Hoe Adecco met YOSS de freelance wereld wil veroveren.

NextConomy door
Geen reacties
Hoe Adecco met YOSS de freelance wereld wil veroveren.

Adecco heeft YOSS gelanceerd. Een platform waarmee de uitzendgigant de freelance wereld wil veroveren.

Eind vorige week ging YOSS live: een nieuw platform van Adecco gericht op zowel freelancers als hun opdrachtgevers. Adecco is daarmee zeker niet de eerste die een poging doet om de wereldwijd almaar doorgroeiende markt van interim professionals en andere freelancers te vangen. Een concern als Adecco is wel in staat om dat meteen wat steviger te doen dan menig startup. Dat maakt dit initiatief, dat zich vooralsnog alleen op de Franse markt richt, wel zo interessant.

Drie systemen in één

YOSS is voor opdrachtgevers een combinatie van drie dingen: een inkoopsysteem (VMS), een manier om met freelancers samen te werken (een FMS: Freelance Management System) en feitelijk ook voor een stukje een MSP (ontzorgt opdrachtgevers bijvoorbeeld ten aanzien van juridische en fiscale zaken). Richting freelancers heeft YOSS ook drie doelen: het is zowel een acquisitietool en personal branding platform (je kunt er je portfolio laten zien), als een facturatieprogramma (je urenregistratie en facturen lopen via YOSS), plus een factoringsysteem (Adecco zorgt ervoor dat facturen binnen drie dagen betaald zijn).

“We hebben bij de ontwikkeling van YOSS gekeken naar de belangrijkste wensen van zowel opdrachtgevers als freelancers”, zo lichtte Guillaume Herrnberger, de COO van YOSS, toe tijdens een sneakpreview op HR Tech World vorige maand. “Een makkelijk onboarding met aandacht voor alle juridische aspecten, inzicht in de totale kosten en zekerheid omtrent de kwaliteit van de kandidaten. Dat is voor de opdrachtgever van belang. De freelancers zoekt opdrachten, wil snel zijn geld binnen hebben en wil – op afroep – ondersteund worden. Met YOSS combineren we al die zaken”.

Start in Frankrijk

YOSS start in Frankrijk met een aantal vooraanstaande launching customers als L’Oréal en AXA. Een slimme stap; zonder aansprekende opdrachtgevers heb je geen geloofwaardigheid. Dat in Frankrijk gestart wordt, toch niet de meest ontwikkelde freelance markt in Europa, verklaart Adecco met de opmerking dat wetgeving omtrent inzet van freelancers bijna nergens zo complex is: “Als het ons hier lukt, dan lukt het overal”. Wanneer het concern YOSS wil uitrollen naar andere landen wil Adecco nog niet zeggen.

Ontwikkeld met Microsoft

Interessant is verder nog dat YOSS is ontwikkeld met Microsoft, dat nu net vorig jaar LinkedIn gekocht heeft. Dat is interessant, omdat LinkedIn zich met ProFinder óók op de freelance markt richt. En Microsoft kondigde zelf ook grootse plannen aan met ‘Resume Assistant‘, een tool die Word aan Linkedin koppelt. Word moet zo het startpunt worden van een zoektocht naar een nieuwe opdracht of baan.

Het mag duidelijk zijn: recruitment en de gig-economy zijn big business voor de grote softwarepartijen en intermediairs in de arbeidsmarkt.

Kansrijk

De combinatie van een goede IT-infrastructuur, de juiste toepassingen en een frisse website geven YOSS de nodige geloofwaardigheid. Om die ook waar te maken is natuurlijk een combinatie van aansprekende opdrachten en aantrekkelijke kandidaten nodig. Daar zijn in ieder geval de eerste stappen in gezet. In de showcase vermeldt YOSS vooral echte ‘gig-jobs’ die ook op afstand gedaan kunnen worden, bijvoorbeeld kleinere ontwerpopdrachten. Maar YOSS wil zich ook richten op langere opdrachten, die wel binnen de muren van de opdrachtgever gedaan worden. Of dat lukt, is te bezien. Een gig of een interim opdracht, dat vraagt namelijk vaak wel iets anders van zowel een systeem als een recruiter.

Integratie volgende stap?

Naast YOSS lanceerde Adecco onlangs ook Adia, een platform gericht op uitzendkrachten en hun opdrachtgevers. Beide moeten opdrachtgevers in staat stellen om zelf kandidaten te zoeken, te benaderen en te contracteren. Dat terwijl Upwork, nu de grootste speler in dit segment, juist net is gestart om consultants in te zetten om hun klanten te helpen om aan de juiste kandidaten te komen. In een poging van Upwork om meer opdrachten te kunnen vervullen in het lucratieve segment van interim professionals.

De vraag of Adecco van plan is om systemen als YOSS, Adia en andere labels te integreren tot één ‘panel’ waarmee opdrachtgevers hun complete ‘total talent acquisition’ kunnen regelen, werd slechts met een stilzwijgende glimlach beantwoord.

Over de auteur
NextConomy

Over NextConomy

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *