"Exploring the future of work & the freelance economy"

Waarom goede off-boarding ook cruciaal is voor contractors

Bij de meeste bedrijven is het evident dat wanneer een werknemer vertrekt, er een exit-interview volgt, wat bedankjes, een afscheid en blijvend contact via alumniprogramma’s. Wanneer het gaat om een freelancer, is dit echter niet altijd het geval.

Het aantal ‘niet-permanente’ werknemers groeit wereldwijd en veel bedrijven kiezen er steeds vaker voor. Daarom is het belangrijk dat interne procedures, zeker je off-boardingstrategie, meegaan met de tijd. Het beleid moet evolueren samen met de arbeidswereld anders lopen bedrijven het risico dat hun reputatie onder tijdelijke werknemers en freelancers een deuk krijgt. En dat is nefast voor de aanvoer van toekomstig talent.

Wat voormalige freelancers zeggen over een bedrijf tegen vrienden, family, rekruteerders, … is bepalend voor de reputatie. Ze zullen er ook niet voor terugdeinzen om over een ervaring te praten op fora, freelancewebsites en socialenetwerksites zoals Facebook en LinkedIn. Het zijn immers die plekken waar contractors onderzoek doen naar mogelijke opdrachtgevers.

Drie belangrijke tips

Hoe een bedrijf zijn freelancers behandelt, tot en met de laatste dag, is cruciaal. En het heeft daarbij een keuze: of het laat de contractor geruisloos vertrekken zonder een bedankje, of het biedt een off-boarding gelijkwaardig aan die voor een vaste werknemer die het bedrijf verlaat.

Daarom alvast drie belangrijke tips om in het hoofd te houden wanneer een bedrijf een freelanceopdracht efficiënt en correct wil afronden.

  1. Communiceer over het vertrek

Dit klinkt als een logische tip, maar het is enorm belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf weet dat een contractor vertrekt voor die de deur uitwandelt. Daarbij maakt het niet uit hoelang diens opdracht geduurd heeft. Wanneer zijn laatste dag zomaar voorbijgaat, zal hij zich onzichtbaar, niet gewaardeerd en geen deel van het team voelen. Praktisch gezien zullen de andere werknemers niet de kans krijgen om afscheid te nemen, contactgegevens uit te wisselen of extra training te vragen in het expertisedomein van de freelancer.

Laat het hele team dus zeker weten wanneer de contractor vertrekt. Vermeld daarbij welke skills die persoon meebracht, welke rol hij/zij gespeeld heeft en bedank de freelancer. Iets eenvoudigs als een kaartje, lunch of klein cadeautje kan al veel betekenen. Het is belangrijk dat de contractor weet dat hij/zij gewaardeerd wordt en dat het team zo veel mogelijk waarde uit zijn/haar opdracht kan halen.

  1. Vraag feedback

Exit-interviews zijn net zo belangrijk voor contractors als voor vaste werknemers. Ze bieden inzicht in hoe het voelt voor een freelancer om voor een bedrijf te werken. Hier alvast enkele mogelijke vragen. De vragen kunnen aantonen waar een on- of off-boardingstrategie beter kunnen.

  • Voelden ze zich welkom en geïntegreerd in de bedrijfscultuur, met toegang tot alles wat ze nodig hadden om goed te presteren?
  • Hebben ze bereikt wat ze hoopten te bereiken tijdens hun opdracht?
  • In welke mate heeft hun opdracht bijgedragen tot hun toekomst als contractor?
  • Zouden ze terugkeren naar het bedrijf wanneer de kans er is?
  • Zouden ze het bedrijf aanraden aan andere freelancers?
  • Zijn er bepaalde domeinen waarin hun ervaring/expertise beter had gekund?

Veel van deze dingen zijn van groot belang voor tevredenheid op de werkvloer én zijn vaak criteria waarop onlinereviewsites zoals Glassdoor een werkgever quoteren. Negatieve feedback moet dus zeker serieus genomen worden. Wanneer een freelancer helemaal niet te spreken is over zijn/haar ervaring bij een bedrijf, was er tenminste de mogelijkheid om het eerst te bespreken én om te overleggen hoe iets in de toekomst vermeden kan worden.

  1. Hou contact

Freelancers runnen eigenlijk hun eigen bedrijfje. Ze zullen het daarom zeker appreciëren wanneer ze op de hoogte gehouden worden van toekomstige mogelijkheden.

Constructieve feedback speelt daarin een belangrijke rol, zowel vanuit de recruiter die hen geplaatst heeft als vanuit een goede referentie. Een van de belangrijkste troeven van freelancers is het netwerk. Ze kunnen daarbij alle hulp gebruiken, dus een werkgever kan bijvoorbeeld nuttige contacten delen. Ook contact houden via bijvoorbeeld LinkedIn is een goede optie, waarbij ook resultaten en aanbevelingen gedeeld kunnen worden. Wanneer ze altijd welkom zijn om terug te keren, moeten ze dat zeker ook te horen krijgen.

In de freelancewereld verspreiden verhalen zich snel en een efficiënte exitstrategie kan de sleutel zijn om die verhalen positief te houden. Freelancers de deur uitduwen op het einde van hun opdracht, kan een fatale fout zijn voor een bedrijf. Tijd investeren in feedback geven en waardering uiten, zal zowel hun toekomst als dat van het bedrijf zelf alleen maar goed doen.

Hays Talent Solutions offers companies a comprehensive portfolio of services that helps support all their workforce management-related topics – for any form of employment as non-permanent workforce, temporary workers, contractors, consultants and resources engaged under a statement of work

Bekijk alle berichten van Hays Talent Solutions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *