De freelancemarkt is nu al 1.000 miljard waard

Marleen Deleu door
Geen reacties
De  freelancemarkt is nu al 1.000 miljard waard

Adecco-topman Alain Dehaze: ‘Freelancers vormen gigantische markt’

‘De markt van de freelancers is drie keer groter dan die van de uitzendkrachten. De uitzendmarkt is 370 miljard dollar waard, die van de freelancemarkt meer dan 1.000 miljard dollar.’ Die markt veroveren is de ambitie van Alain Dehaze, de Belgische topman van Adecco, ’s werelds grootste uitzendgroep.

Dehaze stelt dit in een interview met De Tijd van 23 november 2017. Hij is sinds september 2015  hoofd van het Zwitserse The Adecco Group, de grootste uitzendgroep ter wereld, met een omzet van 22,7 miljard euro en wereldwijd 33.000 werknemers. Adecco zet elke dag 700.000 mensen aan het werk, in 60 landen wereldwijd.

De arbeidsmarkt flexibiliseert in toenemende mate.

Dehaze: ‘Ook in Europa groeit het fenomeen van freelancen. Er zijn al 2 miljoen freelancers in het Verenigd Koninkrijk, 4 miljoen in Italië, 800.000 in Frankrijk. In Frankrijk kiest 47 procent van de afgestudeerden van hogescholen en universiteiten voor een zelfstandigenstatuut. En dat geldt ook voor wie een minder hoog diploma heeft.  Dan hebben we het nog niet over de 30 procent van de werkenden in de VS als freelancer.’

De vakbonden hier klagen dat daardoor de sociale bescherming van de werknemers wordt afgebouwd, zoals onlangs nog in de discussie rond de koerierdienst Deliveroo.

‘Ik begrijp de kritiek en het belang van de sociale zekerheid. En dat is precies wat een bedrijf als Adecco aanbiedt, onder verschillende vormen. Voor sommige profielen als IT en engineering schrijven we ze zelfs in op onze eigen payroll en detacheren we ze naar onze bedrijfsklanten. Maar ook in het klassieke uitzendwerk investeren we in de tewerkstelbaarheid van mensen door training en opleiding. In Frankrijk heeft 40 procent van onze uitzendkrachten na gemiddeld 24 maanden een vaste baan te pakken.’ In België is 3W binnen de holding van Adecco gespecialiseerd in bemiddeling en begeleiding van freelance interim managers.

Technologie biedt ons fantastische kansen

‘Adecco heeft samen met Microsoft een digitaal platform YOSS (Your Own boSS, red.) ontwikkeld, niet alleen om vraag en aanbod tussen freelancers en bedrijven te organiseren, maar ook om ervoor te zorgen dat hun sociale bijdragen worden betaald of hun pensioen wordt opgebouwd.’

‘Het is een gigantische markt voor ons: er zijn nu al wereldwijd drie keer meer freelancers dan uitzendkrachten. De uitzendmarkt is 370 miljard dollar waard, die van de freelancemarkt meer dan 1.000 miljard dollar. Frankrijk is het proefterrein voor ons platform, onder het aparte merk YOSS. Binnenkort rollen we dat wereldwijd uit. België komt in 2018 of 2019 aan de beurt.’

‘In België hebben we de helft van Beeple overgenomen, een start-up die de hr-aspecten van alle medewerkers bij grote events opvolgt: voetbalmatchen, concerten, grote festiviteiten… Op de app kan je alles digitaal opvolgen: wie, wanneer en waar wordt ingezet, hun contract, de betaling van de sociale lasten, enzovoort.’

‘Wij doen de volledige uitbetaling van al wie werkt voor Didi, de Chinese variant van Uber. 80.000 chauffeurs per dag. Dankzij de technologie heb je een directe relatie tussen vraag en aanbod, maar tegelijkertijd vergt dat veel omkadering. Daarin zien wij onze rol’.

‘Technologie biedt ons fantastische kansen. Uiteindelijk gaat het erom mensen aan te voelen en hen te begeleiden. Dat is onze specialiteit. Technologie helpt ons om door te breken op markten waar we nog niet zaten, bijvoorbeeld die van de freelancers.’

Over de auteur
Marleen Deleu

Over Marleen Deleu

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium

Bekijk alle berichten van Marleen Deleu >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *