"Exploring the future of work & the freelance economy"

Netwerken als freelancer: hoe doe je dat in tijden van corona?

Tips die je helpen om met een positief resultaat voor je business én met meer plezier te netwerken.

Netwerken. Misschien is het wel één van je favoriete bezigheden als zelfstandige. Maar de kans is groter dat het ook in jouw top drie van grootste uitdagingen staat. Hoe dan ook, het klassieke netwerken zit er vandaag niet in omwille van de coronamaatregelen.

We moeten dus op zoek naar andere manieren om contacten te leggen en te onderhouden. De continuïteit van je business wordt immers in grote mate bepaald door een continue in- en uitstroom van nieuwe en bestaande contacten. En dat is vandaag niet anders. Jezelf on-top-of-mind houden bij andere professionals is een must voor een freelance-ondernemer.

Start vandaag nog!

Netwerken is zoveel meer dan events en recepties afschuimen. Je kunt het ook gewoon met je laptop. Zichtbaar worden via sociale media en je website is ook netwerken. Vandaag kan je vanuit je comfortabele zetel en de veilige omgeving van je thuis heel makkelijk en efficiënt nieuwe contacten leggen, echte connecties maken en anderen helpen. In deze tijden van nationale isolatie spenderen we met zijn allen meer tijd op sociale media. Weliswaar in de eerste plaats om contacten te onderhouden met familie en vrienden, maar jij kan die momenten gebruiken om de aandacht van de ander te trekken met je professionele berichten. Hoe vaker je contacten je naam en content online zien voorbijkomen, hoe beter ze je naam zullen onthouden.

Wacht niet tot de druk té groot wordt

Een recente online enquête van NextConomy bracht aan het licht dat bijna de helft van de freelancers tijdelijk zonder opdrachten valt door de coronacrisis. De onzekerheid over de duur van de maatregelen baart ons zorgen. De commerciële druk wordt groter, en net dan ben je op je kwetsbaarst. Hierdoor zal je niet op je best functioneren en voelt het netwerken als onaangenaam aan. Het gevolg? Je zult nog minder netwerken en belandt in een vicieuze cirkel …

Mijn gouden raad in deze uitdagende tijden? Blijf wie je bent! Nu, ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Er zijn vandaag zoveel factoren die van netwerken voor jou een uitdaging maken. Daarom geef ik je graag enkele tips die je helpen om met een positief resultaat voor je business én met meer plezier te netwerken:

Netwerken met meer plezier en resultaat

  1. Heb aandacht voor je mindset

Netwerk vanuit de mindset dat je anderen gaat helpen en toon oprecht interesse voor de ander vanuit een open en nieuwsgierige houding. Zo zullen de schijnwerpers niet op jouw business gericht zijn, en dat voelt beter aan.

  1. Durf jezelf te tonen

Mensen doen zaken met mensen. Wees dus toegankelijk en zichtbaar en plaats een profielfoto op je socialemediakanalen en je website. Mensen willen ‘zien’ met wie ze te maken hebben. Een foto geeft niet alleen een eerste indruk over jou, maar versterkt ook de uitstraling van je onderneming.

  1. Kies gericht je socialemediaplatformen

Linked-In is hét socialemediaplatform bij uitstek voor freelancers. Neem echter de tijd om gericht uit te zoeken of dit ook het geval is voor jouw business. Tracht je een brede doelgroep te bereiken van 45-plussers? Dan kan Facebook een interessant kanaal voor jou zijn. Richt jij je meer tot de leeftijdsklasse van 25 tot 35-jarigen? Dan mag je Instagram niet aan je voorbij laten gaan. Ligt je focus vooral op B2B? Dan is Linked-In je ideale kanaal.

  1. Plan je netwerktijd

Integreer netwerken in je agenda. Leg vast wanneer je berichten op sociale media plaatst, reageer op posts van anderen en communiceer met volgers of likers. Stuur een link van een interessant artikel door naar je connecties en vraag bestaande contacten op welke manier je ze kan helpen.

  1. Focus op de ander

Wees je er bewust van dat jouw interesse in de ander groter mag zijn dan jouw behoefte om over jezelf te praten. Laat ruimte aan de ander om zich te tonen, want zo krijg je de tijd om goed in te schatten wat de potentiële ‘waarde’ is van de ander.

  1. Kies kwaliteit boven kwantiteit

Wil je dat je netwerkconnecties je aanraden bij anderen? Dan is het belangrijk dat zij je goed kennen en weten wat je doet. Investeer daarom niet alleen in nieuwe contacten maken, maar ook in een sterkere band opbouwen met de contacten die je al hebt.

  1. Hou je contacten warm

Refereer op een persoonlijke manier terug aan je eerste ontmoeting met je contact. In de hectiek heb je misschien nog niet met iedereen uitgebreid contact kunnen leggen. Je hebt nu de ruimte om dieper in te gaan op eventuele vragen en informatie uit te wisselen. Schuif dat zeker niet op de lange baan. Je laat geen goede indruk na als je de ander laat wachten op een beloofd telefoontje of een e-mail.

  1. Gebruik het opgelegde isolement in je voordeel

Beschouw het verplichte thuiswerk als een tussenfase, een periode waarin je het voorbereidende werk doet. Door nu veelvuldig contacten te leggen, verlaag je straks de drempel om ook echt naar buiten te gaan en mensen te ontmoeten. Het is een efficiënte manier om het pad te effenen naar face-to-faceontmoetingen. En die zijn nodig, want persoonlijke contacten zijn sowieso krachtiger en effectiever.

Kortom: meer dan ooit hoort netwerken vandaag bij het ondernemerschap. Het is een essentieel onderdeel van je business waar je als freelance-ondernemer niet omheen kunt. Daarnaast is onze solidariteit in deze tijden groot. Iedereen is online aanwezig en staat meer open om elkaar echt beter te leren kennen. Door dicht bij jezelf te blijven, en optimaal gebruik te maken van je sterktes, kun je ook nu netwerken met een positief resultaat voor je business.

Ondernemerscoach Katja Soors van Introvate is gespecialiseerd in de begeleiding van introverte ondernemers die willen groeien met hun bedrijf. Ze staan op een kantelpunt met hun onderneming of ze ervaren een aantal uitdagingen in hun ondernemerschap die ze samen aan de basis willen aanpakken, zodat hun bedrijf alle kansen krijgt om te groeien naar een hoger niveau.

Bekijk alle berichten van Katja Soors