"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
website bouwen

Hoe bouw ik een succesvolle website? Wat moet er zeker op staan?

Tegenwoordig kun je zelf een simpele maar succesvolle website bouwen. Hoe je dit doet en wat er op moet komen te staan, wordt stapsgewijs in dit artikel uitgelegd.

Waarom heb ik een website nodig?

De vraag die je jezelf als freelancer moet stellen is: waarom heb ik een website nodig? Het antwoord is simpel, omdat ik anders anno 2017 geen bestaansrecht heb. Er is een reden waarom Truvo failliet is gegaan. Vrijwel iedereen Googlet naar informatie, oplossingen en openingsuren.

Meer nog: vrijwel niemand gaat verder dan de tweede pagina van de resultaten. Dus de grote vraag is niet waarom, maar hoe bouw ik een succesvolle website?

Hoe bouw ik een succesvolle website?

Een website bouwen bestaat uit 4 stappen.

  1. Kies een Content Management Systeem

We gaan er in dit artikel van uit dat je geen programmeur bent en dat geen budget hebt om een volledig op maat gemaakte website te maken. Daarom is de eerste stap het kiezen van een Content Management Systeem (CMS).

Een CMS is een software toepassing waarmee je zelf, zonder technische kennis, vaak gratis content kan toevoegen aan jouw blog of website.

Er bestaan heel wat Content Management Systemen. De meest voorkomende in België zijn: Joomla, Drupal, Wix en WordPress. Elk CMS heeft zijn voor- en nadelen. Als je niet weet wat te kiezen, kies dan voor WordPress. WordPress is gratis, eenvoudig te gebruiken, veilig en robuust, wordt continu verbetert, is extreem flexibel en bovenal zoekmachinevriendelijk.

Als je voor WordPress kiest, dan zijn er 2 varianten.

  1. com – de 100% gratis, maar minder professionele versie
  2. org – waarbij je 100% controle hebt en het zelf host.

Mocht je twijfelen: ga dan voor WordPress.org.  Zo heb je 100% controle over de website omdat je niet bent beperkt.

Meer nog zo kun je als freelancer altijd jouw eigen (domein)naam gebruiken. Eens te meer omdat je ook zelf je eigen hosting moet voorzien.

Wanneer WordPress is geïnstalleerd en/of gekoppeld aan jouw domeinnaam (iets wat de meeste webhosters tegenwoordig voorzien), dan kun je over naar stap 2.

  1. Bepaal het design van je website

Het design bepalen is de leukste stap in het maken van je eigen website.

Hier bepaal je namelijk de look en feel oftewel hoe de website eruit komt te zien. In WordPress wordt het grootste deel van het design bepaalt door het thema. Een thema is een template die je, al dan niet gratis, kunt gebruiken. Er bestaan wel 1000-den thema’s. Al deze thema’s 1 voor 1 bekijken is tijdrovend en weinig zinvol.  Het is daarom slim om eerst na te kijken over een aantal basiselementen.

  • Wat is het doel van de website?
  • Wat moeten bezoekers op de website kunnen doen?
  • Wat voor soort website heb je nodig?

Als freelancer heb je waarschijnlijk een informatieve website nodig. Een website waarop bezoekers contact met je kunnen opnemen om idealiter klant te worden.

In dit geval kies je dus best niet voor een magazine template. Een business template is in dit geval een slimmere keuze. Hoe beter de template aansluit op jouw wensen, hoe eenvoudiger het uiteindelijk is om je eigen website te maken. Neem dus de tijd om hier over na te denken.

Het kiezen van een template is slechts 1 ding. Het bepalen van het design omvat ook:

  • Het (laten) maken van een logo.
  • Het (laten) maken van iconen en/of pictogrammen.
  • Het kiezen van een font/lettertype.
  • Het kiezen van de (juiste) kleuren.
  1. Denk na over de functionaliteiten

Als het design is bepaald, dan kun je nadenken over de gewenste functionaliteiten. In WordPress heb je een speciale module dat plug-ins noemt. Een plug-in is een stukje software dat een specifieke functionaliteit omvat. Typische plug-ins of zeer interessante plug-ins die je kunt inzetten zijn:

  • Google Analytics (meten is weten!)
  • Nieuwsbrief (inschrijven op je nieuwsbrief)
  • Sociale media (verspreiden van blogs)
  • SEO (voor betere zoekresultaten)
  • Cookie Alert (wettelijk verplicht)
  1. Bepaal en schrijf de inhoud voor jouw website

De vierde stap in het bouwen van je eigen website heeft te maken met de inhoud.

De inhoud of content moet worden bepaald en worden geschreven.

Een typische website voor een freelancer bestaat uit 6 pagina’s.

  1. Een homepagina – een samenvatting van alle pagina’s
  2. Een aboutpagina – een pagina waar je meer over jou of jouw dienst vertelt.
  3. Een aanbodpagina – een overzicht met jouw diensten/producten.
  4. Een referentiepagina – een pagina waar je jouw klanten aan het woord laat.
  5. Een nieuwspagina – een pagina waar je artikelen publiceert om info te delen.
  6. Een contactpagina – een pagina waarop men contact met je kan maken.

Naast deze pagina’s moet een website in België ook algemene voorwaarden en een privacy statement of disclaimer bevatten.

Afhankelijk van jouw expertise varieert de inhoud van de verschillende pagina’s. Dit gezegd zijnde: is het slim om het belangrijkste telkens bovenaan te plaatsen.

Vergeet ook niet om regelmatig een call-to-action (CTA) te gebruiken. Een CTA zet de bezoeker aan tot actie. Bijvoorbeeld: neem contact met me op.

Tot slot nog een tip: probeer de klant of het probleem van klant centraal te zetten. Freelancer die dit doen zijn meer succesvol, dan freelancers die dit niet doen.

Heb jij jouw eigen website gebouwd? Wat ging goed en wat niet?

Reageren kan hieronder. Vergeet je website niet te vermelden.

 

Hallo, ik ben Lodi en ik doe elke dag datgene wat ik het liefste doe. Als Digital Nomad reis ik de wereld over terwijl ik leuk werk doe. Zo help ik freelancers aan een nieuwe website en leer ik hen hoe zij zichzelf naar nieuwe klanten kunnen bloggen. Lees meer over mij. Bekijk alle berichten van Lodi Planting