"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De Belgische markt zoekt bewust naar vendor neutraliteit

Hoe hebben MSP-dienstverleners Staffing Management Services en Source de aanbesteding voor het gehele inhuurproces van het IT-bedrijf Atos in de wacht gesleept? Met vendor neutraliteit, een groot netwerk dat de hele IT-markt beslaat en het bieden van maximale ontzorging op inhuur risico’s en -administratie.

Blue Force Alliance (BFA), het samenwerkingsverband van Staffing Management Services en Source, verzorgt vanaf nu drie jaar lang alle werving en contracthandling van flexibele talenten bij Atos in de Benelux & The Nordics. Robert van Gasteren, ceo van Staffing MS, en Myranda Dyck, sales manager Benelux bij Source, getuigen hoe zij de inhuurmarkt zien evolueren, ook in België.

Zowel Staffing MS als Source waren hiervoor al actief voor Atos. Source was al geruime tijd verantwoordelijk voor het contractmanagement van alle tijdelijke stafmedewerkers bij Atos. Staffing MS verzorgde de MSP-dienstverlening voor tijdelijk personeel voor de aan Atos gelieerde betalingsverwerker equensWorldine. Door nu hun krachten te bundelen, garanderen ze het volledige bereik van de IT-markt, stelt Robert.

Vendor neutraliteit

“Naast ons grote netwerk is onze vendor neutraliteit heel belangrijk. Zowel Staffing MS als Source heeft geen personeel voor detachering doeleinden. Wij zijn leverancier- en systeemonafhankelijk”, zegt Robert. “Onze systemen sluiten bovendien feilloos aan op de tools die de klant al heeft en wij kunnen elk systeem implementeren.”

“Vooral de Belgische markt zoekt bewust naar die vendor neutraliteit. Meer nog dan de Nederlandse”, beweert Myranda. “De Belgische markt ontwikkelt zich snel en professioneel. Dit komt mede door de komst van buitenlandse MSP-dienstverleners en VMS-systemen zoals Fieldglass en Nétive. Dat is goed nieuws voor inhurende organisaties in België. Zij krijgen een meer ruime keuze in professionele oplossingen voor hun inhuur vraagstukken.”

Source, een van origine Nederlands bedrijf, is al sinds 2012 actief op de Belgische markt. Samen met Staffing MS wil ze haar positie op de Belgische markt in hoog tempo verstevigen. “Daar waar de markt snel groeit moet je de krachten bundelen. Diegene die het alleen proberen, slagen vaak niet in hun opzet”, aldus Myranda.

Dat grote Nederlandse spelers de markt in ons land betreden, klinkt logisch. Toch is dat geen sinecure, ook al zijn we buren en spreken we dezelfde taal. De Vlaamse Myranda bevestigt dat: “Elk land kent zijn eigen regels en gewoontes. Dat geldt zeker ook voor België. Het verschil zit in de nuances, taal, cultuur en gewoontes. Als je als front office succesvol wil zijn en de juiste vertaalslag wil maken van het vraagstuk van de klant naar de oplossing, moet dit uitgevoerd worden door lokale mensen.

Minder business kosten

“Een MSP ontzorgt in eerste instantie de klant: het volledige administratief proces verloopt soepeler, transparanter en eenduidiger. Maar ook de leveranciers en freelancers baten bij de invoer van een MSP. Door de samenwerking tussen Source en Staffing MS bereiken we de hele IT-markt”, zegt Robert. “Aangesloten leveranciers krijgen automatisch toegang tot alle opdrachten van een klant en hoeven die dus zelf niet meer te zoeken. En dat geldt ook voor freelancers. Ik kan me best wel voorstellen dat door die automatisering freelancers niet meer gaan samenwerken met tussenpersonen, omdat dit alleen maar zorgt voor nodeloze ketens. Sterker nog, ze kunnen meedingen met grote leveranciers. Een goede zaak dus voor freelancers. Ons proces ontdubbelt werk én kosten voor zelfstandigen en leveranciers.”

“Ook de klanten profiteren ervan dat wij de hele IT-markt benaderen”, vervolgt Robert. “Zij vullen sneller hun vraag in tegen het markttarief. Als ze met maar één persoon kennen, geldt zijn tarief. Maar als honderd talenten zich kandidaat stellen, dan hebben ze meer keuze en dat beïnvloedt de prijszetting.”

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert