"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Manpower investeert in loopbaanontwikkeling uitzendkrachten

Manpower gaat zijn uitzendkrachten loopbaantrajecten aanbieden. Het uitzendbureau wil met het programma MyPath langetermijnrelaties opbouwen met uitzendkrachten en hun inzetbaarheid vergroten. Daarnaast wil het beter anticiperen op de wensen van klanten.

Terwijl 77% van de Belgische werkgevers wervingsmoeilijkheden ondervindt, is inzetbaarheid voor iedereen een uitdaging. Die is nog groter geworden door de gezondheidscrisis en de steeds snellere digitalisering van de beroepen.

Om in te spelen op de nieuwe HR-uitdagingen van bedrijven, maar ook op de nieuwe verwachtingen van kandidaten, heeft Manpower een wereldwijd transformatieprogramma gelanceerd. In het programma MyPath nemen de wervingsconsultants van Manpower de rol van coach op zich. Deze ‘Talent Agents’ detecteren het potentieel van kandidaten en zorgen ervoor dat die kandidaten hun vaardigheden ontwikkelen in kwalificerende trajecten.

Van reactief naar proactief werven

“Personeelswerving is aanzienlijk veranderd. Ons businessmodel ook. In een context van een tekort aan arbeidskrachten moeten we op de arbeidsmarkt voortaan anticiperen op de behoeften van onze klanten”, verklaart Philippe Lacroix, Managing Director van ManpowerGroup BeLux.

“Het doel van het MyPath-programma is de hoge reactiviteit van uitzendwerk te combineren met het vermogen om vaardigheden op lange termijn te mobiliseren. Dit nieuwe programma werd in de Verenigde Staten gelanceerd en telt al meer dan 129.000 talenten in 14 landen. Sinds enkele maanden wordt het ook in België uitgerold met nu al bijna 2.000 talenten.”

Het programma illustreert een grote verandering in het vakgebied, zegt Lacroix:, namelijk “de verschuiving van een transactionele relatie met onze uitzendkrachten – inspelen op de specifieke behoefte van een klant door de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plaats te zetten – naar een langetermijnrelatie die gericht is op persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid. ”

Van consultant naar Talent Agent

Doel van het programma is de relatie te versterken tussen kandidaten/uitzendkrachten en hun ‘Talent Agent’. Die zet zich– naar het voorbeeld van een coach – in voor de ontwikkeling en de dynamisering van de loopbaan van de Talenten voor wie hij of zij verantwoordelijk is.

“MyPath is een mindset”, bevestigt Musli Muslija. Hij voltooide net het tweede niveau van de opleiding tot Talent Agent. “Onze prioriteit is luisteren naar de behoeften van de kandidaten en een vertrouwensrelatie opbouwen, zodat we hen via een gepersonaliseerde aanpak kunnen begeleiden.”

Manpower heeft in België al 80 consultants opgeleid via online training. Zo kunnen de Talent Agents ook de nieuwe, directere communicatiestijl van MyPath aanleren. Er zijn drie expertiseniveaus, gevalideerd door een eindproef. In het eerste niveau worden de Talent Agents bijvoorbeeld opgeleid om loopbaangesprekken te voeren. In de volgende fase leren ze hoe ze de talenten in een lokale markt kunnen positioneren. En het uiteindelijke doel is om dagelijks 50 tot 60 talenten te beheren.

Programma’s voor ontwikkeling vaardigheden

Het programma is gebaseerd op een grondige kennis van de lokale arbeidsmarkten, van de ontwikkeling van de sectoren waar vraag naar is en van de profielen die dus het beste op de behoeften zouden kunnen aansluiten. Dankzij deze expertise en de nauwe band met zowel klanten als Talenten kan er ingespeeld worden op de behoeften van de markt.

“De loopbanen van vandaag lopen niet meer over één rechte lijn.”

De MyPath-agenten zijn in staat om de beste talenten te identificeren en geschikte loopbaantrajecten voor hen uit te stippelen: aanverwante beroepen, opleiding, nieuwe uitzendcontracten in een sector of een bedrijf om een extra troef te hebben. “De loopbanen van vandaag lopen niet meer over één rechte lijn. Het is onze rol om individuen te begeleiden en beroepstransities en de verwerving van nieuwe vaardigheden te stimuleren op basis van het potentieel dat we hebben geïdentificeerd,” legt Philippe Lacroix uit.

Het programma biedt kandidaten gepersonaliseerde loopbaantrajecten op basis van assessments en opleidingen in de academies van Manpower.

Manpower heeft diverse programma’s voor de ontwikkeling van vaardigheden opgezet om het tekort aan talent aan te pakken. Het richtte academies op die actief zijn in de logistieke sector, in technische beroepen en in de horeca. Het gaat hierbij om online of praktische, individuele of collectieve opleidingen.

Van uitzendwerk naar vaste job

Deze trajecten worden erg gewaardeerd door de klanten van Manpower. Een daarvan is Frank Van Roy, Logistic Operations Manager bij Parbelux en verantwoordelijk voor de logistieke operaties binnen het distributiecenter van Ici Paris XL. “Dankzij het MyPath-programma kunnen wij steunen op een pool van talenten met de hard en soft skills waarnaar we op zoek zijn. In samenwerking met Manpower kunnen wij uitzendkrachten laten evolueren in het vak van de logistiek en de meest gemotiveerde onder hen een vaste job aanbieden.”

Cem Ide is hier een voorbeeld van. Hij kwam in de uitzendsector terecht na eerst als zelfstandige te hebben gewerkt. “Ik moest terug op de rails geraken. Gelukkig kreeg ik telefoon van Manpower. Ze hebben echt naar me geluisterd, ze hebben me geëvalueerd en begrepen waar ik naar op zoek was. En ze hebben me vooral verder opgevolgd zodat ik mijn loopbaan opnieuw op het juiste spoor kon krijgen. Ik ben aan deze professionele omscholing begonnen als logistiek operator bij Parbelux. Vervolgens kreeg ik een opleiding aangeboden (met certificaat) om een vorkheftruck te besturen. Tegelijk kon ik verschillende persoonlijkheidstests afleggen, waaruit gebleken is dat ik kwaliteiten heb om een team te leiden. Na 9 maanden kon ik een vast contract ondertekenen als junior team leader in een sector die ik aanvankelijk niet kende. En ik weet dat ik nog verder kan evolueren. Ik ben Manpower en uiteraard ook mijn nieuwe werkgever Parbelux dankbaar. Zij hebben allebei vertrouwen in mij getoond.”

Waardering vaardigheden en soft skills kandidaten

Naast de vaardigheden zijn het de soft skills die het mogelijk maken om een MyPath-talent te worden. En dat geldt vandaag meer dan ooit in een hybride, complexere en steeds sneller veranderende arbeidswereld. Leergierigheid, teamgeest, probleemoplossend vermogen, resultaatgerichtheid en communicatieve vaardigheden zijn kwaliteiten die het verschil maken en zeer gegeerd zijn bij werkgevers.

De nieuwe Talenten van Manpower worden overigens ook geëvalueerd en krijgen aanbevelingen van klanten in de vorm van waarderingen. Deze waarderingen bevorderen hun inzetbaarheid voor hun volgende uitzendopdrachten of voor hun loopbaan in het algemeen. De waarderingen verrijken immers hun cv of hun profiel op sociale netwerken.

Het MyPath-programma valoriseert 6 kernvaardigheden, via aanbevelingen van klanten die worden weergegeven in de vorm van badges.

Volgens Talent Agent Musli Muslija helpen de waarderingen hem ook bij de coaching van de talenten. “Dit systeem van aanbevelingen heeft een dubbel voordeel: enerzijds versterkt het de betrokkenheid en het gevoel van erkenning van de uitzendkrachten, terwijl het ons in staat stelt hem of haar te ondersteunen bij het verwerven van de zes kerncompetenties van het MyPath-programma. Anderzijds garandeert het de betrouwbaarheid van de profielen die wij aan onze klanten voorstellen op basis van de feedback die wij tijdens eerdere opdrachten hebben verzameld.”

TAPFIN, ManpowerGroup Solutions’ Managed Service Provider (MSP), provides comprehensive global and local solutions that optimize contingent workforce management and drive performance through people, process and technology. Our MSP has the capability to deliver oversight of your service providers and recruitment vendors. TAPFIN’s mission is to revolutionize the way in which organizations fulfill and manage their contingent workforce. TAPFIN’s sole focus is working with leading organizations to develop, deploy, and enable an integrated approach to analyzing and managing external talent on a global & regional basis. Bekijk alle berichten van Tapfin