"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Is een hybride wagen nog fiscaal interessant?

De nieuwe federale regering heeft te kennen gegeven de fiscale regels met betrekking tot hybride wagens te versoepelen. Wat verandert er juist?

Hoe groot is de fiscale impact voor jou als consultant wanneer je vennootschap dit jaar of in één van de volgende jaren een nieuwe hybride wagen aanschaft?

Huidige regels voor de fiscale aftrekbaarheid

De kosten van een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor, ook van een hybride wagen, zijn voor je vennootschap aftrekbaar volgens de zogenaamde gramformule. Deze houdt zowel rekening met de CO2-uitstoot van je wagen als met het brandstoftype.

Het aftrekpercentage wordt als volgt berekend:

120% – (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km)

De brandstofcoëfficiënt verschilt naargelang het type wagen en bedraagt:

  • 1 voor dieselwagens;
  • 0,95 voor benzinewagens;
  • 0,90 voor auto’s op aardgas < 12 fiscale Pk.

De fiscale aftrekbaarheid wordt trouwens begrensd afhankelijk van de uitstoot van je wagen, met een ondergrens van 50% (behalve voor zeer vervuilende wagens die meer dan 200 gram CO2 uitstoten) en een bovengrens van 100%.

De kosten van zuiver elektrische wagens zijn voor 100% aftrekbaar.

Voor hybrides besteld vanaf 1 juli 2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid vanaf 1 januari 2025 afgetopt. Het aftrekpercentage voor de kosten van auto’s met een verbrandingsmotor, berekend met de gramformule, wordt begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 1 januari 2028 zijn deze autokosten helemaal niet meer aftrekbaar. Bovendien geldt voor wagens met een verbrandingsmotor besteld vanaf 2026 een volledig aftrekverbod.

De brandstofkosten voor hybrides aangeschaft sinds 1 juli 2023 zijn:

  • In 2025 en 2026 voor 50% aftrekbaar
  • Vanaf 2027 voor 25% aftrekbaar
  • Vanaf 2028 voor 0% aftrekbaar

Let op! Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen ‘echte’ hybrides en ‘valse’ hybrides.

Een ‘valse’ hybride heeft:

  • Ofwel een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0.5 kWh per 100 kg van het wagengewicht;
  • Ofwel een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer.

Voor een ‘echte’ hybride (die een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minstens 0.5 kWh per 100 kg van het wagengewicht én een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer heeft) mag je het aftrekpercentage berekenen zoals hierboven omschreven.

Voor de berekening van het aftrekpercentage van een ‘valse’ hybride moet je uitgaan van een hogere CO2-uitstoot, die je terugvindt in een lijst die de fiscus gepubliceerd heeft (die lijst bevat de niet-hybride tegenhanger van de ‘valse’ hybride in kwestie). Vind je geen tegenhanger voor de ‘valse’ hybride in die lijst terug, dan moet je de officiële CO2-uitstoot met 2,5 vermenigvuldigen.

Wat gaat er veranderen?

De nieuwe federale regering heeft in haar regeerakkoord aangekondigd de fiscale aftrekregels voor hybrides voor de komende jaren te versoepelen:

  • Het maximale aftrekpercentage van 75% zou behouden blijven voor wagens aangeschaft tot eind 2027.
  • Voor hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram/km waarvan het aftrekpercentage volgens de gramformule hoger ligt dan 75%, zal dat hogere aftrekpercentage tot eind 2027 toegepast mogen worden. Bepaalde hybrides zullen daardoor nog voor 100% fiscaal aftrekbaar blijven.
  • In 2028 zou het maximale aftrekpercentage dan dalen naar 65% en in 2029 naar 57,5%.
  • Deze aftrekpercentages zouden geldig blijven voor de volledige gebruiksduur van de wagen door dezelfde eigenaar (wanneer je vennootschap de wagen aankoopt) of huurder (voor leasing- en rentingwagens).
  • De (fossiele) brandstofkosten van hybrides blijven tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar (dus één jaar langer dan nu).
  • De elektrische verbruikskosten van plug-in hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die van elektrische modellen.

Let op! Aangezien de bepalingen uit het regeerakkoord nog niet in nieuwe wetgeving omgezet zijn, wacht je het best nog even met de bestelling van je nieuwe plug-in hybride tot hierover volledige zekerheid en duidelijkheid bestaat.

Bron: SBB – Is een hybride wagen nog fiscaal interessant?

Lees ook :

SBB is een Vlaams accountants- en advieskantoor met 30 vestigingen (zie hier voor een overzicht) en meer dan 20.000 cliënten uit alle sectoren. U kan bij SBB terecht voor vragen in verband met accountancy, fiscaliteit, milieu- en omgevingsadvies, zakelijk-juridisch advies, strategisch advies, successieplanning en startersadvies. Bekijk alle berichten van SBB