SLUIT MENU

Ruil paniekvoetbal in voor een strategisch plan

“Ik heb twee groepen van ondernemers gezien tijdens de coronacrisis: zij die verlamd geraakten en zij die net een versnelling hoger schakelden”, getuigt Anouck Meier, Chief Storytelling Officer bij Ampersand en podcasthost van Werk & Leven. “Zelf ben ik toen zeer gefocust aan de slag gegaan.”

Vrouwen empoweren, dat is de missie van Anouck. Ze zorgt ervoor dat haar doelpubliek hun eigen keuzes maakt, zichtbaar zijn en zich niet klein houden. Toen de coronacris uitbrak, lanceerde ze de blogreeks The Corona Files, waarin ze haar volgers ondernemingstips geeft en een hart onder de riem steekt om door deze moeilijke periode te geraken.

Hoe heeft de coronacrisis jouw zaak beïnvloed?

Anouck: “Omdat mijn zaak al voor de crisis volledig online bestond, heeft de coronacrisis an sich niet zoveel impact gehad.”

“Dat mijn kinderen voltijds thuis zaten, dat heb ik wel gemerkt. Maar omdat ik al heel veel bezig was met timemanagement, is het me gelukt om alle geplande projecten af te ronden. Ik ben dus zeer gefocust en efficiënt aan de slag gegaan. Meer zelfs, ik merkte dat ik mijn werk op nog minder tijd gedaan krijg. Dat was een belangrijke les voor mij. En die extra vrije tijd heeft ontzettend veel deugd gedaan.”

Mijn agenda was dit jaar mijn slechtste aankoop hoorde ik van verschillende vriendinnen in maart. Voor mij was dat niet zo. Ik heb hier en daar mijn plannen moeten aanpassen, want voor je marketing kan je niet zomaar gaan doen alsof er geen crisis is. Maar je plannen aanpassen is nog altijd veel beter dan helemaal geen plan meer te hebben.”

Je zegt dat je meer gefocust aan de slag ging. Kan je daar een voorbeeld van geven?

“Ik had al een tijdje een reeks workshops in de pipeline zitten over hoe je als freelancer de fundamenten kan leggen voor je eigen marketing: Marketing Foundations. Door de crisis heb ik die reeks sneller op de markt gebracht.”

“Ik lijd aan perfectionisme. Ik streef altijd naar de perfecte cursus, naar de perfecte opleiding. Maar nu was het belangrijker om aan mijn klanten iets te geven waar ze nu nood aan hadden. Waarmee ze nu vooruit konden. Dat dat bijvoorbeeld niet met het perfect gelay-oute werkboek was, nam ik voor lief.”

Je lanceerde in maart 2020 de blogreeks The Corona Files. Wat was de insteek?

“Ik merkte de paniek bij veel van mijn volgers. En ik voelde net een enorme creatieve drive. Laat ons niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden, dacht ik. Ik vond het superbelangrijk om hen aan te moedigen en te inspireren. Met The Corona Files toon ik dat je als ondernemer ook in deze moeilijke situatie heel veel kan doen.”

Wat is jouw voornaamste tip?

“Vertrek vanuit een strategie. Ik heb veel ondernemers gezien die toen paniekvoetbal speelden en die bijvoorbeeld op hun diensten waanzinnige kortingen gaven omdat ze bang waren dat ze anders geen werk meer zouden hebben. Maar als je je diensten aanbiedt aan de helft van de prijs en die prijs is amper voldoende om je kosten te dekken, wat ga je dan doen na de crisis? Potentiële klanten hebben al gezien dat je aan een lager tarief werkte. Dan wordt het moeilijk om die weer te verhogen. En het heeft ook een negatieve impact op de hele sector.”

“Denk na op lange termijn. Wat heb je nodig om je zaak te laten floreren en vertrek vandaaruit. Vertrek dus vanuit die strategie en niet vanuit wat je de mensen rondom jou ziet doen.”

Keep showing up, dat advies geef ik altijd aan mijn Content Rebels (cursisten). Steek je kop niet in het zand. Zeker niet in moeilijke tijden. Net dan is het superbelangrijk om zichtbaar te zijn. Om geconnecteerd te blijven met je publiek. Om hen te inspireren. Je volgers onthouden dat je er voor hen bent geweest.”

Wat is de belangrijkste les die je zelf hebt geleerd de afgelopen maanden?

“Als ondernemer heb ik de afgelopen jaren met vallen en opstaan heel wat lessen geleerd. De crisis heeft een paar van die lessen nog scherper gesteld, zoals het belang van focus en niet met 101 dingen tegelijk bezig te zijn. Concentreer je op wat je het allerliefste doet en waarin je supergoed bent in plaats van je energie te spreiden over allerhande projecten.”

“In het begin van de crisis kreeg ik een aantal copywriting-opdrachten, maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Het was verleidelijk om die toch uit te voeren, om het zekere voor het onzeker te nemen. Maar mijn hart ligt nu bij mijn online opleidingen rond content marketing en copywriting. Uiteindelijk leek die beslissing de juiste te zijn.”

“Kies als er als ondernemer voor om te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Durf groot te dromen. En wanneer er problemen opduiken, zet dan een stap achteruit en daag jezelf uit om de juiste vragen te stellen en hierop een antwoord te zoeken.”

Meer info: www.ampersandcopy.com

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert