"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Markt uitzendarbeid daalt, markt interim management stijgt

De interim management markt is vorig jaar met 12,8% gegroeid in België. Boudewijn Dupont, ceo van het interim managementbureau 3W is tevreden. Toch kan het volgens hem beter, zoals in Frankrijk.

In ons buurland Frankrijk is de interim management markt gegroeid met meer dan 20%. Met onze stijging van 12,8%  doen we het in vergelijking dus niet slecht. Maar daar plaatst Boudewijn Dupont toch enkele kanttekeningen bij.

Marktomzet interimmanagement

Boudewijn Dupont: “Het klopt dat we tevreden mogen zijn met de groei op de markt. Zeker als je kijkt naar de economische groei. Die was miniem. En als je inzoomt op de markt van de uitzendarbeid, zie je zelfs een daling.”

“In Belgie zijn er 23 interim management spelers lid van de federatie van de HR-dienstverleners Federgon. Samen hadden ze in 2018 een marktomzet van 150 miljoen euro. Frankrijk doet drie keer zo veel. In dat opzicht doen we het even goed, want het land is groter dan dat van ons. Maar toch kende Frankrijk een grotere toename dan België. En in Duitsland praat men zelfs over een marktwaarde van 2,2 miljard euro en een vergelijkbarestijging.”

Groei bij operationele of hogere profielen?

“Als je dieper ingaat op de cijfers, dan zie je nog een duidelijk verschil. In Frankrijk verschijn je pas in die statistieken als je een omzet hebt van 800 euro of meer per dag. Dat zijn de zogezegde hogere profielen. Bij ons zijn ook de operationele profielen die 500 euro per dag factureren in die cijfers opgenomen.”

“Momenteel hebben we binnen Federgon nog geen zicht over waar nu precies die groei zit. Bij de operationele of de hogere profielen? Daar willen we in de nabije toekomst klaarheid in scheppen. Maar in Frankrijk wordt met een groei van 20% de markt bepaald door die laatste groep.”

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert