemer ligt in zijn opgebouwde kennis. “Helaas durf je vaak de stap om je eigen expertise in de markt te zetten niet te wagen. Wat helpt is eerst voor jezelf heel helder maken wie je doelgroep is, wat je product of dienst is en hoe jij je onderscheidt van de rest. Op die manier word je heel herkenbaar voor potentiële klanten”, legt Katja Soors uit.

Bekijk een videofragment uit het interview

Connecteren of collecteren?

Ook als freelancer is een sales- & marketingstrategie een absolute must. Hier duikt een potentieel nieuw obstakel op voor de introverte ondernemer: naar buiten komen en zichtbaar zijn. “Een introvert persoon heeft er baat bij om te vertrekken vanuit zijn natuurlijke neiging om te ‘connecteren’. Vanuit een observerende, luisterende houding maakt hij connectie met de ander en haakt hij in op de behoeften van de prospect. De aanlooptijd om klanten binnen te halen is langer, maar daar tegenover staat dat de kans groter is dat een prospect effectief een klant wordt. Aan de andere kant heeft de extravert de neiging om te ‘collecteren’: veelvuldige contacten leggen en van daaruit proberen klanten binnen te halen. Het is dus aan de freelancer om zichzelf niet onder druk te zetten en zich in evenwicht te voelen met zijn ware aard!”, zegt Katja Soors.

De Know-Like-Trust factor

Een prospect wordt een klant als de Know-Like-Trust cyclus goed is doorlopen. Het is bekend dat als de ander je veelvuldig leert kennen via verschillende kanalen, als hij zich bij jou op zijn gemak voelt en als er wederzijds vertrouwen is, het makkelijker is om het verkoopsproces succesvol af te ronden. Voor de introverte freelancer is het proces identiek, maar het duurt langer. “Dat is geen probleem, het is gewoon een andere aanpak waaraan het businessplan kan aangepast worden. Een introverte ondernemer bouwt van nature eerder gestaag aan zijn onderneming vanuit opgedane ervaringen en zal hierbij zoveel mogelijk rekening houden met mogelijke risico’s,” voegt Katja Soors toe.

Introvert-zijn is maatschappelijk minder aanvaard, dus gedraag ik mij extravert ten koste van mijn gezondheid.

Aan het werk

Je kunt je persoonlijkheid niet veranderen, maar je vaardigheden ontwikkelen is wel haalbaar. Katja Soors maakt tijdens haar coachingsessies de introverte ondernemer eerst bewust van zijn persoonlijkheid en gaat daarna een aantal competenties aanleren of verfijnen: “De introverte freelancer moet in de eerste plaats weten wat hem energie geeft en wat energie kost. Ik raad vaak aan om te beginnen met het bijhouden van een notitieboekje met een oplijsting van het energieniveau en de verschillende acties doorheen de dag. Het resultaat zijn vaak onthullende inzichten die heel waardevol zijn voor de toekomst.

De te ontwikkelen vaardigheden bij introverten zijn vaak eerder communicatieve en sociale vaardigheden zoals je overtuigend profileren, relaties opbouwen en onderhouden, je dienst verkopen, maar ook actiegericht handelen is cruciaal. Zonder acties geen vooruitgang, zonder vooruitgang geen klanten en zonder klanten geen business!


4 tips om te slagen als introverte freelancer

  1. Ontdek eerst de kracht van je introverte persoonlijkheid
  2. Kies dan zorgvuldig je niche
  3. Ontwikkel vervolgens een doeltreffend sales- en marketingproces
  4. Train je communicatieve en sociale vaardigheden

 

Katja Soors

Katja Soors is ingenieur van opleiding. Na een lange carrière in het bedrijfsleven en verschillende klantgerichte functies, ontdekte Katja op een dag haar eigen introverte persoonlijkheid. Katja heeft www.coachingatwork.be opgericht waar ze als businesscoach introverte freelancers helpt groeien op professioneel vlak. Ze begeleidt hen individueel of in beperkte groep op vlak van persoonlijkheid én in hun business.