"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuwe merkarchitectuur ManpowerGroup biedt oplossingen HR- en digitale transformatie aan

Onder meer door de coronacrisis zijn bedrijven genoodzaakt om nog meer in te zetten op hun HR- en digitale transformatie. Head of Business Development EMEA Elke De Loecker vertelt hoe ManpowerGroup met een nieuwe merkarchitectuur bedrijven de nodige ondersteuning hiervoor biedt.

Om alle HR-en digitale transformaties van bedrijven te ondersteunen en om de uitdagingen rond flexibiliteit, personeelswerving, ontwikkeling, professionele mobiliteit of outsourcing het hoofd te bieden, vereenvoudigt ManpowerGroup zijn organisatie wereldwijd. De groep wordt gestructureerd rond vier grote merken: Manpower, Experis, Talent Solutions en Jefferson Wells. Wat dat concreet betekent, vertelt Elke De Loecker.

Wat betekent de reorganisatie van de ManpowerGroup concreet?

“De covid-crisis heeft onze manier van leven en werken fors veranderd. Bedrijven hebben hun werkmethoden moeten heruitvinden en moeten aanpassen. En in de toekomst zullen ze nog meer wendbaarheid aan de dag moeten leggen om aan de nieuwe verwachtingen van hun klanten en hun personeel te voldoen.”

“Om op die veranderingen te anticiperen heeft de ManpowerGroup haar aanbod vereenvoudigd. Concreet berust de vereenvoudiging op vier merken: Manpower voor de flexibiliteit en de personeelswerving, Experis voor de digitale oplossingen, Talent Solutions voor talentmanagement en Jefferson Wells voor de implementering van gespecialiseerde oplossingen uitgevoerd door experten.”

Talentbeheer is het centrale thema is jullie visie. Wat is hier volgens jou de grootste uitdaging?

“Er is een gap tussen medewerkers die over de juiste skills beschikken en de groep die niet de gevraagde talenten en vaardigheden heeft. Daar willen we iets aan doen. Daarom rolt ManwoperGroep programma’s en trainingen uit om die talenten op te leiden naar andere rollen.”

“Daarnaast zien we dat er steeds meer mensen kiezen voor het freelancebestaan. Die groep wil ownership over hun carrière. Daarom is het belangrijk om te werken met talent communities: het in kaart brengen van freelancers, hun expertise en hun beschikbaarheid, zodat je geen talent meer mist en snel de juiste persoon linkt aan jouw project.”

“IT en digitalisering zijn nu key, maar die evolutie kan je enkel maar in goede banen leiden als men over de juiste communicaties- en soft skills beschikt. Kijk maar naar de covid-crisis. Die crisis heeft ervoor gezorgd dat bij 93% van de werkende bevolking zijn of haar job in meer of mindere mate veranderd is. Om toch iedereen op het goed spoor te houden en te motiveren, is het beschikken over die skills cruciaal.”

Hoe zorg je als bedrijf dat je in de toekomst succesvol blijft?

“Verlies je niet in het hele transformatie-plaatje, maar deel het proces op in stappen. Zorg ervoor dat je HR-businesspartners heel goed gelinkt zijn met de andere corporate afdelingen. Zet een strategie uit voor de komende maanden en jaren. Kijk naar zowel je quick wins als je langetermijnvisie. Bedrijven die het juiste talent aantrekken, behouden en ondersteunen, zijn de winnaars van de toekomst. Dat zie je nu al. Bedrijven die dit proces implementeren, ondervinden minder impact van de coronacrisis.”

Bedrijven die het juiste talent aantrekken, behouden en ondersteunen, zijn de winnaars van de toekomst.

Welke suggestie heb jij om extern talent een framework aan te bieden?

“Zorg er voor dat externe talenten op een vlotte manier voor je kunnen werken. Besteed bijvoorbeeld het administratieve luik uit via een payroll provider. Zoek hulpmiddelen om je talent community te beheren zodat je extern talent snel kunt identificeren. En biedt freelancers perspectief, ook nadat hun project is afgelopen.”

Biedt freelancers perspectief, ook nadat hun project is afgelopen.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert