blockchain recruitment

Blockchain in de rekruteringsmarkt. Referentieplatform gaat blockchain gebruiken voor valideren reputaties.

Hexalina en QuidProJobs gebruiken nieuwe technologie voor valideren reputaties. “We zorgen voor een transparante, overdraagbare en gevalideerde online reputatie”

Online reputatie wordt transparant over platformen heen

De digitale economie waarin grote online platformen opgang maken, opent op dat vlak nieuwe mogelijkheden. Francis Chlarie van Hexalina: “Een bedrijf als AirBnB bijvoorbeeld linkt verhuurders en gasten met elkaar en gebruikt beoordelingen om de reputatie van beiden aan te tonen. Op zich is dat een stap vooruit, maar als gebruiker ben je niets met die online reputatie buiten AirBnB. Ze zit vast aan het platform. Daar hebben wij nu een oplossing voor.”

Hexalina bouwde een “Reputation-as-a-Service” concept uit waarbij iedereen een online reputatie kan uitbouwen die vanuit zijn of haar netwerk wordt gevalideerd en wordt opgeslagen in een blockchain. “We kunnen dan ondermeer een CV en werkervaring laten bevestigen door derde partijen. Maar ook jouw reputatie op verschillende platformen kan mee worden opgeslagen in de blockchain. Op die manier wordt je online reputatie transparant gemaakt en kan je er op verschillende platformen mee terecht. Je hoeft niet telkens van nul te herbeginnen”, aldus Chlarie.

QuidProJobs beloont matchmakers

De toepassing is nu voor het eerst geïntegreerd in quidprojobs.com, een referentieplatform dat tegelijk een vernieuwend businessmodel introduceert. Veerle Seymus: “Door vacatures en talenten met elkaar in contact te brengen via online netwerken, kunnen bedrijven in contact komen met een massa ‘verborgen’ (lees: de niet-actief zoekende) talenten die buiten het bereik van rekruteerders blijven, alsnog bereiken. In de huidige war for talent die nog harder zal worden, is het een noodzaak om buiten de klassieke vijvers te kunnen vissen…”

Rekruteerders en potentiële kandidaten worden gematcht door referentiegevers die mensen vanuit hun netwerk aanbrengen. “Voor elke match die effectief tot een arbeidscontract leidt, betaalt het aanwervende bedrijf een commissie en die commissie deelt QuidProJobs 50/50 met de referentiegever”, legt Tom Lecluyse van QuidProJobs uit.

Vertrouwen en geloofwaardigheid zijn cruciaal

Voor deze business zijn vertrouwen en geloofwaardigheid van het digitale platform cruciaal. Daarom sloten QuidProJobs en Hexalina een partnership af. Het referentieplatform maakt gebruik van de “Reputation-as-a-Service” API van Hexalina.

“Wij combineren verschillende dimensies in een ‘network value score’ voor elke deelnemer op het platform. Dat betekent dat gebruikers veel meer krijgen dan een beoordeling in 5 sterren. Hun reputatie wordt bevestigd door interactie met anderen en de scores kunnen ook worden vergeleken met gelijkaardige deelnemers. Zo willen we vermijden dat mensen elkaar zouden promoten enkel en alleen om een hogere score te behalen”, vertelt Francis Chlarie.

De ‘network value score’ is een transparant gegeven: Hexalina slaat ze op in een blockchain. “Op die manier is de reputatie eigendom van elke individuele gebruiker en niet van het digitale platform. Ze wordt dus meeneembaar naar andere digitale platformen. Zo zorgen wij ervoor dat gebruikers zelf hun reputatie in handen houden en willen we samen met hen het monopolie van grote platformen doorbreken”, besluit Chlarie.

Hexalina zal deze “Reputation-as-a-service” de komende maanden ook in het buitenland aanbieden.

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy