l’entrepôt logistique

Warehouse of the future: one-size-fits-all ?

Is de gemeenschappelijke noemer tussen automatisering, robotisering, internet of things en kunstmatige intelligentie het magazijn van de toekomst? Hoewel sommige trends vandaag al duidelijk herkenbaar zijn, is het moeilijk te geloven dat één universeel model de oplossing kan zijn voor alle spelers in de logistieke sector.

In zijn artikel brengt Jean-Yves Costa, adjunct-directeur Logistieke Diensten van de Hardis Group een van de grote uitdagingen in de logistieke sector in kaart: de magazijnen van de toekomst. Er zijn zoveel opties en belangrijke parameters die niet kunnen worden genegeerd, zoals de soorten logistieke stromen of klantverwachtingen.

Een luxemerk zal zijn magazijn niet op dezelfde manier beheren als een e-commercereus, evenmin als een lokaal voedselverwerkingsbedrijf dezelfde logistieke processen zou implementeren als een wereldwijde industriële leverancier’, stelt Jean-Yves Costa in het artikel.

Automatisering vs cobotica

Automatisering helpt om schaalvoordelen te bereiken en om een duidelijke bedrijfsstrategie in een zeer concurrerende omgeving te kunnen aanhouden. Gezien de omvang van de investering moet de kosten-batenverhouding (kwaliteit van de dienstverlening, productiviteits- en concurrentiekrachtwinst, veranderingsvermogen) die investering echter heel duidelijk rechtvaardigen voor er actie kan worden ondernomen. Dankzij de ontwikkeling van cobotica, collaboratieve robotica, ontstaat een duurzamere trend. Dat concept stelt robots en dienstverleners in staat om samen te werken, waarbij die laatsten de taken van een hoge toegevoegde waarde toebedeeld krijgen.

Nieuwe talenten aantrekken

Ook in de logistieke sector is het tekort aan talenten realiteit. Logistieke diensten verdienen een positief imago, maar krijgen dat te weinig aangemeten. Jean-Yves Costa benadrukt enkele sterke, positieve aspecten, die moeten bijdragen tot de aantrekkelijkheid van de sector:

  1. Bij veel magazijnoperaties is er nog steeds menselijke tussenkomst nodig;
  2. Terwijl westerse landen automatiseren voor concurrentiedoeleinden, denken opkomende landen eerder in termen van betaalbare arbeidskosten;
  3. Digitalisering en geavanceerde technologieën trekken een jongere generatie aan.

Smart data en verantwoord consumeren

Er is een steeds toenemende connectiviteit van magazijnen binnen eenzelfde ecosysteem. Door de verzamelde strategische informatie tot leven te brengen wordt logistieke optimalisatie mogelijk, verlagen de operationele kosten en verkleint de ecologische voetafdruk van de logistieke keten. Een universeel magazijn van de toekomst ligt dus niet in het verschiet, want de logistieke sector moet zijn primaire missie blijven vervullen: ten dienste staan van de handel.

Lees het volledige (Franstalige) artikel op www.lesechos.fr

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium

Bekijk alle berichten van Marleen Deleu