"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

3 tips om ervoor te zorgen dat freelancers jouw bedrijf kiezen

De manier waarop bedrijven talent aantrekken en aan boord houden is veranderd. Bedrijven die niet alleen goed presterende werknemers vinden én houden, maar ook topfreelancers (opnieuw) aantrekken, hebben vandaag de bovenhand.

Er kan maar één bedrijf het meeste betalen, dus competitieve tarieven aanbieden is niet voldoende wanneer een bedrijf tijdelijk talent zoekt.

Daarom is het belangrijk om proactief de ‘employer brand’ te versterken om het favoriete bedrijf te worden voor deze gewilde werknemers. Hays Talent Solutions heeft drie tips om dat te doen.

 

  1. Werk aan je ‘employer brand’

Het is geen geheim dat een efficiënte employer brand een bedrijf kan neerzetten als de favoriete plek om te werken, maar hoe zet je jouw brand stevig neer? Jeff Bezos, CEO bij Amazon, beschrijft het concept als “wat mensen over jou zeggen wanneer je niet in de buurt bent”. Daarom moet je proberen te bepalen wat mensen over jouw bedrijf als werkplek zeggen.

Dat kan op verschillende manieren: sociale media, recensies op websites, interne surveys en feedbackmomenten. Wanneer je naar de resultaten kijkt, is het echter belangrijk om die te bekijken vanuit de ogen van jouw doelgroep en om in gedachten te houden wat belangrijk is voor de mensen met de juiste skills, achtergrond en waarden. Een marktonderzoek is daarom een noodzakelijke aanvulling.

  1. Werk van binnenuit

Werknemers zijn de kern van een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat zij jouw merk kennen én mee uitdragen. De waarden van een werknemer en die van een bedrijf moeten min of meer op dezelfde lijn zitten.

Om dit te bekomen, kan je relevante content delen dat jouw merk uitdraagt binnen je netwerk van werknemers om zo een persoonlijke boodschap te delen. Dit kan ervoor zorgen dat jouw mensen zich meer identificeren met de organisatie, wat ook een positieve houding tegenover het bedrijf zal versterken.

  1. Denk aan het rekruteringsproces

De juiste dingen zeggen is één ding. Je mag nog het beste en sterkste merk ter wereld hebben, wanneer dit niet blijkt in de realiteit is al jouw werk voor niets.

Voor freelancers specifiek betekent dit dat je een snel rekruteringsproces nodig hebt, maar ook een correcte betaling, een efficiënte on-boarding én integratie.

Net zoals je altijd het welzijn van je vaste personeel in gedachten houdt, moet je dat ook doen voor dat van je freelancers.

 

Conclusie

Een gestructureerd beleid en middelen om je ‘employer brand’ op te bouwen zullen je helpen om in een competitieve markt het juiste talent aan te trekken, te rekruteren en te behouden. Daarom ligt een employer brand niet langer enkel in de handen van HR. Iedereen heeft zijn of haar rol om dit competitieve voordeel uit te bouwen om zo dé favoriete klant voor freelancers te worden.

Hays offers companies a comprehensive portfolio of services that helps support all their workforce management-related topics – for any form of employment as non-permanent workforce, temporary workers, contractors, consultants and resources engaged under a statement of work Bekijk alle berichten van Hays