"Exploring the future of work & the freelance economy"
LinkedIn

Vinden en gevonden worden op LinkedIn?

LinkedIn is een fantastische manier om die nieuwe opdracht te scoren. Maar dat werkt alleen als je weet hoe Linkedin werkt. In dit artikel lees je hoe je gevonden wordt en/of zoekt naar opdrachten.

Wat is LinkedIn?

De meeste freelancers zullen nu wel een profiel hebben, maar dat wil nog niet direct zeggen dat ze ook echt gevonden worden.  Daarom toch een paar basis principes om de werking van LinkedIn te begrijpen.

LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk van de (Westerse) wereld.

Een zakelijk netwerk waar mensen:

  • een netwerk opbouwen en onderhouden met interessante mensen.
  • vakinhoudelijke informatie halen.
  • aanbevelingen en referenties krijgen.
  • content verspreiden en kennis delen.

Oftewel: LinkedIn is een vijver met potentiële opdrachten, prospecten en klanten.

Dan is de vraag: hoe word je gevonden op LinkedIn?

Hoe word je zichtbaar op LinkedIn?

Net zoals in het offline leven hangt alles af van de juiste persoon op de juiste plek. Het centrale idee is dus om een zo’n groot mogelijk netwerk te hebben. Dit impliceert dat je mensen moet uitnodigen om te connecteren.

We gaan hier van uit:

1) dat je een profiel hebt op LinkedIn; en

2) dat deze volledig is ingevuld.

In dat geval delen we graag een aantal strategieën om het connecteren te stimuleren.

Strategie 1: LinkedIn Jobs

Maar we beginnen met de meest rechte lijn naar een interessante opdracht. LinkedIn jobs is veruit het meest directe kanaal voor het vinden van een job. Hier krijg je een overzicht van de meest recente jobs die (op basis van jouw profiel) worden voorgesteld. Een goed ingevuld profiel is dus een noodzaak.

Speciaal voor freelances is er ook https://www.linkedin.com/profinder maar dat initiatief is nog niet actief in België.

Strategie 2: LinkedIn Groups

Een tweede strategie is LinkedIn Groups. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je aan te sluiten bij een groep van jouw interesse of zelf een groep te starten. Uiteraard kun je interesse hier heel breed nemen. Denk maar aan:

  • Inhoudelijke interesses (bijvoorbeeld freelancen of interim-management)
  • Interesse in een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld ideale klant)
  • Interesse in een regio (bijvoorbeeld jouw werkgebied)

Maar de succesfactor van elke groep is de interactie tussen de leden en de kwaliteit van de content. Je moet dus actief en betrokken zijn in de groep.

Dit kun je doen door:

  • te reageren op andermans artikelen en discussies.
  • zelf inhoudelijke (liefst zelfgeschreven) artikelen te delen.
  • andere mensen uit te nodigen voor de groep.
  • andere mensen toe te voegen aan jouw netwerk.

Strategie 3: Publiceren 

LinkedIn geeft je ook de mogelijkheid om artikelen te publiceren (zie hier). Dat kan een ideale manier zijn om content te delen, waarmee je onder de aandacht komt van (vul zelf maar in).

Uiteraard moet dit jouw eigen content zijn. Content die je bijvoorbeeld eerst op jouw eigen website hebt gepubliceerd. Door deze content te delen op LinkedIn kom je onder de aandacht bij iedereen met wie je bent geconnecteerd en/of die jou volgt. Een mogelijk gevolg is, dat iemand dit leest en denkt: deze persoon weet waar hij/zij over spreekt en dat is exact de kennis die ik nodig heb. Een ander voordeel is dat alle artikelen die je schrijft of uploadt automatisch aan je LinkedIn profiel worden gekoppeld. Zo krijg je dus een mooi compleet profiel wat jouw profiel aantrekkelijker maakt voor potentiële opdrachtgevers of een andere doelgroep die je wil aanspreken.

Strategie 4: Who’s viewed your profile

Een vierde en minder gekende strategie is “who’s viewed your profile” of te wel “Wie heeft uw profiel bekeken?”

“Who’s viewed your profile” laat zien wie jouw profiel heeft bekeken. In principe zijn dit mensen die zochten naar iets (dat iets kan van alles zijn) en op jouw profiel terecht zijn gekomen. In feite zijn dit regelrechte leads en is het aan jou om hier iets mee te doen. Zo kun je hen bijvoorbeeld uitnodigen om te connecteren.

Maar bedenk vooral zelf iets wat voor jou en jouw business werkt.

Tips bij het gebruik van LinkedIn

Tot slot nog een aantal algemene tips bij het gebruik van LinkedIn.

  • Gebruik een herkenbare foto.
  • Heb een duidelijke en sprekende tagline.
  • Zorg dat je contactgegevens zijn toegevoegd.
  • Deel jouw expertise en skills.
  • Schrijf een samenvatting die aanzet tot actie.
  • Verstuur altijd persoonlijke uitnodigingen.
  • Blijf altijd jezelf.
  • Update je profiel regelmatig.
  • Heb per taal die je spreekt een profiel.
  • Vraag altijd hoe je de ander kan helpen.

Hallo, ik ben Lodi en ik doe elke dag datgene wat ik het liefste doe. Als Digital Nomad reis ik de wereld over terwijl ik leuk werk doe. Zo help ik freelancers aan een nieuwe website en leer ik hen hoe zij zichzelf naar nieuwe klanten kunnen bloggen. Lees meer over mij.

Bekijk alle berichten van Lodi Planting