"Exploring the future of work & the freelance economy"

Managen in de gig economy? Let op de vier connecties!

Leidinggeven aan hybride teams, met vaste én losse medewerkers, stelt managers vandaag voor belangrijke uitdagingen. Onderzoek naar wat freelancers succesvol maakt, geeft die managers een aantal handvatten.

 In de flexibele arbeidsmarkt van vandaag, zijn er steeds meer teams hybride: naast – en vaak ook tussen – de vaste medewerkers, zijn ook freelancers aan de slag. Dat stelt leidinggevenden voor nieuwe uitdagingen. Want hoe ga je als leider om met zo’n hybride context? Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking optimaal verloopt? Binnenkort start bij Vlerick Business School hierover een doctoraatsonderzoek, dat zal gevoerd worden door Neveen Saied. Professor Katleen De Stobbeleir, die binnen Vlerick aan het hoofd staat van het Centre for Excellence in Leading Agile Organisations, licht alvast een tipje van de sluier.

Vier connecties

Katleen De Stobbeleir verwijst vanuit een studie van Gianpierro Petriglieri, Susan Ashford en Amy Wrzesniewski, ‘Agony and Ecstasy in the Gig Economy: Cultivating Holding Environments for Precarious and Personalized Work Identities’. “Terwijl een werknemer altijd binnen veilige grenzen van een bedrijf –  de ‘holding environment’ – zit, kampt een freelancer met heel wat onzekerheden. Petriglieri, Ashford en Wrzesniewski keken wat die mensen doen om zélf een omgeving te creëren die voldoende veilig aanvoelt zodat ze kunnen thriven en met een positief gevoel hun werk kunnen invullen. Dat is de personal holding environment.”

Professor Katleen De Stobbeleir, hoofd van het Centre for Excellence in Leading Agile Organisations, Vlerick.

 

Gianpierro Petriglieri, Susan Ashford en Amy Wrzesniewski geven aan dat succesvolle gig worker vier connecties creëren, met plaats, routines, mensen en een doel, om voldoende zekerheid in te bouwen. De gig workers die zich het best voelen, zijn degene die voor zichzelf en aantal afgebakende plaatsen hadden uitgekozen om hun werk te doen – dat kan evengoed een coffeeshop zijn als een afgescheiden bureau thuis. Daarnaast blijken succesvolle freelancers ook houvast te zoeken in routines, ook al gaan ze vaak als freelancer aan de slag net omdat ze flexibiliteit willen.

Ook de connectie met betekenisvolle mensen is belangrijk voor hun productiviteit, creativiteit en af en toe – zo voegen de auteurs toe – ook hun mentale gezondheid. En hun doel? “Wat freelancers vooral nodig hebben om te kunnen thriven, is het gevoel dat ze aan iets groters aan het bouwen zijn, dat ze niet zomaar van de ene naar de andere gig aan het gaan zijn”, vat Katleen De Stobbeleir samen.

Aandachtspunten voor de manager

Wat moeten leidinggevenden daar nu mee? Voor de eerste twee connecties benadrukt de experte dat bedrijven moeten beseffen dat die verbinding met plaats en routines belangrijk zijn, en dat ze er dus ook rekening mee moeten houden. “Voor bedrijven betekent dat niet dat zij voor hun gig workers ook een werkplek moeten voorzien, maar wel dat ze eens moeten checken wat de vaste werkplek van die losse medewerker is”, zegt ze. “Het werkt ook niet als je routines gaat opleggen. Je kan wél samen met de freelancer kijken op welke manier die persoon werkt en samen een aantal routines afspreken zodat de freelancer ook beter in staat is om zijn takenpakket – met ook werk voor andere opdrachtgevers – te organiseren.”

Het belang van de connectie met betekenisvolle mensen houdt in dat bedrijven meer naar freelancers moeten kijken als partners dan makkelijk inwisselbare onderaannemers. “We weten dat er een krapte is op de arbeidsmarkt, dus élk talent moet je trachten te behouden en ontwikkelen – ook de gig workers”, legt Katleen De Stobbeleir uit. “Je ziet dat leidinggevenden veel meer geneigd zijn om hun vaste medewerkers te coachen en feedback te geven, maar ze durven dat veel minder te doen bij freelance medewerkers. Dat is onterecht: het is immers net door dat te doen dat ze er in slagen om die veel langer aan hun organisatie te koppelen.”

Tot slot, hoewel de connectie met een hoger doel belangrijk is, heeft niet elke freelancer zo’n groter verhaal waarin opdrachten passen. “In dat geval kan het als bedrijf nuttig zijn om hen op een of andere manier ook te connecteren met de organisatiedoelen. Wanneer mensen – ook freelancers – zien hoe hun taak past binnen het grotere geheel, dan floreren ze ook beter”, klinkt het. “Dus ofwel heb je geluk en heb je een gig worker die voor zichzelf heel duidelijk weet waarom hij die taak heeft aanvaard, en is de purpose er sowieso. Ofwel is dat niet het geval en is het belangrijk om als organisatie die link te leggen.”

Freelance journalist. Doet van horen, zien en schrijven over o.a. HR en de arbeidsmarkt.

Bekijk alle berichten van Timothy Vermeir

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *