"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Door opnieuw in loondienst te gaan, besefte ik hoe graag ik freelancer ben”

Midden corona kreeg freelancer Heidi Van den Bergh het aanbod van een klant om voor hem in loondienst te werken. Na lang aarzelen, zette ze die stap. En daar had ze snel spijt van.

“Ik miste gewoon de vrijheid van het freelancebestaan”, steekt virtual assistant Heidi van wal. “Ik dacht dat werken voor een klant in loondienst hetzelfde zou zijn dan werken voor die klant als freelancer. Maar dat klopt dus helemaal niet.”

Waarom heb je de keuze gemaakt om als freelancer opnieuw in loondienst te gaan?  

Heidi: “Ik werk nu ongeveer drie jaar als zelfstandige in hoofdberoep, maar daarvoor heb ik zo’n 22 jaar in binnen- en buitenland als werknemer gewerkt. Ik was een jobhopper. Ik verloor vaak snel de uitdaging in een job waarna ik op zoek ging naar een nieuwe. Op een bepaald moment stelde ik me de vraag: Waar ben ik in godsnaam mee bezig? Want toekomstige werkgevers zagen ook dat ik niet lang op dezelfde plek bleef zitten.”

“Ik heb toen beslist om te freelancen en om enkel opdrachten uit te voeren die me leuk lijken. Mijn sterkte is dat ik heel gestructureerd ben. Wanneer alles vlot verloopt voor de ene klant, heb ik tijd over om een ander project op te starten. Die manier van werken bevalt me heel goed.”

“Maar toen kwam corona. Opgelet, ik had wel nog mijn opdrachtgevers, maar het verliep toch wel allemaal wat moeizamer. Werken terwijl je twee kindjes in huis hebt, is geen gemakkelijke klus. Ik spendeerde al mijn aandacht aan mijn klanten en gezin. Tijd om te netwerken of om aan marketing te doen, was er niet meer. Toen dus één van mijn klanten me vroeg om voor hem deels in loondienst te gaan, ben ik na lang aarzelen, overstag gegaan.”

Hoe verliep die beslissing om opnieuw in loondienst te gaan?

“Mijn buikgevoel gaf me al aan om dat niet te doen. Maar mijn verstand zei: het is een supertoffe klant, het werk ken je al, ik mag blijven telewerken … dus uiteindelijk verandert er niks.”

“Maar er verandert weldegelijk heel veel. Je werkt opeens weer voor de portemonnee van een ander en in een team, terwijl ik het gewoon ben om zelf alles te regelen, om te werken op gelijke hoogte met een zaakvoerder en om zelf mijn tijd in te delen.”

“Ik heb dus snel dat gevoel geuit aan mijn baas, die nu op zoek is naar een vaste kracht. Ik ga terug voor hem als freelancer werken als hij extra ondersteuning nodig heeft.”

Wat heb je vooral geleerd uit deze ervaring?

“Als vaste werknemer zorg je ervoor dat het bedrijf van je baas groter wordt. Als freelancer moet ik ervoor zorgen dat mijn onderneming groeit. Door halftijds vast te werken, had ik de tijd niet meer om dat te doen.”

“Deze ervaring was echt een eye-opener. Ik ben door opnieuw in loondienst te gaan, tegen een gigantische muur gelopen. Op korte termijn heb ik heel veel geleerd over mezelf. Ik wil investeren in mijn eigen zaak, eventueel personeel inhuren of samenwerken met andere freelancers.”

Welke juridische en financiële gevolgen had jouw beslissing?

“Ik heb aan het sociaal secretariaat laten weten dat ik van hoofd- naar bijberoep ging, om na een paar weken hen opnieuw op de hoogte te brengen dat ik weer in hoofdberoep werk. Ik heb twee mails gekregen waarin stond dat mijn statuut aangepast is.”

“Bij de laatste switch kreeg ik meteen een afrekening van mijn sociale bijdragen in hoofdberoep. Dat is best wel jammer omdat ik twee maanden in bijberoep heb gewerkt. Maar het systeem is nu eenmaal zo.”

Welk advies heb je voor freelancers die deze stap overwegen?

“Probeer het zeker, want anders blijft het in je hoofd spoken. Maar durf achteraf ook eerlijk aan jezelf toe te geven wanneer die keuze niet de beste blijkt te zijn. Sowieso leer je hier heel veel uit over jezelf.”

Wat wil je zeggen aan opdrachtgevers die een freelancer een vast contract aanbieden?

“Freelancers zijn steeds een meerwaarde in jouw bedrijf. De relatie tussen klant-freelancer is toch anders dan tussen een baas-werknemer. Ik heb als freelancer niks te verliezen, ik stel kritische vragen, ik deel mijn ideeën en ervaringen. Hiervoor huren ze mij ook in. Terwijl medewerkers eerder de opinie van hun verantwoordelijke volgen en niet altijd durven uiten waar het op staat.”

“Probeer dus freelancers niet te overtuigen om voor jou in loondienst te gaan. Laat hen in hun waarde. Ze hebben bewust gekozen voor dit freelanceleven.”

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. Het was een plezier om mijn verhaal hierrond te delen.
    Als het gaat om de keuze tussen loondienst of freelancer is er geen goed of fout. Alleen dat wat het beste bij jou past is belangrijk, en daarvoor kiezen is soms super spannend maar ook zo belangrijk om echt gelukkig te zijn in wat je doet.