Hoe strategisch denken je onderneming vooruithelpt
Flexibiliteit is cruciaal in een voortdurend veranderende wereld. Kan jij je onderneming snel afstemmen op een evoluerende markt?
Tip: dat lukt enkel als je bouwstenen voor een succesvol bedrijf op orde staan. Erwin Driesen van Ameleo helpt je focussen: “Een goede missie en visie zijn de basis van elk succesvol bedrijf.”
Wat merk je in de praktijk: zijn veel kmo’s bezig met een langetermijnvisie?
Erwin: “Een heldere kijk op de lange termijn van je bedrijf is belangrijk, zowel om te overleven als om te groeien. In de praktijk zien we nog regelmatig dat ondernemers te weinig bezig zijn met strategie. Ze willen vooral hun product of dienst zo efficiënt mogelijk bij de klant krijgen. Operationele beslissingen krijgen dan vaak voorrang op strategische. Of erger nog: ze zien er het nut niet van.”
Heeft de bedrijfsleider van een kmo wel tijd om met strategie bezig te zijn?
Erwin: “Natuurlijk hebben veel ondernemers het druk, en er komt heel wat op hen af. De verleiding is groot om je dan te verliezen in de waan van de dag. Toch is het belangrijk om over de toekomst na te denken. Als je als bedrijf wilt groeien, is het noodzakelijk om een plan te hebben en duidelijke doelen te stellen. Het is de basis om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, zodat medewerkers zich betrokken voelen bij je project en eigenaarschap nemen. Tegen ondernemers die ik begeleid zeg ik altijd: jouw droom moet de droom worden van al je medewerkers.
Vandaag zijn veel ondernemers vooral bezig met het blussen van brandjes. Dit is tijdrovend en houdt hen weg van de klant. Maar als je de voeling verliest met de markt, dan kan je ook niet bijsturen als het nodig is. Een eerste uitdaging is dus: zorg dat het intern goed loopt, zo kan je als zaakvoerder met de toekomst van je bedrijf bezig zijn.”
Wat zijn de belangrijkste obstakels voor strategisch ondernemen?
Erwin: “Een eerste drempel is kennis. Ondernemers zijn vaak heel goed in wat ze doen, maar hebben weinig kaas gegeten van strategie en langetermijnvisie. Dat hoeft geen ramp te zijn, op voorwaarde dat ze zich omringen met de juiste mensen. Maar ook dat gebeurt nog te weinig.
Daarnaast ligt de focus nog te vaak op omzet en te weinig op investeren. Al heeft de coronacrisis wel wat ondernemers wakker geschud op dat vlak. Wendbaarheid en flexibiliteit werden plots belangrijk. Tot slot hebben veel kmo’s het nu al moeilijk om het hoofd boven water te houden. Die bedrijfsleiders willen vooral met hun kerntaken bezig zijn en hebben weinig mentale ruimte voor langetermijnplanning.”
3 focuspunten om strategisch wendbaar te blijven
#1 Je organisatie
Definieer de kernactiviteiten van je bedrijf, begrijp de behoeften van de markt en je klanten, en stel langetermijndoelen. Een duidelijke missie en visie vormen de basis waarop je je strategie en doelstellingen bouwt. Belangrijk om te onthouden: je strategie en zelfs je visie kunnen evolueren naarmate je bedrijf groeit en je markt verandert.
#2 Je mensen
Stel een team samen dat de vaardigheden en ervaring heeft om de doelstellingen van je bedrijf te realiseren. Wijs verantwoordelijkheden toe en creëer een cultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd zijn om bij te dragen aan het succes van je bedrijf.
#3 Je processen
Welke werking heb je nodig om efficiënt waarde te leveren en je doelen te bereiken? Identificeer wat cruciaal is voor je succes en optimaliseer of automatiseer de geschikte processen om de kwaliteit van je producten of diensten te verbeteren.
Benieuwd welke andere 3 focuspunten nodig zijn om wendbaar te blijven in een snel veranderende zakelijke omgeving?
Je ontdekt het in ons trendrapport ‘Het jaar van de focus’.
Bron: Hoe strategisch denken je onderneming vooruithelpt
Lees ook :