"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe bepaal je je prijs als creatieve ondernemer?

“Alle ondernemers kampen met deze vraag: waarom is wat ik doe van waarde en hoe zet ik die om in een betalingsbereidheid bij een ander?” Freelancer in het cultuurwerk Tijs Vastesaeger deelt zijn tips om als creatieve ondernemer je prijs te zetten.

“Als jij als kunstenaar niet weet wat jouw waarde is, hoe kan iemand anders dat doen?”, steekt Tijs (www.doenker.be) van wal. Doenker is een samentrekking van doener en denker. “Ik help creatieve ondernemers in het vertalen van hun ambities naar een ondernemingsplan.”

Tip 1: definitie van succes

Tijs: “Schrijf je eigen definitie van succes. En dat is voor iedereen anders. Wat wil jij? Lovende recensies van 3 professionele beoordelaars of 15.000 likes op je Instagram-post? Een grote fanbase of de vrijheid om je hoogst eigenzinnige eigen ding te doen …? Maak een plan op in functie daarvan.”

Tip 2: schaal van geen oordeel

“Wil je creaties 100% zoals jij het wil, of ben je bereid je creatie aan te passen aan wat goed in de markt ligt? Elke plek op de schaal van geen oordeel is een legitieme plek om te willen staan. Maar elke plek vergt een andere aanpak”

Tip 3: bepaal je markt

“Er is voor alles een markt. Ook voor op het eerste zicht belachelijk overpriced werk. Zolang het juiste werk, met de juiste prijs in de juiste markt zit. De vraag is: wat is jouw juiste prijs?”

De vraag is: wat is jouw juiste prijs?

“Als je merkt dat je product slecht verkoopt, kan je denken dat er iets mis is met jouw creatie of de prijs. Maar misschien zit je in de verkeerde markt. Dat is een oefening die creatieve ondernemers te weinig maken.”

Tip 4: wees niet te goedkoop

“Als je jezelf niet naar waarde schat, wie wel? Ik zie soms dat creatieve ondernemers enkel hun materiaalkosten aanrekenen, maar niet hun werkuren. Starters kunnen misschien niet meteen alle kosten in kaart brengen, maar laat dat groeien. Doe op zijn minst de oefening.”

Als je jezelf niet naar waarde schat, wie wel?

Tip 5: breng alle kosten in beeld

“Breng naast je directe kosten, ook je verborgen kosten in beeld en kijk hierbij ook naar de toekomst. Misschien werk je nu van thuis uit, maar hoop je om in de toekomst een atelier te huren. Hou daar rekening mee in je kostenplaatje, nu al. Een ander voorbeeld is de btw-vrijstelling. Stel: je ontwerpt in bijberoep geboortekaartjes, maar na een tijd groeit je zaak zodat je in hoofdberoep gaat. Je bent dan verplicht om 21% btw te vragen. Voor je klanten word je dan een stuk duurder, hoewel je zelf niets extra verdient. Kies je dus voor de btw-vrijstelling, dan kies je ervoor om altijd een kleine ondernemer te blijven.”

Tip 6: reken je inspanningen aan

“Onderhandelingstijd, reistijd, administratie, communicatie, netwerking … Er komt veel bij kijken bij het ondernemerschap. Ik hoor soms freelancers die 80 uur per week bezig zijn met hun zaak om 38 uur te kunnen factureren. Dat is niet haalbaar. Een businessplan is pas duurzaam als het ook rekening houdt met de indirecte tijdsinvestering.”

Een businessplan schrijf je niet één keer, maar 150 keer. Je prijszetting niet één keer, maar vijftien keer.

“Een businessplan schrijf je niet één keer, maar 150 keer. Je prijszetting niet één keer, maar vijftien keer. Informeer je grondig om je prijs te bepalen. Af en toe experimenteren zoals tijdelijke reductie, limited editions, gesigneerde exemplaren … is zeker mogelijk bij je prijsoefening. Het helpt je om na te denken hoeveel je stuks je bijvoorbeeld moet verkopen om je streefinkomen te halen.”

Tip 7: Cultuurloket

“Creatieve ondernemers kunnen zeker aankloppen bij het Cultuurloket. Je kan daar terecht voor gratis advies op zakelijk, fiscaal en juridisch vlak.”

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. Mooi gezegd ‘als je jezelf niet naar waarde schat, wie wel?’, en zo waar! Goede tips in dit artikel.
    Een goede prijs vragen voor je dienst (of product) is zo belangrijk voor de duurzaamheid van je bedrijf, en om creatief te kunnen (blijven) zijn.
    Dat wordt veel gemakkelijker met ondernemersvaardigheden, zoals productiseren, casestudies uitvoeren, verkoopskills, zicht op hoe je expertise beter neerzetten.
    Lees zeker ook https://www.nextconomy.be/2021/03/je-tarieven-verlagen-door-corona-verhogen-ja/