SLUIT MENU

Freelance Interim Manager – one size fits all bestaat niet

Er is niet zoiets als one size fits all in de markt waarin interim managers zich bevinden. Dat is de boodschap van BDO aan nieuwe – en niet meer zo nieuwe – kandidaat interim managers die zich oriënteren: elke kandidaat is uniek, net als de kantoren. Kies dus voor een samenwerking met kantoren die bij jou passen.

Je hebt besloten om je loopbaan niet langer als loontrekkende voort te zetten. Je wilt je eigen baas zijn en zelf al je professionele keuzes maken. Starten als freelance interim manager lijkt ideaal: zelf bepalen waar en wanneer je werkt, voor wie en welke opdrachten je aanneemt.

Er gaat een wereld van mogelijkheden voor je open. Je begint met een businessplan. Je bespreekt dit met een boekhouder-fiscalist, gaat langs bij een sociaal secretariaat en betrekt je bankier erbij. Maar wat dan? Wie zonder voorbereiding de markt betreedt, kan overweldigd worden door de brede waaier aan dienstverleners.

Een groeiende markt

In de afgelopen 10 à 15 jaar nam de interim management markt een hoge vlucht. Het aantal freelance interim managers en kantoren is fors toegenomen. Waar ooit een handvol bureaus actief was, zijn het er nu wellicht tientallen tot honderden!

In tegenstelling tot bvb de markt van het uitzendwerk is die van het interim management niet geregeld door een specifieke wetgeving. Als nieuwkomer op de markt hoef je geen erkenning aan te vragen om met een kantoor te beginnen. Er zijn geen certificaten te behalen en is er ook geen specifiek toezicht. De drempel is dus behoorlijk laag: dat verklaart waarom de markt zo snel kon uitdijen.

Nieuwe spelers op de markt zijn vaak initiatieven van bestaande bedrijven zoals uitzendbureaus, recruitment agencies, consultancy firms en zelfs boekhoudkantoren. Natuurlijk leidde dit alles tot een bruisende maar ook zeer competitieve markt. Om zich te onderscheiden in zulk landschap was de meest logische keuze die van de specialisatie.

Een overvloed aan keuze

Het moet dus wel geweldig zijn om je als kandidaat op zo’n markt te begeven: keuze genoeg aan kanalen om aan de gewenste opdrachten te geraken. Dat is ook zo. Maar zijn ze allemaal gelijk en evenwaardig?

Zoals dat bij alles in het leven het geval is: het hangt af van je eigen normen en verwachtingen of een bepaalde dienstverlening goed is of niet. Wil je maximale exposure? Dan zijn online platformen zoals LinkedIn een goede optie. Wil je je specifiek richten op bepaalde sectoren of vakgebieden dan kan je terecht bij gespecialiseerde kantoren.

Ook wanneer je die stap hebt gezet kom je nog niet noodzakelijk uit bij die kantoren aan wie je je (nabije) professionele toekomst wil toevertrouwen. Het is belangrijk dat je bij een kantoor terechtkomt dat jou als individu behandelt en niet als een wandelend CV.

Het is gelukkig geen dagelijks voorkomend fenomeen maar helaas hoor je nog steeds het soort van verhalen die de sector geen goed doen. Kandidaten die door een kantoor gebeld worden met de melding dat ze “maandag mogen beginnen bij klant x” terwijl die persoon nog niet eens op de hoogte was over de opdracht of geraadpleegd was over zijn interesse. Kandidaten met 20 jaar ervaring als CFO die gebeld worden om te checken of ze als boekhouder aan de slag willen “want ik zie dat u een diploma boekhouden heeft”.

Daarom is het essentieel om de markt te verkennen en te kiezen voor kantoren die bij jou passen. We zijn het als moderne consumenten gewoon om onze allerindividueelste voorkeuren beantwoord te zien met een passend aanbod, waarom zou iemand zich tevreden moeten stellen met minder wanneer het om zijn carrière gaat?

Vraag dus maar door wanneer je in gesprek gaat met een kantoor. Begrijp hun businessmodel, de markt waarop ze zich richten en hoe jij in hun verhaal past. Er is niets mis mee om ook ineens te vragen naar de marge die door het kantoor gehanteerd wordt. Wie een fatsoenlijke service levert aan klant en kandidaat mag daar ook fatsoenlijk voor vergoed worden.

Leadership as a Service

Bij BDO hebben we duidelijke keuzes gemaakt. We richten ons op duurzame relaties met zowel klanten als kandidaten. We leren elke kandidaat persoonlijk kennen via een interview – liefst face to face. We willen graag de mens achter het CV leren kennen . Daar zit de sleutel voor een succesvolle opdracht; pas dan kan je heel gerichte matchings realiseren.

Een andere keuze die we gemaakt hebben is dat onze focus ligt op hogere leidinggevenden, ongeacht de sector: van de interim CFO voor een grote onderneming tot de directeur mobiliteit in een lokaal bestuur, van de supply chain manager in een retailbedrijf tot de HR manager in een scale-up. De reden waarom we dat gedaan hebben, is omdat we echt goed in zijn in het werken met mensen van dat niveau. We hebben er dan ook onze tagline van gemaakt: Leadership as a Service. Die houdt een belofte in naar onze klanten toe, maar net zo goed naar de kandidaten die zich bij ons aandienen.

Er is niet zoiets als one size fits all in onze markt. Dat is dus de boodschap aan nieuwe – en niet meer zo nieuwe – kandidaat interim managers die zich oriënteren: elke kandidaat is uniek, net als de kantoren. Kies dus voor een samenwerking met kantoren die bij jou passen.

Lees ook :

Bij BDO verbinden wij getalenteerde interim managers met organisaties (zowel in de private als in de publieke sector) die op zoek zijn naar onmiddellijk inzetbare expertise. Wat kandidaten appreciëren aan BDO is onze persoonlijke benadering. Bekijk alle berichten van BDO Interim Management