"Exploring the future of work & the freelance economy"

Opdrachtgever en freelancer leren elkaar beter kennen

We vroegen aan Mark Willems, CEO sinds februari 2018 bij het snelgroeiende Jellow.be, welke evoluties hij op de freelancemarkt in 2019 ziet.

“2019 wordt het jaar waarin freelancers en opdrachtgever elkaar steeds meer rechtstreeks vinden. De freelancemarkt wordt matuurder: de vraag naar freelancers neemt toe, het aanbod evenzeer. Beide partijen vinden vaker zelfstandig de weg naar elkaar via allerlei online platformen en ook persoonlijke netwerken groeien in omvang.”

Transparantie wint aan belang

“Online platformen waar opdrachtgevers en freelancers elkaar snel en rechtstreeks kunnen vinden, er zijn er steeds meer, ook in ons land. Bedrijven melden zich aan bij één of meerdere platformen waardoor ze voordelig toegang krijgen tot een breed en gevarieerd ‘royalty free’ aanbod, nooit marges op de prestaties van de freelancers dus. Freelancers van hun kant doen hetzelfde om dezelfde redenen. Matchingsoftware doet de rest. Een laagdrempelig abonnement voor opdrachtgevers, een gratis abonnement voor freelancers en het uitsluiten van tussenpartijen met marges houden de markt maximaal open en tarieven transparant.”

Meerwaarde

“De vele tussenpartijen, de zogenaamde intermediairs, krijgen het hierdoor steeds moeilijker om hun meerwaarde te onderbouwen. De vaak hoge marges bij die partijen zullen zo meer en meer onder druk komen te staan. De tarieven van freelancers liggen ook meer in lijn met de brutoloonkost van vaste werknemers zonder deze marges. Dit bewustzijn groeit almaar meer bij zowel freelancers als bedrijven.”

Niche-expertise blijft knelpunt

“Sommige knelpuntberoepen zijn ook op online platforms schaars. Dit geldt zeker voor veelgevraagde freelanceprofielen zoals projectmanagers, online marketeers of HR-specialisten. Knelpunten blijven dus niche-experten of overbevraagde profielen die je ook moeilijker online vindt. Intermediairs die gespecialiseerd zijn in deze profielen kunnen vandaag hierin wel nog het verschil maken.“

Online en zonder tussenpartijen

“Zeker is dat er een evolutie in de freelancemarkt aan de gang is! Zowel bedrijven als freelancers zoeken de meest optimale manier om elkaar rechtstreeks te vinden. Online platformen hebben een enorm schaalvoordeel, groeien snel en zijn 24/7 toegankelijk. Net zoals in onze buurlanden zullen de online kanalen in België dan ook sterk aan belang winnen in 2019.”

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *