Een beroep van de toekomst: Chief Freelance Officer
Organisaties die freelancers succesvol inzetten, doen dat steeds meer vanuit een centrale aanpak. Op het kruispunt van de HR directeur met de Directeur van de Aankoopafdeling vind je dan de ‘Chief Freelance Officer’ als de link tussen de organisatie en de freelancers.
Ervaringen van freelancers
Elke zichzelf respecterende organisatie is bezig met het verbeteren van de klantervaringen en van de medewerker tevredenheid. Vandaag kan je maar beter ook focus leggen op ‘de ervaring van de freelancers’ in je organisatie. Er zijn immers steeds meer freelancers en wil je tot een goede én meer rendabele samenwerking komen, dan kan je er niet om heen dat je als opdrachtgever daar aandacht aan moet besteden.
Rol tussen HR en Inkoop
Het groeiende aantal freelancers dat op kerntaken van de organisatie worden ingezet, gaat niet zonder risico’s gepaard en het is dan ook aangewezen dat de relatie tussen beide partijen, opdrachtgever en freelancer, optimaal wordt beheerd. Beide partijen moeten immers tevreden over elkaar en over de samenwerking zijn! Tussen HR en Aankoop in ontstaat daardoor een nieuwe kernfunctie in organisaties waar men veel freelancers inzet: de Chief Freelance Officer is cruciaal in wendbare organisaties. Het betreft een hij of zij die de tijdelijke medewerkers vertrouwd maakt met de cultuur van het bedrijf, uitlegt wat het project inhoudt waar de freelancer op wordt ingezet, maar ook het financiële en contractuele onderhandelt.
Evenwicht tussen vast en flex
De volgende uitdaging voor wendbare organisaties is zeer zeker het bewaren van het evenwicht tussen jobaanbiedingen voor vaste medewerkers en het inhuren van freelancers. Bovendien slaan beleidsdomeinen zoals werkomstandigheden, opleidingen, extra legale voordelen enz. steeds meer op de totale werkende populatie in de organisatie, vast en flex en moet de Chief Freelance Officer ook daar mee bezig zijn. Vraag is dus: wanneer start in uw organisatie uw Chief Freelance Officer?
NextConomy organiseert alvast een workshop over ‘ Toekomstgericht werven en inzetten van Freelancers’ op 8 mei 2018 in Aartselaar. Meer informatie en inschrijven kan hier. Mis de vroegboekkorting van – 25% niet en reserveer uw plaats voor 15 april e.k.
Volg de opleiding en leer van 5 experten hoe uw inhuur meer professioneel te maken, de kosten te verlagen en risico’s te vermijden. Het aantal deelnemers is beperkt.