"Exploring the future of work & the freelance economy"

Een sociaal verzekeringsfonds kiezen? Baseer je op deze 4 criteria

Bij je start als zelfstandige komen een aantal formaliteiten kijken. Een belangrijke daarvan is je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds om sociale bescherming te kunnen genieten. Welke organisatie het wordt, bepaal je zelf. Deze vier criteria helpen je kiezen

Als zelfstandige heb je geen werkgever, en dus niemand die voor je sociale zekerheid instaat. Om voldoende beschermd en wettelijk in orde te zijn, moet je je daarom bij een sociaal verzekeringsfonds aansluiten (wanneer en hoe je dat doet, lees je hier). In ruil voor de sociale bijdragen die je aan die instantie betaalt, geniet je dan een aantal sociale rechten.

Beoordeel je sociaal verzekeringsfonds op basis van deze vier criteria:

1. De werkingskosten

In ruil voor zijn dienstverlening betaal je aan een sociaal verzekeringsfonds beheers- of werkingskosten. Die werkingskosten, altijd uitgedrukt in een percentage op je sociale bijdragen, zijn onvermijdelijk. Maar ze kunnen wél variëren tussen de 3,05% en 4,25%. De sociale rechten die je krijgt, blijven ongeacht het percentage altijd dezelfde.

Kies niet lukraak

Vergis je niet: een lage werkingskost kan op de lange termijn wel degelijk een verschil maken. Zeker wanneer je veel omzet draait, want je sociale bijdragen worden berekend op je inkomsten.

2. Expertise

Ook nuttig om op voorhand te verkennen: hoe ver reikt de expertise van je sociaal verzekeringsfonds? Krijg je enkel basisinfo en -advies? Of kan je er ook voor bredere begeleiding – zoals tips rond je pensioenopbouw en verzekeringen – terecht. Je geeft beter iets meer uit aan een ruime service, want die betaalt zich dubbel en dik terug.

3. Boekhouding

Als startende zelfstandige kan je niet zonder boekhouder: met zijn ervaring en fiscale kennis kan hij je heel wat werk en geld besparen. Daarvoor moet hij natuurlijk wel op tijd over de juiste documenten en attesten beschikken. Met andere woorden: let er op dat een vlotte en efficiënte samenwerking tussen je sociaal verzekeringsfonds en boekhouder mogelijk wordt.

Tip!

Bij twijfel over je sociaal verzekeringsfonds kan je ook te rade bij je boekhouder. De kans is groot dat hij sommige instanties (en hun werking) zeer goed kent. Vraag hem dus gerust eens om zijn voorkeur.

4. De online omgeving

Alle sociale verzekeringsfondsen bieden vandaag een online dienstverlening. Maar, de een staat daar verder in dan de ander. Deze checklist helpt je de online omgeving snel beoordelen:

  • Oogt het platform modern genoeg, en is het gebruiksvriendelijk en overzichtelijk?
  • Welke gegevens moet je zoal ingeven, en kan dat in een handvol stappen?
  • Integreert het online platform ook met andere diensten (bv. de btw-administratie)?
  • Krijg je een persoonlijke klantenzone, met een eigen online dossier?
  • Is er een digitale helpdesk?

Meer weten?

In de gratis startersgids van SBB lees je alles over je praktische, financiële en juridische verplichtingen als zelfstandige. Verkies je liever een face-to-facegesprek? Contacteer hier de startersadviseurs van SBB.

SBB is een Vlaams accountants- en advieskantoor met 30 vestigingen (zie hier voor een overzicht) en meer dan 20.000 cliënten uit alle sectoren. U kan bij SBB terecht voor vragen in verband met accountancy, fiscaliteit, milieu- en omgevingsadvies, zakelijk-juridisch advies, strategisch advies, successieplanning en startersadvies.

Bekijk alle berichten van SBB