De toekomst van HR wordt een rollercoaster

De rol van HR wordt fundamenteel anders ingevuld. Niet overmorgen maar nu. Dat is het uitgangspunt voor een ontbijt-rondetafel met 15 HR-dames van internationale organisaties tijdens het Total Talent Management seminar in Amsterdam.

Je kan als HR maar beter klaar zijn! Niet alleen de jobs en functies van de medewerkers in je organisatie gaan op de schop en dus ook de vaardigheden die je traditioneel werft, maar ook je eigen baan ontsnapt niet aan de impact van technologische innovaties. Dat is de stelling die Mildret Mateson, strategy & sourcing manager van Ericsson ons voorlegt tijdens het Total Talent Management seminar in Amsterdam op 21 september 2017.

Social media en video

Ze heeft gelijk, zo blijkt uit de reacties aan tafel. Kijk zelf eens naar hoe je als HR talent benadert, reageert Laura Carter, Global HR-manager bij Astra Zeneca. Werven via social media of video interviewing met kandidaten deden we vijf jaar geleden nog niet. Nu is dat routine.

Bij Jaguar is HR sinds twee jaar ook verantwoordelijk voor de procurement category managers die met het inkopen van HR-diensten bezig zijn. Behoorlijk vernieuwend vonden de overige HR managers aan tafel.

Global HR-manager

Technologie biedt zeker voordelen. Bij Rolls Royce zijn de ondersteunende technologische systemen die werden ingevoerd een hulp om het overzicht en dus ook de controle te houden. De rol van global HR-manager wordt daardoor een meer haalbare zaak. Door bijvoorbeeld video conferencing standaard in te zetten, bespaart iedereen veel tijd en is het alsof je in dezelfde kamer bent.

Selfservice

Door de technologie evolueren we ook binnen HR naar een model van selfservice, net zoals dat al het geval is voor het boeken van reizen, het inchecken in hotels of luchthavens en andere taken die de computer voor ons faciliteert. Ook binnen HR zullen een groot deel van de traditionele HR-taken door computers worden overgenomen. Die zekerheid hebben we vandaag al. Dé vraag is dan wat er nog zal overblijven voor HR om mee bezig te zijn. Dat wordt de uitdaging van HR in organisaties de komende twee jaar, stelt Mildret Mateson erg overtuigend. Om meteen door te pakken en de vraag te stellen wat moet HR nu doen om over twee jaar strategisch mee aan tafel te zitten in organisaties om relevant te zijn op dat niveau?

Informatievoorziening

De nadruk voor HR moet zeker meer op informatievoorziening liggen. HR moet in staat zijn om de directie voorspellende gegevens en scenario’s aan te reiken, om proactief diverse instroomkanalen van talent op te zetten en ontwikkelprogramma’s voor medewerkers te ontwikkelen.  HR zal open moeten staan voor innovaties om selfservice van medewerkers te faciliteren want dat is wat de nieuwe generatie talenten (Gen Z) nu eenmaal verwacht. “De dagen dat HR er alleen maar is om vacatures in te vullen, zijn nu wel echt voorbij”, stelt Laura Carter.

Externe partners en leveranciers

Om dat mogelijk te maken, zal HR ook steeds meer met externe partners en leveranciers samenwerken. De keuze van de juiste leveranciers die willen investeren in de samenwerking zal zo mee het succes van HR uitmaken. Maar een organisatie moet ook openstaan voor innovaties en partnerships. En daar ligt nog veel ruimte voor verbetering, geeft onder meer Julia Ivanova van Maersk toe. “Bij Swisscom beschouwen we naar onze leveranciers van externe talenten niet als leveranciers, maar behandelen we ze als partners en dat levert veel op voor beide partijen”, licht Alexandra Gastpar, Head of CW competence center toe.

Bij Ericsson werken ze samen met leveranciers aan projecten en delen beide de verantwoordelijkheden en resultaten. Denk aan samenwerken op gebied van technologie (het delen van systemen) wat leidt tot kwaliteitsverbeteringen en procesefficiëntie, maar ook het delen van risico’s waardoor de samenwerking meer duurzaam wordt. Tot slot zoeken beide partijen ook samen naar supply-chain-optimalisaties wat meer flexibiliteit oplevert en aantoonbaar kosten bespaart.

Artificial Intelligence

Bij een laatste kop koffie wordt het thema A.I. nog op tafel gelegd en hoe dat een invloed zal hebben op werk. A.I. wordt dé revolutie, zoveel is duidelijk! A.I. zal banen in lageloonlanden doen verdwijnen. Dat is nu al bezig en zal zich steeds sneller verspreiden. Maar A.I. schept ook nieuwe banen.

Hoe gaan de HR-dames aan tafel zich hier op voorbereiden? Wordt HR meer een interne consultant? Of toch nog meer een business partner? Of waarom niet, een change driver? De toekomst van HR wordt een rollercoaster met veel fundamentele veranderingen, daar is iedereen het over eens.

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium

Bekijk alle berichten van Marleen Deleu