Connor Heaney, CEO voor EMEA van CXC Global: “De toekomst is freelance”
Connor Heaney, die momenteel als CEO de EMEA sectie van CXC aanstuurt, ging in februari 2015 aan de slag voor CXC Global. Zijn opdracht: de uitbouw van een Europese poot. Hij had toen nul klanten, nul inkomen en nul partners… “Er was niets”. Vandaag mag hij met een terechte fierheid het lijstje opsommen van de 12 Europese landen waar CXC een werkmaatschappij heeft. De Belgische vennootschap kwam in maart 2020 tot stand en recent kreeg deze in Brussel een Federgon-licentie.
Zijn klantenportefeuille oogt indrukwekkend: Medtronic, Capgemini, Relx (voormalig Reed Elsevier) Boeing, Google, Paypal, Ebay e.a. In zijn partnernetwerk zien we bekende namen als Allegis Global Solutions, Tapfin (Manpower Talent Solutions) en Alexander Mann Solutions. Voeg daarbij dan nog technologische partners als Beeline, Netive, Simplify.hr, Teamtailor, WorkLlama, Randstad en je moet toegeven dat het van oorsprong Australische bedrijf CXC naam gemaakt heeft in Europa. Zo is ook Monard Law een van de Belgische partners, net als NextConomy sinds begin 2022. Connor Heaney benadrukt dat 90% van zijn zakencijfer te danken is aan partnerships.
Enkele inzichten rond de toekomst van werk
Dit artikel is aflevering 8 van de reeks ‘De CEO spreekt’. Hierin laat NextConomy CEO’s van organisaties aan het woord over hun visie op de toekomst van werk. Hoe zien zij de wereld van werk en de arbeidsmarkt veranderen en hoe spelen ze in op de kansen en bedreigingen? Welke inzichten delen ze?
-
Freelancers kansen bieden
In zijn visie op de toekomst op werk legt hij meteen de nadruk op de verdere structurele aangroei van het aantal freelancers. “Wij kunnen en moeten er voor zorgen dat freelancers toegang krijgen tot meer en betere opportuniteiten, waar ook ter wereld.” Zo mogen we zeker de grote ‘visvijver’ in Afrika niet vergeten. Heel wat jonge en hoogopgeleide werkers worden daar ten onrechte nog over het hoofd gezien. “Ook zij moeten bij ons aan de slag kunnen.” (nvdr: Lees hierover het talent-beleid van Silverfin) Een betere matching zal leiden tot een beter inkomen en een hogere levenskwaliteit voor steeds meer freelancers. Het inschakelen van freelancers biedt ook een goede oplossing om bestaande en hardnekkige lacunes in teams op te vullen. Maar freelancers vergen een totaal andere aanpak dan het aansturen van vaste werknemers. “Sommige werkgevers moeten hier toch nog hun vooroordelen en mentaliteit veranderen. Als werkgever moet je er op durven vertrouwen dat freelancers zelf wel het beste weten hoe ze hun werk moeten doen. Zij hebben echt wel minder leiding en sturing nodig dan vaste werknemers. “ Door te kiezen voor de flexibiliteit van het freelancemodel mag een werkgever ook een hogere productiviteit, efficiëntie en zelfs meer innovatie verwachten.
Freelancers vergen een totaal andere aanpak dan het aansturen van vaste werknemers. “Sommige werkgevers moeten hier toch nog hun vooroordelen en mentaliteit veranderen.” (Connor Heaney, CEO CXC EMEA)
-
Oog hebben voor de sociale uitdagingen
Er zijn in de gig-economie nog te veel werkers aan de slag “die eigenlijk geen freelancer zouden mogen zijn”. Zij hebben minder keuzes, minder autonomie, minder rechten en ze zijn zonder veel bescherming al te afhankelijk van eenvoudige klusjes. Connor Heaney gaat volledig akkoord met het nieuwe Europese voorstel om hen meer te beschermen en hen het werknemersstatuut of een interim statuut te geven.
Verder vindt Connor Heaney het belangrijk dat een organisatie alle mensen, ook minderheden, kansen kan geven. Diversiteit en inclusie zijn een morele plicht voor hedendaagse werkgevers. Met CXC kan hij mooie cijfers voorleggen: 70% van de 4000 CXC ‘contractwerkers’ zijn vrouwen en ook een derde van de leidinggevende teams is vrouw. In Ierland kreeg CXC zelfs een officiële diversiteitsaccreditatie.
-
De automatiseringsgolf beantwoorden
De nog onduidelijke arbeidsshift ten gevolge van de automatisering en de digitalisering baart Connor wel zorgen. “Onze bedrijven en overheden hebben nog geen structureel antwoord op de gevolgen van de automatisering en robotisering. Welke jobs worden overbodig, welke nieuwe jobs komen er op ons af? En krijgen de jonge mensen de passende opleiding voor die (nog deels onbekende) jobs van morgen?” Want een doorgedreven opleiding voor een verdwijnende job van vandaag zou wel eens vergeefse moeite kunnen zijn…
“Ze hebben toch ook de paarden vervangen?” Met deze opvallende quote reageerde de economist Wassily Leontief ruim 35 jaar geleden op zij die beweerden dat technologie nooit echt het werk van mensen zou vervangen. Want toen de verbrandingsmotor zijn intrede deed, werden de paarden als toenmalig essentieel onderdeel van de wereldeconomie vrij snel overbodig.
“Is de mens als “werkpaard” ook op zijn retour? Wat als de gedigitaliseerde arbeidsmarkt niet langer miljoenen mensen van een leefbaar loon kan voorzien?” Connor Heaney geraakt er niet meteen uit….
“Ze hebben toch ook de paarden vervangen?”
(Opvallende quote van de economist Wassily Leontief)
Devies
We ronden af met zijn verrassend mooi Latijns loopbaandevies: ‘Gloria ab intus’. (Glorie van binnen uit) Met dit motto van zijn befaamd St Malachy’s College in Belfast benadrukt hij dat je je nooit hoeft te vergelijken met anderen. “Je bent je eigen maatstaf voor je realisaties. Vind je ambitie in je diepste zelf. Haal je voldoening uit het waarmaken van je eigen doelen!”
Mijn devies? Glorie van binnen uit!
(Connor Heaney, CEO CXC EMEA)
Over CXC
CXC is al sinds 1992 actief in de sector van het inhuren, onboarden en betalen van tijdelijke en flexibele werkkrachten en freelancers. Zoals elders vermeld helpt CXC grote corporates bij het correct beheren van hun tijdelijk personeel, waar ook ter wereld. De ruim 400 medewerkers van de Australische onderneming bedienen nu wereldwijd hun klanten in 50 landen en dit vanuit 30 verschillende lokale vestigingen. Voor CXC Europa werken er 120 mensen (relatiebeheerders, juristen, compliancy officers, financiële profielen) . Ze doen dit hoofdzakelijk vanuit Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Polen en India.
Het dienstenaanbod van CXC blijft zich gestadig ontwikkelen naar meer betrokken talentbeheer als gevolg van de toenemende complexiteit van de markt, regelgeving, technologie en de veranderende vraag van klanten. CXC wil een betrouwbaar verlengstuk worden van de ‘HR- en Procurement’-functie en neemt daarbij zijn verantwoordelijkheid op voor de volledige ‘contingent workforce’.