"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Staan staffing-bedrijven in dienst van de klant, of de klant in dienst van ons?

Klanten centraal stellen. Elk HR-Staffing bedrijf heeft tegenwoordig wel een programma, methode of ‘way of thinking’ om klantcentralisatie uit te dragen. We gebruiken ervaring, data en marktinformatie om onze dienstverlening aan onze klanten te verbeteren en te optimaliseren. Maar is dat ook echt het geval? Dennis Britstra reflecteert over de HR-staffing industrie.

Kritische noot

Organisaties in de HR-Staffing wereld slaan de meest interessante, en vaak ook oninteressante, data op om zoveel mogelijk insights te genereren  om hun klanten echt goed te kennen en te begrijpen. Allemaal logisch en plausibel. Echter, gebruiken ze deze informatie en insights nu echt om de klant centraal te stellen? Of eerder om klanten te behouden, bij voorkeur met de dienstverlening die reeds wordt aangeboden?

Sinds 2010 ben ik zelf, met veel passie en energie, actief in deze sector. Mijn ervaringen binnen mooie bedrijven, waar ik leiding heb mogen geven aan teams in deze sector, zetten mij aan het denken of we als HR-Staffing dienstverlenersecht wel de klant centraal stellen.

Een voorbeeld

Een groot MSP programma, dat goed geïmplementeerd is en goed draait, geeft ontzettend veel voordelen voor klanten.  Maar wat als blijkt dat die klant eigenlijk permanent te veel mensen inhuurt? Of dat blijkt dat deze klant helemaal geen tijdelijke ondersteuning nodig heeft, maar eigenlijk een aantal afdelingen volledig zou moeten outsourcen? Durft een leverancier dan zijn of haar eigen business drastisch te verkleinen en de  klant echt te helpen een oplossing te vinden? Mogelijk ten koste van de eigen omzet en potentiële winst die we maken op de korte termijn (u weet wel, die cash cow).

Gat in de markt?

En dat is nu net waar er, naar mijn mening, letterlijk een gat in de markt zit. Mijn ervaring is dat de grote recruitment bedrijven niet durven te concurreren met de Big 4, terwijl ze wél alle data, inzichten en talent hebben. Ik stel het me voor, een recruitment bedrijf dat consultancy en advies gaat aanbieden aan klanten op het gebied van HR, digitalisatie, automatisering en, indien nodig, kan partneren met één van de Big 4 voor zeer specifieke gebieden. Klinkt logisch, toch? Maar ik heb het nog steeds niet echt zien gebeuren en nog maar weinig bedrijven gezien die deze verandering echt durven te maken.

Innovatie is niet alleen technologie

De afgelopen maanden heb ik mogen spreken met een aantal bedrijven die het initiatief voor het zoeken, vinden en inhuren van talent op nieuwe en innovatieve manieren willen invullen. Niet meer de klassieke route, maar uitdagingen en aantrekkingskracht creëren. Kleine en midden bedrijven, en ook multinationals.

Hoe gaan we deze vraag naar talent vanuit de markt echt passend kunnen beantwoorden? Ik denk door onze klant echt centraal te zetten en als sector zelf de opportuniteit te creëren om te innoveren. Niet alleen op het gebied van technologie, maar zeker ook op het gebied van de dienstverlening en propositie. Optimaliseren van verschillende dienstverleningen, partneren op het gebied van specialisme en echt de expert zijn in ons vakgebied.

Waarom dit artikel? Deze bedrijven vroegen mij niet om met een oplossing te komen, of een talentpipeline op te gaan zetten, niet om MSP en RPO modellen, nee, ze vroegen om advies. En de vraag die ik mijzelf toen stelde: waarom komen deze bedrijven zelf met deze specifieke vraag? Waarom is er nog geen organisatie in onze sector die met een consultancy onderdeel deze vraag zelf al twee jaar geleden had kunnen ontleden? Misschien omdat de klant niet volledig centraal stond…?

Over de auteur: Dennis Britstra, LinkedIn


Deel jouw mening in het commentaarvak hieronder! We zijn benieuwd.

Gastblogger placeholder afbeelding
NextConomy provides space for authors who want to post an article on NextConomy. The name and function of these editors are listed under the article. Bekijk alle berichten van Guest Editor