Welke prijs ben ik waard?

Welke prijs moet ik vragen? Dat is het grote vraagstuk waar elke freelancer mee worstelt. Robin Cuypers van STREVER geeft enkele tips om de juiste prijs te bepalen.

Hoe toon ik aan de klant dat ik mijn prijs waard ben? Hoe reageer ik op een opdrachtgever die zegt dat ik te duur ben? Hoe communiceer ik een prijswijziging? Hoe toon ik mijn prijzen op mijn website? Een goede prijs bepalen is niet evident. Robin van STREVER vertelt over de uitdagingen waarvoor freelancers én hijzelf staan.

Hoe ben je op het idee gekomen om STREVER op te richten?

Robin: “Oorspronkelijk wou ik marketingadvies geven aan fitnesscentra. Dat idee had ik van a tot z uitgewerkt: analyse van doelgroep, concurrentie, aanbod … Nadat ik mijn idee had gepitcht aan een jury vroeg die welke prijs ik voor mijn dienst wou vragen. Uit de reactie op mijn antwoord, leerde ik dat mijn prijs veel te laag was. Het was toch een beetje afgaan op dat moment.”

“Ik heb me toen voorgenomen met me te verdiepen in het onderwerp. Ik besefte dat veel ondernemers met dit vraagstuk bezig waren. Door me bij te scholen, boeken te lezen, online cursussen te volgen, ontdekte ik de verschillende prijsmethodes en de daarbij horende valkuilen.”

“Ik ben toen begonnen met het geven van workshops aan jonge starters. Nu geef ik vooral advies aan bedrijven.”

Wat is jouw grootste uitdaging?

“Mijn eigen bedrijf gaat ontzettend hard. Een groei op 1 jaar tijd brengt uitdagingen mee. Mijn grootste uitdaging is timemanagement. Mijn agenda zit goed vol. Goed plannen, prioriteiten stellen en werk uitbesteden is nu dus aan de orde.”

Welke lessen heb je zelf geleerd in je onderneming?

“Ik laat me omringen door ondernemers waarnaar ik opkijk en die me inspireren. Zij geven me de nodige tips of zijn een klankbord voor mijn eigen beslissingen. Daarnaast doe ik beroep op consultants en volg ik opleidingen. Je hebt een netwerk nodig om te evolueren in de juiste richting. Als je in je cocon blijft, riskeer je om vermijdbare valkuilen tegen te komen.”

Wat zijn de grootste uitdagingen van je klanten?

“Veel ondernemers kennen het bedrag van hun onkosten nauwelijks. Maar je onkosten zijn een belangrijke factor van je prijszetting.”

Welk advies geef je graag aan ondernemers?

“Doe onderzoek, analyseer je aanbod, je doelgroep, de concurrentie, jouw meerwaarde in je markt … Vermijd dat je prijs louter nattevingerwerk is.”

“Eens je prijs bepaald is, denk dan na over hoe je die gaat communiceren aan jouw klanten zodat zij ingaan op je voorstel. Bij gebrekkige communicatie ligt de nadruk op de je prijs, bij een doeltreffende communicatie op jouw meerwaarde.”