Pensioen in zicht? Ideale start van freelancecarrière voor communicatiespecialiste Vera Janssens
Wat voor de ene het moment is om de rust op te zoeken en het werkjuk van zich af te gooien, is voor de ander dan weer het moment om na een bloeiende carrière het ondernemerschap in te duiken. 66 jaar en up and running in het communicatievak. Vera Janssens zette 4 jaar geleden de stap om haar kennis en expertise op freelancebasis aan te bieden aan organisaties die 36 jaar ervaring in huis willen halen.
Vera Janssens is duidelijk, in deze levensfase sluit ze geen compromissen meer. Haar hoofdrol? Grootmoeder van 7 kleinkinderen. Die rol wisselt ze af met haar professionele rol als freelancer en haar drang om de wereld verder te verkennen. “Drie pijlers die in evenwicht moeten zijn”, zegt de communicatiespecialiste. “In deze fase van mijn carrière spelen financiële motieven veel minder mee. Ik blijf vooral aan het werk om actief te zijn, omdat ik het graag doe en omdat de opdrachten ervoor zorgen dat ik mee blijf.”
Ik blijf vooral aan het werk om actief te zijn, omdat ik het graag doe en omdat de opdrachten ervoor zorgen dat ik mee blijf.
62 is niet meteen een leeftijd die de meeste mensen voor ogen hebben als ze aan de opstart van een zaak denken. Had je achteraf gezien liever vroeger de stap willen zetten?
“Neen, ik heb een carrière van 32 jaar achter de rug bij Siemens waar ik alle mogelijkheden kreeg om me te ontplooien. Ik werkte in een multinational waar de bedrijfsactiviteiten zeer gevarieerd zijn. Ik kwam met de verschillende bedrijfstakken in contact en werkte internationaal. Mijn job is altijd zeer divers en uitdagend geweest. Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb, integendeel. Mocht ik het opnieuw moeten doen, zou ik dezelfde keuzes maken. Sinds ik voor meerdere organisaties werk, kom ik wel met veel verschillende bedrijfsculturen in contact en bijgevolg met een variatie aan managementstijlen. Het is een rijkdom om hiervan te kunnen proeven. Al is dat soms best nog een eyeopener. Niet alle bedrijfsculturen stemmen overeen met de visie die ik hierover heb. En dan is het mijn missie om hiermee strategisch aan de slag te gaan.”
Sinds ik voor meerdere organisaties werk, kom ik met veel verschillende bedrijfsculturen in contact en bijgevolg met een variatie aan managementstijlen. Het is een rijkdom om hiervan te kunnen proeven.
Hoe vinden bedrijven jou?
“Ik heb tijdens mijn loopbaan een heel groot netwerk opgebouwd. Als communicatiespecialist kom je met veel mensen in contact in een B2B-omgeving. Op het ogenblik dat mijn loopbaan bij Siemens erop zat, werd ik meteen aangesproken door CEO’s van bedrijven waar ik in het verleden mee samenwerkte. Ze kennen mijn expertise en aanpak en vroegen mij om hen te ondersteunen in hun communicatiestrategie. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Opdrachten komen vaak via-via.”
Je hebt zowel de pet van opdrachtgever als freelancer op. Waarin zit volgens jou de grootste kracht van een freelancer?
“Je komt altijd in een nieuw team terecht. Daarin moet je je plaats zoeken. Aanvoelen waar jouw meerwaarde zit en hoe je het team kan ontlasten in de werkdruk is essentieel. Je plaats vinden in een team met verschillende persoonlijkheden, expertises en verantwoordelijkheden is de basis voor een geslaagde samenwerking. Daarnaast is empathie een grote troef. Met je inlevingsvermogen ga je de onderlinge verhoudingen ontwaren. Wie doet wat? Waar liggen de gevoeligheden? Hoe groot is het draagvlak voor wat je wil bereiken? Bij wie kan ik terecht in rechte lijn? Gemakkelijk samenwerken en empathie zijn grote troeven voor freelancers.”
Gemakkelijk samenwerken en empathie zijn grote troeven voor freelancers.
Wat verwacht jij van een opdrachtgever?
“Duidelijkheid. Ik wil heel concreet weten wat er van mij verwacht wordt, daar hecht ik heel veel belang aan. Het liefst werk ik met een geschreven document met bijvoorbeeld 3 of 5 doelstellingen. Ik stel ook graag de vraag: ‘wanneer zal je mij zeggen dat ik mijn job goed gedaan heb?’ Pas dan weet ik welke richting ik uit moet. Daarnaast ijver ik voor tussentijdse rapporteringen of afstemmingsmeetings. Dat lijkt eenvoudig, maar ervaring leert mij dat dit een van de grootste knelpunten is. Opdrachtgevers krijgen dit niet altijd ingepland. Ik probeer hier proactief mee om te gaan en zelf afspraken te maken. Het is echt belangrijk om tussentijds feedback te krijgen om daarna weer efficiënt verder te kunnen. En eigenlijk is dat voor interne medewerkers net hetzelfde. Ik realiseer me nu dat ik hier vroeger als leidinggevende zelf tegen gezondigd heb.“
Wanneer zal je mij zeggen dat ik mijn job goed gedaan heb?
Je hebt drie dochters, hoe heb je het gezinsleven en je drukke job destijds gecombineerd?
“Ik heb altijd fulltime gewerkt. Eerst werkte ik mee in de zelfstandige zaak van mijn man, daarna ben ik overgestapt op een job in loondienst, eerst in combinatie met de winkel, al snel fulltime. Ik was vooral op zoek naar afwisseling en uitdaging. Best pittig met drie jonge kinderen, maar ik zou het niet anders doen. Financiële onafhankelijkheid en verrijking vinden in je job zijn voor mij twee heel belangrijke fundamenten. Dat is ook de raad die ik mijn dochters altijd meegegeven heb. Daarom wil ik hen als grootmoeder zoveel mogelijk ondersteunen bij de opvang van de kleinkinderen. Wat ik wel anders zou aanpakken? Ik zou veel meer kiezen voor extra ondersteuning in het gezinsleven. Dan denk ik aan nanny’s of huishoudhulpen, hulp waarmee je in het prille gezinsleven zeer spaarzaam omgaat omdat je de financiële balans in het oog houdt. Achteraf bekeken zou de vrijgekomen tijd even waardevol geweest zijn als de uitgespaarde centen.”
Ik zou veel meer kiezen voor extra ondersteuning in het gezinsleven. Achteraf bekeken zou de vrijgekomen tijd even waardevol geweest zijn als de uitgespaarde centen.
Hoe heb je je prijszetting aanvankelijk bepaald?
“Ik had al een zicht op de gangbare tarieven vanuit mijn job. Ik weet dat goeie consultants min. € 1000 per dag vragen en uurtarieven gemakkelijk schommelen tussen € 70 en € 90 per uur. In verschillende bedrijfstakken zoals bij advocaten bijvoorbeeld gaan ze daar fel over. Zet die tarieven ook tegenover de prijzen van marketingbureaus en je weet dat dit heel schappelijke bedragen zijn. Met die context in het achterhoofd heb ik mijn prijszetting bepaald. Ikzelf werk meestal met dagtarieven en varieer met volumekorting voor bijvoorbeeld lange termijnopdrachten. Daarbij hanteer ik maandelijkse facturatie.”
Tot slot, hoe lang plan je nog te blijven freelancen?
“Zolang als ik kan. Mijn man is 75 en werkt ook nog. Zolang werken voor mij aanvoelt als een verrijking blijf ik ermee doorgaan.”
Do’s en Dont’s van Vera Janssens
Do’s
- Niet aarzelen: doen. Heb je een bepaalde expertise in de weegschaal te legen? Lijkt het freelancen je wel wat? Gewoon doen.
- Kijk om je heen. Spreek met mensen en neem van daaruit beslissingen. Laat je omringen.
- Zorg dat je altijd goed weet wat er van je verwacht wordt.
Don’ts
- Ga niet dwars tegen bestaande gewoontes in wanneer je ergens start.
- Werk niet voor niets. Hanteer een prijszetting die representatief is voor je kunnen.