"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe vind je opdrachten?

Ben je op zoek naar je eerste opdracht? Of is het even rustig in je agenda? Netwerken is de sleutel om nieuwe projecten binnen te halen. Off- en online.

1. Contacteer iedereen…

… Maar dan ook echt iedereen die je kent: familie, vrienden, vrienden van vrienden, ex-collega’s,… Mail en bel hen over je nieuwe plannen, diensten, producten, website en  uiteraard dat je klanten zoekt. Doe dit niet enkel wanneer je start als freelancer, maar doe dit regelmatig.

2. Werk aan je persoonlijk merk

Jij bent je merk. Meer dan je product of dienst die je aanbiedt. Want wanneer je producten of diensten verkoopt, verkoop je vooral jezelf. Hoe jij overkomt op anderen reflecteert ook in je succes, je deskundigheid en professionalisme.

Hoe bouw je aan je persoonlijk merk?

  1. Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel volledig is ingevuld en vermeld tot in detail je ervaring, elke relevant job en interesses.
  2. Doe dit ook op Facebook. Sluit je aan bij relevante groepen, stel veel vragen, echt veel vragen en beantwoord ook zoveel mogelijk vragen van anderen. Val op!
  3. Doe dit ook op Twitter.
  4. Netwerk ook offline. Ga naar elk interessant event en spreek mensen aan.

Vragen stellen en beantwoorden is de eenvoudigste manier om te netwerken. Offline kan je 15 mensen ontmoeten op een event, online 100. En akkoord, misschien verloopt het online contact oppervlakkiger, maar je wil gewoon dat mensen je producten en diensten kennen. Dus volg iedereen die belangrijk is voor jou op Twitter en nodig LinkedIn-connecties uit voor een kop koffie.

Laat je niet ontmoedigen als je geen duizend volgers hebt op Twitter. Zoals altijd is het de kwaliteit die telt, niet de kwantiteit. Focus op je doel en praat met elke nieuwe connectie alsof hij je beste vriend is. En onthoud: wees ook sociaal in de echte wereld.

3. Schrijf een actieplan

Plan je doelen: relevante personen mailen, je netwerk uitbouwen, vragen beantwoorden, naar een event gaan of je volgende doelen inplannen.

Lanceer zeker een website of een blog waar je je expertise toont met bijvoorbeeld posts of een portfolio. Wanneer je solliciteert voor een opdracht, kan je opdrachtgevers hiernaar gemakkelijk verwijzen.

4. Bestudeer de concurrentie

Waar zijn de anderen uit je sector mee bezig? En hoe verschil jij van hen? Door een antwoord te vinden op die vraag, onderscheid jij je van de rest.

Keep your friends close and your enemies closer, is een oud gezegde. Maar die klopt helemaal niet in het ondernemerslandschap. Daar luidt het advies: Keep your friends close and make friends with your enemies.

Wees niet terughoudend of defensief. Deel je kennis en ervaringen met anderen en blijf beter presteren. Sommige mensen hebben een groot ego, maar velen zijn gewoon blij dat ze een nieuwe vriend ontmoeten. Freelancen is soms eenzaam. Je concullega’s zitten in diezelfde schuit en zij zijn ook blij dat ze met iemand kunnen praten die hun interesse deelt.

5. Hou contact met ex-werkgevers

Elk contact telt. Ook je ex-baas waarmee je niet zo goed overeenkwam. Want je zal hem misschien later nog nodig hebben. Je laatste werkgever is soms je sterkste link naar een opdracht. Vooral als je net begonnen bent als freelancer.

6. Zoek een mentor

De beste manier om de sector te leren kennen, is om met iemand te praten die al jaren in het vak staat en iedereen van belang kent.  Spreek je netwerk aan wanneer je een mentor zoekt. Bewijs hem dat je het serieus neemt, dat je over de juiste vaardigheden en kennis beschikt. Gegarandeerd vind je iemand.

Lees ook het artikel: Hoe een coach je kan helpen met het vinden van een nieuwe opdracht

Terug naar het overzicht