"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe bepaal je de juiste prijs?

“Veel startende freelancers weten niet goed aan welke prijs ze hun producten of diensten het best verkopen”, zegt Evelien Verschroeven van het ondernemingsloket Xerius. Hoe zet je de juiste prijs?

“Een prijs bepalen is geen exacte wetenschap, waardoor starters vaak te veel of te weinig vragen voor hun werk”, zegt Evelien, business developer starters bij Xerius tijdens het event Stevig in je schoenen als freelancer dat het datingbureau voor freelancers CrossCast Talent Pool organiseerde op 12 oktober 2017. Als coach legt ze uit hoe je als freelancer de correcte prijs bepaalt.

Te hoge of te lage prijs

Een te hoge of te lage prijs vragen heeft gevolgen voor je zaak. Ofwel vind je geen klanten omdat je te duur bent, ofwel laat je geld liggen omdat klanten nochtans bereid zijn om meer te betalen. Een correcte prijs vastleggen, is niet zo gemakkelijk. Die is voor iedereen anders. Daarom geeft Evelien enkele tips:

  1. Denk na over hoeveel je zou willen verdienen per maand of per jaar. Hoeveel wil je netto overhouden?
  2. Houd al jouw uitgaven bij. Niet alleen de elektriciteitsfactuur, maar ook cadeaukosten, doktersbezoeken, …
  3. Social mediabeheer, auto, … zijn er kosten waarop je kan beknibbelen?
  4. Besteed zaken uit waarin je niet goed bent of die iemand anders efficiënter aanpakt zoals boekhouding.
  5. Bespioneer je concurrenten en achterhaal wat jouw meerwaarde is tegenover hen.

Bespioneer je concurrenten

Klanten win je als je je onderscheidt van je concurrenten. Maar dat is niet voldoende om opdrachtgevers te overtuigen van je professionaliteit. Ook hier deelt Evelien enkele suggesties:

  1. Verzorg je personal branding. Zorg ervoor dat je website en social media-posts stroken met jouw persoonlijkheid. Hierdoor leert je opdrachtgever jou beter kennen, waardoor het vertrouwen sneller groeit.
  2. Kijk niet te veel naar je concurrenten. Anders kom je in een prijzenoorlog terecht.
  3. Oefen jouw elevator pitch voor klanten. Zit je verhaal goed? Kan je binnen de dertig seconden vertellen wie jij bent en wat je doet?
  4. Beantwoord ook de waarom-vraag van je klanten. Waarom zou hij met jou samenwerken?
  5. Vul je LinkedIn-profiel volledig in. Vertel niet alleen wat je gedaan hebt en waarmee je nu bezig bent, maar ook wat je wil doen. Wees ook actief op dit kanaal. Door regelmatig berichten te schrijven, te delen of deel te nemen aan een discussie toon je dat je een expert bent op jouw vlak.

Prijs onderhandelen met klanten

Een deelnemer wil haar prijzen verhogen, maar durft dat niet te melden aan haar klanten waarmee ze al jaren samenwerkt. Hoe verhoog je jouw prijs, zonder dat je opdrachtgevers verliest? “Communiceer in september dat je het volgend jaar je prijzen verhoogt”, adviseert Evelien. “En zeg hierbij dat als ze je nu nog boeken, dat nog aan het huidig tarief kan.”

En hanteer je voor verschillende opdrachtgevers verschillende prijzen? Een deelnemer getuigt dat een startende opdrachtgever haar hulp wil inschakelen, maar haar tarief ligt te hoog. Verlaagt zij voor die ene klant haar prijs? Want ze is bang dat haar andere opdrachtgevers dat te weten komen. Ook hier heeft Evelien raad: “Verlaag niet je tarief, maar zoek naar een creatieve oplossing. Kan je iets extra aanbieden?”

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert