"Exploring the future of work & the freelance economy"

Waarom ook het brandingplaatje van een freelancer 100 % moet kloppen

“Een sterke merkidentiteit doet wonderen voor je goesting in je job, je energieniveau, je klantentevredenheid, je gemoedsrust én je bankrekening.”

Bedrijven die niet investeren in hun branding en communicatie … ze bestaan haast niet meer. Om klanten aan te trekken en een merk bekend te maken moet je je als bedrijf tonen aan de wereld. Op een consequente, onderscheidende en aantrekkelijke manier. Want de concurrentie neemt toe en consumenten worden kritischer.

En eigenlijk ben jij als freelancer ook een bedrijf. Een klein bedrijf weliswaar, maar vast en zeker een bedrijf dat het verschil maakt – of zou kunnen maken 😉 – met zijn branding en communicatie.

  • Krijg jij de freelanceopdrachten die je het liefst doet?
  • Zijn het merendeel van jouw freelanceopdrachten rendabel?
  • Trek je de opdrachtgevers of klanten aan die je het liefst wil?
  • Krijg je de juiste doorverwijzingen van je netwerk?
  • Heb je het gevoel dat je al je kwaliteiten kwijt kan in je werk als freelancer?

5 x ‘ja’? Super! Dan ben je een sterk merk. En dat voel je ongetwijfeld aan je goesting in je job, je energieniveau, je klantentevredenheid, je gemoedsrust én je bankrekening.

Toch hier en daar een ‘nee’? Werk dan actief aan je merk als freelancer en je zal zien dat je meer plezier, voldoening en rendement uit je werk haalt. Want als je brandingplaatje 100 % klopt, dan worden je klanten én jij daar beter van. Ik geef je graag een aantal concrete tips vanuit mijn ervaring als brandingconsultant voor ondernemers en kmo’s.

Vier basisvragen

Een opmerkelijke branding begint met een duidelijke merkidentiteit. De mensen rondom je merk – en dat zijn niet alleen je klanten, maar ook eventuele collega’s, leveranciers, partners … – moeten weten wat je precies doet, voor wie je dat doet, hoe je het verschil maakt en welke beleving je wil creëren. Alleen dan kom je in een situatie waarin je het werk kan doen dat je echt graag doet, voor de opdrachtgevers die je het liefste hebt. Probeer voor jezelf eens een antwoord te geven op deze vier basisvragen. Ze vormen het fundament van je branding.

  1. Wat doe je?

Durf te kiezen. Durf je aanbod af te bakenen. De grootste valkuil, zeker bij beginnende freelancers, is ‘van alles’ doen. Als je én teksten schrijft, én folders opmaakt, én fotografie doet, én administratieve taken verricht, én af en toe ook nog eens een app ontwikkelt … dan sta je bekend voor van alles … en niks.

Uiteraard kan je verschillende diensten combineren, maar probeer er dan een rode draad in te vinden. Leg een focus, zodat mensen je merk kunnen ‘vastpakken’ en dat op de juiste manier kunnen doorvertellen aan anderen. Als freelancer heb je meestal geen groot marketingbudget waarmee je aan de wereld kan laten weten dat je er bent. Je mond-tot-mondreclame is een heel belangrijk kanaal om nieuwe klanten te vinden. En die reclamemolen draait alleen efficiënt als het juiste verhaal over jou de ronde doet.

  1. Voor wie doe je het?

De ‘voor wie’-vraag gaat voor mij veel verder dan bepalen wie je doelgroep is. Als freelance marketeer kan je je richten op de ‘m’ van de kmo’s. Als freelance fotograaf kan je je richten op werkgeversorganisaties en eventorganisatoren. Als freelance programmeur kan je je richten op grote automotivebedrijven. Maar nog belangrijker dan je doelgroep afbakenen, is weten waar die doelgroep van wakker ligt. En hoe jij daar een antwoord op kan bieden.

Leer de specifieke behoeften van je doelgroep kennen, zodat je daarop kan inspelen met je aanbod en je kwaliteiten. Je zal merken dat het wonderen doet om nieuwe projecten binnen te halen of om opdrachtgevers te overtuigen.

  1. Hoe maak je het verschil?

De termen USP en ESP zijn voor bedrijven zeer belangrijk in hun marketing en communicatie. En ik zei het al: als freelancer ben je een klein bedrijf. Dus … wat is jouw USP (objectieve onderscheidende voordeel) en ESP (emotionele onderscheidende voordeel)? Of met andere woorden: waarom moet je doelgroep bij jou zijn en niet bij freelancers die dezelfde diensten aanbieden?

Bij de bedrijven die ik begeleid, komen we tot de USP en ESP via een SWOT-analyse. Dat is een oefening waarbij je je sterktes (strengths) en zwaktes (weaknesses) analyseert en de kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van je merk bekijkt. Een zeer waardevolle oefening die je veel inzicht zal brengen! Via mijn website kan je een handig document downloaden om deze oefening te doen.

Zodra je de SWOT-analyse gedaan hebt, ga je op zoek naar:

  • de sterktes die voor jouw doelgroep het meest relevant zijn
  • de kansen die binnen jouw sector het verschil kunnen maken
  • de zwaktes die je kan ombuigen tot sterktes
  • de bedreigingen die je proactief kan counteren

Tijdens de analyse gaat het antwoord op de vraag ‘Waarom moet de wereld bij mij zijn?’ of je USP stilaan duidelijker worden. Maar ook de vraag ‘Waarom moet de wereld bij mij zijn?’ moet beantwoord worden. Want die vraag leidt tot je ESP of emotionele onderscheidende voordeel, en dat is mogelijk nog belangrijker, zeker voor een freelancer. Je speelt ermee in op de relatie met je klant en het gevoel dat hij bij jou heeft.

  1. Welke beleving wil je creëren?

De antwoorden op vragen 1 tot en met 3 geven al een duidelijk beeld van waarvoor je staat als freelancer. Maar ik voeg er graag nog een aspect aan toe. Ik noem het je merk-DNA. Dat bestaat uit:

  • je functionele kwaliteiten, zoals je kennis, opleidingen en ervaring
  • je emotionele kwaliteiten, zoals je talent, persoonlijkheid en passie voor je vak
  • je expressieve kwaliteiten, zoals je gedrag, uitstraling en tone of voice

Al die kwaliteiten maken jou tot de persoon die je bent. Je bent meer dan je opleiding en de projecten die je al gedaan hebt. Ik merk dat veel freelancers dat vergeten …

Definieer voor jezelf eens je drie soorten kwaliteiten. En durf ze in te zetten tijdens het netwerken en tijdens salespitches of klantencontacten. Als freelancer werk je vaak een-op-een samen met je opdrachtgevers. Met je persoonlijkheid en je aanpak kan je dus zeker zoveel verschil maken als met je pure vakkennis.

Voor jezelf het antwoord op de vier basisvragen ontdekken en formuleren, is de eerste stap om je eigen merk sterker te maken. Als je er dan vervolgens ook gericht over gaat communiceren, leert de wereld jou kennen als degene waarvoor je wil bekendstaan. Daarover zal ik het hebben in een volgende blog.

Veel succes!

 

PS Lees zeker ook mijn interview met Marleen Deleu over ‘Je mond-tot-mondreclame versterken als freelancer’ en mijn blog ‘Weet wat je zegt … en bewaak je rentabiliteit én mond-tot-mondreclame’. Want ook die artikels bevatten waardevolle tips rond je branding als freelancer.

Katlijn Voordeckers is zaakvoerder en brandingexpert van OpmerKelijk. Ze lanceerde in februari 2018 haar tweede boek bij uitgeverij LannooCampus: VerMERKvuldig! Je mond-tot-mondreclame vermenigvuldigen in drie stappen. Haar boek is specifiek bedoeld voor eigenaar-ondernemers. De belangrijkste boodschap? Mond-tot-mondreclame is niet iets dat je zomaar overkomt, maar iets dat je zélf grotendeels in handen kan nemen. Ontdek hoe je fans, ambassadeurs, beïnvloeders en influencers een sterk verhaal geeft over je merk en je mond-tot-mondreclame zo de juiste richting uitstuurt. Bestel VerMERKvuldig! via deze link.

Bekijk alle berichten van Katlijn Voordeckers

4 reacties op dit bericht

  1. De cruciale vraag is inderdaad hoe kruip je in het hoofd van een bedrijf. Hoe zorg jij er als freelancer voor dat een bedrijf binnen 3 weken aan jou denkt als men een opdracht voor je heeft.

    En kiezen, je domein afbakenen is daar een essentieel onderdeel van. Als freelancer kun je wellicht op meerdere projecten ingeschakeld worden.

    Tegelijk is het verschil duiden belangrijk. Waarom kiest men best voor jou en niet voor een ander.
    Personal branding helpt jou om dit duidelijker te maken omdat jouw klanten makkelijker gaan begrijpen wat je doet. Het wordt meer jezelf verkopen zonder trekken en sleuren. Het wordt voor bedrijven makkelijk om spontaan en doelbewust voor jou te kiezen.

    Bijvoorbeeld: Je bent wellicht niet de 100ste copywriter of webdesigner in een rij. Vertel opdrachtgevers waarom alle andere copywriters collega’s zijn en geen concurrenten.

    Zolang jouw verhaal onvoldoende duidelijk is voor de klant, zal het moeilijk blijven om het verschil te maken als freelancer.

  2. Dankjewel voor je feedback Michel. Heel mooi gezegd: Vertel waarom anderen collega’s zijn en geen concurrenten. Veel succes!