"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

1 op 3 facturen freelancers te laat betaald

Krijg je ook regelmatig te maken met opdrachtgevers die je te laat uitbetalen? Je bent niet alleen. Bijna één op de drie facturen wordt te laat betaald.

29% van de facturen worden te laat betaald. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse platform Bonsai dat bedrijfsmanagement en automatiseringstools biedt aan freelancers. Het bedrijf heeft de facturatiegegevens van drie jaar geanalyseerd.

De meeste freelancers vragen hun opdrachtgevers om hun facturen binnen de twee tot vier weken te betalen. 75% van de achterstallige facturen wordt vereffend binnen de twee weken na de vervaldatum en 90% binnen de maand.

Vrouwen meer slachtoffer

Uit hun studie blijkt ook dat vrouwelijke freelancers iets vaker slachtoffer worden van wanbetalers dan hun mannelijke collega’s: 31% versus 24%.

Welke freelancers?

Je zou verwachten dat veelgevraagde profielen zoals designers en softwareontwikkelaars op tijd hun geld zien. Maar dat klopt niet. Traditionele freelancers zoals schrijvers en fotografen hebben minder last van wanbetalers.

  • Marketeer: 32%
  • Ontwikkelaar: 29%
  • Ontwerper: 28%
  • Videoreporter: 27%
  • Schrijver: 26%
  • Fotograaf: 24%

Er zijn verschillende vermoedens waarom bepaalde freelanceprofielen moeilijker het geld op hun bankrekening gestort zien. Voor copywriters of grafisch vormgevers is het gemakkelijker om hun opdrachtgevers te verplichten om hen te betalen voor het geleverde werk. Ze kunnen bijvoorbeeld dreigen om de teksten of brochures niet aan te leveren wanneer hun klant hen niet meer willen vergoeden.

Factuurbedrag

Ook het factuurbedrag speelt een rol of de factuur al dan niet op tijd wordt betaald. Hoe hoger het gevraagde bedrag, hoe groter de kans dat je je geld te laat ziet. Bedragen boven de 20.000 euro worden drie keer zo vaak te laat gestort dan facturen onder de 100 euro.

Hoe los jij dit op?

Heb je het al meegemaakt dat een opdrachtgever je factuur te laat heeft betaald? Hoe heb je dat aangepakt? En heb je een plan om zo’n situatie te vermijden? Deel jouw ervaring in een reactie hieronder.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. ‘1 op 3 facturen te laat betaald’ is de algemene trend in het bedrijfsleven. Voor freelancers is dit dus niet anders.
    Het is belangrijk om de openstaande facturen stipt op te volgen. De dag na de vervaldatum (telefonisch) contact opnemen met je klant om te vragen waarom je factuur nog niet betaald is (is er een probleem met de geleverde diensten?), en een duidelijke betalingsafspraak maken geeft blijk van een goede opvolging. Een herinneringsbrief en daarna eventueel een aanmaning sturen is natuurlijk ook in orde, maar meestal enkel als dit ook telefonisch opgevolgd wordt… Zie je na al deze inspanningen nog geen geld verschijnen kan je natuurlijk beroep doen op een goed incassobureau dat klantvriendelijk je vordering gaat incasseren.