"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Ik probeer om op een creatieve manier mijn inkomen te verhogen”

Wordt het met de stijgende energiekosten te duur voor freelancers om thuis te werken? Het is een discussie die leeft in de ondernemingswereld. “De huidige situatie zorgt ervoor dat je out-of-the-box moet denken”, getuigt virtueel assistente Norayma Nicolaas. Hoe pakt zij dat dan aan?

Bewust van thuis uit

Norayma leidt haar zaak Virtuas van thuis uit. Een bewuste keuze, vertelt ze: “Mijn voornaamste reden was mijn dochter. Toen ik nog in loondienst was, vertrok ik vroeg en was ik pas om kwart voor zeven terug en dan moest ik nog aan het huishouden beginnen. Ik wilde de vrijheid om elke dag aan de schoolpoort te staan en om zelf mijn opdrachtgevers en taken te kiezen.”

“Ik ben geboren in Aruba, opgegroeid in Nederland en elf jaar geleden verhuisd naar Oostende. In Nederland had ik veel ondernemers gezien die de lef hadden om zelf iets uit de grond te stampen. In België was dat toen nog onbestaande. Toch bleef de ondernemersdroom. Maar ik wou het wel op mijn manier doen. Ik wil niet afhankelijk zijn van openingsuren, een salon … Ik heb toen een paar jaar research gedaan naar wat er bij mij past.”

“Tijdens mijn zoektocht kwam ik uit bij de term virtueel assistent. Ik schreef me direct in voor een online training en binnen de vier maanden was ik klaargestoomd. In 2018 startte ik in bijberoep, wat later in hoofdberoep, en vorig jaar lanceerde ik mijn online academy waar ik mijn kennis van deze job doorgeef.”

Welke financiële voordelen geniet je door van thuis uit te werken?

“Ik heb geen verplaatsingskosten en andere zaken zoals de wifi, elektriciteit, gas, water, boodschappen, telefonie … kan ik deels inbrengen. Ik vind dat een enorm voordeel.”

Begrijp je de zorg van andere freelancers over de stijgende energiekosten?

“Toch wel. Tot vorig jaar was ik daar zelf nog niet mee bezig, maar nu zet ik ook de thermostaat een graadje lager en doe ik een extra trui aan wanneer het wat kouder is.”

“De misvatting heerst soms dat je een heel fancy thuiskantoor moet hebben, maar het is perfect in orde om te starten aan je keukentafel. Met een goede stoel en laptop lukt het ook.”

“Ik begrijp wel dat sommige freelancers door de stijgende kosten twijfelen om terug op locatie te werken of zelfs in loondienst te gaan. Het ondernemerschap brengt hoge kosten met zich mee. En dat kan soms overweldigend zijn in tijden zoals nu.”

Het ondernemerschap brengt hoge kosten met zich mee. En dat kan soms overweldigend zijn in tijden zoals nu.

Overweeg je hierdoor om op een andere locatie te gaan werken?

“Absoluut niet. Ik probeer om op een creatieve manier mijn inkomen te verhogen. Zoals met de lancering van mijn online training. Met een minimum van middelen en tijd verzeker ik mezelf zo van een extra inkomstenstroom.”

“Als virtueel assistent kan je niet meer werken dan een aantal uren per dag voor een opdrachtgever. Maar als ondernemer heb je de flexibiliteit om andere inkomstenkanalen uit te testen.”

Als ondernemer heb je de flexibiliteit om andere inkomstenkanalen uit te testen.

Op welke manier ondersteunt je boekhouder jou om de kosten te drukken?

“Ik werk samen met een online boekhouder en vorige maand had ik met hem een gesprek gepland. Hij gaf me het advies om zeker alle facturen naar hem te sturen. Hij bepaalt dan wel welke kosten ik kan inbrengen en welke niet.”

“Hij maakte mij er onder meer attent op dat ik een deel van mijn boodschappen kan inbrengen: beleg voor broodjes, schoonmaakproducten voor een meeting bij mij thuis … Ik bespaar elke maand zo’n 100 euro daarmee.”

“Het is dus belangrijk om regelmatig met je boekhouder te praten over de kosten die je maakt en wat de mogelijkheden zijn. Neem zelf het initiatief om zo’n gesprek aan te gaan. Je boekhouder heeft verschillende klanten en beseft niet altijd dat je met dit vraagstuk zit.”

Het is belangrijk om regelmatig met je boekhouder te praten over de kosten die je maakt en wat de mogelijkheden zijn. Neem zelf het initiatief om zo’n gesprek aan te gaan. Je boekhouder heeft verschillende klanten en beseft niet altijd dat je met dit vraagstuk zit.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert