"Exploring the future of work & the freelance economy"

7 tips van Harvard om het beste uit uw zelfstandige professionals te halen

Goed opdrachtgeverschap wordt stilaan even belangrijk als goed werkgeverschap. Met die inzichten zetten Daniel Pink, bestsellerauteur, en Steve King, onderzoeker, zeven tips op een rij over hoe je zelfstandige professionals moet managen.

Dan Pink: “Many managers assume that they don’t need to tend to freelancers as much as they do regular employees—and there’s some truth to that -The relationship is often less fraught, less hierarchical, and doesn’t come with the same expectations. But that doesn’t mean that you can be completely hands off. You still need to actively and thoughtfully manage them so that you can get their best output and ensure they’ll want to work with you again.”

Een overzicht van de tips die Harvard Business Review oppikte en hoe ze niet alleen in Amerika, maar evengoed in België het verschil maken.

  1. Understand what they want

De hamvraag: waarom is de freelancer geïnteresseerd in de opdracht? Pink: “It could be money, the chance to develop new skills, or the opportunity to work with great people. What are you giving that person in exchange for lending his or her talent to your organization?” Omdat je een freelancer niet zo goed kent als je eigen teamleden, kan je het maar beter op de man af vragen. (“Just asking is a woefully underused technique in life”, zegt Pink). “Tell me what you’re hoping for from this assignment. Then make sure you’re delivering on that.”

  1. Set expectations

Maak tegelijkertijd concreet wat jij als opdrachtgever wil.  “It’s good practice to draft a statement that details exactly what you need and when. It’s also important to provide them with context. Because freelancers aren’t around all the time”, schrijft Gallo. Pink: “They’re not getting the purpose of the exercise through osmosis the way your employees are, You have to spend extra time talking about what the goal is, how it connects to the big picture, and why it matters.” De opdrachtformulering dus. Een van de belangrijkste genoemde verbeterpunten uit het onderzoek Goed Opdrachtgeverschap van Tilburg Universty en onze Nederlandse collega’s van ZiPconomy

  1. Build the relationship

It’s fair to say you don’t have to invest as much in a freelancer as you do as an employee,” zegt Steven King, die vooral onderzoek doet naar kleine bedrijven en zelfstandigen. Maar: “don’t fall into the trap of making it purely transactional,” waarschuwt hij. Bouw een relatie op door ook vragen te stellen over privé-zaken en andere projecten waar de freelancer momenteel aan werkt. Dit is vooral van belang wanneer je vaker met de freelancer wil werken.

  1. Make them feel part of the team

Uit recent onderzoek van Steve King komt naar boven dat freelancers liever werken voor opdrachtgevers die hen beschouwen en behandelen als onderdeel van een team.  “Avoid all the subtle status differentiators that can make contractors feel like second-class citizens”.  “Invite them to important meetings, bring them into water-cooler conversations, and add them to the team email list.”

  1. Don’t micromanage

Zelfstandigen zijn waarschijnlijk voor zichzelf begonnen omdat ze autonomie willen. Geef ze dus ook die vrijheid. “To be a successful freelancer, you need to be self-motivated and able to work without someone looking over your shoulder,” zegt King. Geef ze ruimte qua werktijden en andere verplichtingen, vaak heeft de freelancer ook nog andere opdrachten. King: “You shouldn’t have to manage the work product of a contractor. If you are, find another one”.

  1. Give feedback

Er is volgens de auteurs geen noodzaak tot het formaliseren van beoordelingsgesprekken (Pink: “I’m not even a big fan of giving employees performance reviews”) maar dat wil nog niet zeggen dat je als opdrachtgever zuinig moet zijn in het geven van feedback. Feedback verbetert het werk en versterkt de relatie. “Besides, most freelancers are starving for that kind of input,” zegt Pink. King bepleit continue feedback: “Regularly revisit the statement of work or contract and be clear about whether they’re hitting their targets. If they’re doing a good job for you, thank them, especially in front of others.” En, wanneer een zelfstandige niet levert wat er verwacht wordt “don’t beat around the bush. It’s easy to say shape up or ship out partly because you can boot them at any time and you don’t have to feel as badly about it.”

  1. Pay them well

Zelfstandigen verdienen een eerlijke beloning en knijp ze niet uit, ook niet als je ze eerst een ‘proefprojectje’ geeft. “Pay them market rate,” zegt Dan Pink, “and if you value their work pay them more. People talk to one another,” waarschuwt Pink. Je wil geen slechte reputatie binnen in het freelancer-wereldje. “Your company should aspire to be an employer of choice”. Voor werknemers en zelfstandigen.

Een mooi rijtje punten met conclusies die even helder als herkenbaar zijn. Nu alleen nog even doen!

  • Lees meer over Goed Opdrachtgeverschap via dit overzicht

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *