VRT verdiend meest aantrekkelijke bedrijf
De VRT is verkozen tot meest aantrekkelijke werkgever in België. Van degenen die het bedrijf kennen, zegt 51 % graag tot heel graag bij het bedrijf te willen werken. VRT haalt het voor Pfizer en Mediahuis.
Wat is de REBR?
Het is inmiddels een jaarlijkse traditie geworden en hoogmis voor menig hr-directie: het REBR, of Randstad Employer Brand Report. REBR voert onderzoek naar de kwaliteit van de employer brands van de grootste Belgische bedrijven.
Dankzij een sterk werkgeversmerk trekken bedrijven niet alleen gemakkelijker mensen aan. Ze behouden ze ook langer. Bovendien heeft een sterke employer brand een positieve invloed op de betrokkenheid van de werknemers. Die identificeren zich namelijk gemakkelijker met een bedrijf dat een sterk werkgeversimago heeft, waardoor ze sneller geneigd zijn om extra inspanningen te leveren voor hun werkgever.
VRT is geen eendagsvlieg
In de 22ste editie van het grootscheeps Randstad onderzoek naar de ‘employer brands’ van de bedrijven wint VRT het van Pfizer en Mediahuis. Met DPG Media op de vierde plaats, staan drie mediabedrijven in de top vier. 51% van de respondenten die VRT kennen, zouden er graag tot heel graag willen werken.
De VRT is één van de meest succesrijke bedrijven in de geschiedenis van het Randstad Employer Brand onderzoek. In 2003 strandde het bedrijf op de tweede plaats, net na Pfizer. Het is uitgerekend dit bedrijf dat nu de tweede plaats haalt. De VRT is het negende bedrijf dat de Randstad Award wint na IBM, Janssen Pharmaceutica, Pfizer, GlaxoSmithkline, Bayer, Techspace Aero, Jan De Nul en Deme.
Download hier het volledige rapport
Waarom is VRT zo aantrekkelijk als werkgever?
Op pagina 31 van het rapport lezen we dat de VRT op alle criteria beter scoort dan het globale gemiddelde, behalve op eentje. Alleen inzake ‘financiële gezondheid’ zit VRT net onder het gemiddelde. De employer brand van de VRT vertoont dus geen zwakke plekken. Maar er zijn ook geen echte uitschieters. De meest positieve afwijking bedraagt ‘slechts’ 0,29 (jobinhoud). De VRT scoort dus sterker als globaal merk dan op de verschillende criteria afzonderlijk.
VRT is niet alleen aantrekkelijk als werkgever
VRT loopt in België ook voorop als het gaat om het samenbrengen van alle talenten, vast én ingehuurd. De recruitmentsite van de Vlaamse openbare omroep is het ultieme bewijs van Total Talent Management of Integraal Talentbeheer. Daarmee is VRT ook aantrekkelijk als opdrachtgever voor ingehuurd talent.
Ook Mediahuis, nummer 3 in de Randstad ranking, heeft een moderne ‘werken bij’- website die niet alleen aantrekkelijk oogt, maar informatief is, vacatures voor alle contractvormen weergeeft en intuïtief in gebruik is.
Aan de andere bedrijven de uitdaging om hieraan ook aandacht te besteden. Aantrekkelijk zijn als organisatie in de huidige wereld van werk, houdt inmiddels veel meer in dan enkel aantrekkelijk zijn als werkgever, employer. Misschien iets om mee te nemen in de Randstad Award 2023?
Lees ook:
- Case: Openbare omroep VRT voorloper in de integratie van alle werkenden
- Sofie Reviers: Niets doen is geen optie als je alle talent wilt omarmen
- Binden en boeien van kenniswerkers