Contracten: essentiële punten en tips

Nathanella Monsaert door
Geen reacties
Contracten: essentiële punten en tips

Stel jij steeds een contract op bij elke opdrachtgever? Veel freelancers niet. Toch beschermt een contract tegen allerlei problemen. Advocaat Didier Deneuter beantwoordt de meest gestelde vragen van freelancers over contracten.

Is een mail ook een contract? Wat met annulatie van een opdracht? Hoe bescherm ik mijn zaak tegen een faillissement van een opdrachtgever? Didier Deneuter van het advocatenkantoor gaf tips en tricks over hoe je een correct contract opstelt tijdens het event Stevig in je schoenen als freelancer dat het datingbureau voor freelancers CrossCast Talent Pool organiseerde op 12 oktober 2017.

1. Is een mail ook een contract?

Ja. Dus pas goed op met de beloften die je maakt. Zonder dat je dat echt wil, heb je al een prijs en een opleveringstermijn afgesproken in je mailverkeer. Dus doe je bijvoorbeeld een prijssuggestie, vermeld dan steeds dat dit nog niet definitief is of dat je er nog eens wil over nadenken.

2. Wat bevat een goed contract?

Op Google vind je tal van templates, maar vaak ontbreekt hier enkele zaken. Een eigen contract opstellen is niet moeilijk. Een correct contract bevat volgens Didier zeker deze elementen:

  • Voorwerp: opdracht of functie
  • Modaliteit van diensten: zelfstandige basis, duur, onderaanneming mogelijk, …
  • Vergoeding: fee, dagprijs, …
  • Betalingsmodaliteiten: factuur, onkosten, meerwerk, voorschot, …
  • Rechten en plichten van alle partijen
  • IP: auteursrecht, merkrecht, gebruiksrecht, …
  • Garantiebepalingen
  • Beëindiging, annulering en ontbinding

3. Wat is het verschil tussen een annulering en een ontbinding?

Artikel 1794 bepaalt dat een opdrachtgever een contract eenzijdig voortijdig mag annuleren. Maar dan moet hij de freelancer vergoeden voor het werk dat hij geleverd heeft en voor alles wat hij bij die opdracht had kunnen winnen. Bijvoorbeeld: je hebt een contract voor tien blogposts afgesloten en na twee artikels beslist de klant om de opdracht te annuleren, dan moet hij je toch vergoeden voor die tien blogs.

Een ontbinding is een eenzijdige stopzetting van een overeenkomst, bijvoorbeeld wanneer de klant niet tevreden is van jouw werk. Hij kan een contract niet zomaar ontbinden. Hij moet eerst een ingebrekestelling sturen waar hij bijvoorbeeld jou een correctietijd geeft.

4. Hoe ben ik zeker van mijn prijzengeld wanneer ik een wedstrijd win?

Sommige reclamebureaus schrijven een wedstrijd uit om bijvoorbeeld een affiche te ontwerpen of om een idee te pitchen voor een campagne. Uit de inzendingen kiest het bureau dan een winnaar die de opdracht en het prijzengeld krijgt. Hierbij neem je als freelancer een risico, want ookal ben je de winnaar, soms ontvang je toch niet de prijs. Maak bij deelname duidelijke afspraken, adviseert Didier. Vraag op voorhand 50% van het wedstrijdtarief en als je gewonnen hebt de overige 50%.

5. Mag ik opdrachten publiceren in mijn portfolio of op mijn website plaatsen?

Dat wordt niet altijd geapprecieerd door klanten. Vraag daarom altijd toestemming.

6. Wat is het verschil tussen first negotiation right, matching offer en een optie?

  • First negotiation right: een eerste, verkennend gesprek zonder enige verbintenis tot samenwerking of akkoord.
  • Matching offer: de opdrachtgever geeft nog geen garantie dat je de opdracht krijgt. Hij mag nog met andere mensen onderhandelen. Krijgt hij van een andere partij een offerte, dan verbindt hij zich ertoe om jou die offerte voor te leggen zodat je toch de opdracht kan aanvaarden volgens de voorwaarden van die offerte.
  • Optie: eenzijdig recht dat jou of de opdrachtgever het recht geeft om een dienst te kopen of te verkopen.

7. Hoe dek ik me in voor faillissement van een opdrachtgever?

Zet in je voorwaarden dat de klant enkel jouw materiaal mag gebruiken na betaling. Vraag daarnaast een voorschot en een tussentijdse percentage. Pluis de balansen uit van je opdrachtgevers. En heb je een potentiële opdrachtgever, maar ken je die niet? Vraag dan eens rond in je netwerk of iemand er positieve of negatieve ervaringen met die klant heeft.

Over de auteur
Nathanella Monsaert

Over Nathanella Monsaert

Redacteur / Rédacteur NextConomy

Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *