Het regeerakkoord – wat met flexibele arbeid en ondernemen?
In het recente regeerakkoord verklaart de regering dat ze zich inzet voor een grondige modernisering van de arbeidsmarkt, gericht op een betere balans tussen werkzekerheid, sociale bescherming en de nood aan flexibiliteit in een veranderende arbeidsmarkt. Nextconomy citeert enkele maatregelen rond flexibele arbeid en (freelance) ondernemen uit het regeerakkoord die ons opvallen.
-
Er is een aanzet tot het wegwerken van het onderscheid tussen statuten.
- Als voorbeeld halen we hier het familiekrediet Elke ouder moet kunnen zorgen voor zijn of haar kind. Wie gezinstaken wil opnemen, moet daarvoor alle mogelijkheden krijgen. We voeren hiervoor het familiekrediet in, in overleg met de sociale partners. Een familiekrediet vereenvoudigt de verlofrechten voor wie bijdraagt aan de zorg van een kind, en harmoniseert de verschillende stelsels zodat er geen onderscheid is naar het statuut van werknemer, zelfstandige of ambtenaar.
- De toekenningsvoorwaarde van het minimumpensioen wordt voortaan gebaseerd op de effectieve arbeidsprestaties en loopbaanjaren gepresteerd in de 3 stelsels samen (voor werknemers, ambtenaren en zelfstandigen)
-
Uitzendarbeid en project sourcing
- Het misbruik van opeenvolgende dagcontracten in de uitzendsector wordt verder aangepakt. De responsabiliseringsbijdrage voor opeenvolgende dagcontracten in de uitzendsector wordt na 2 jaar praktijk geëvalueerd door de sociale partners begin 2025. Naar aanleiding van die evaluatie wordt nagegaan of er bijkomende maatregelen moeten genomen worden.
- De regeringspartijen vragen aan de sociale partners om de uitzendarbeid van onbepaalde duur in de praktijk te brengen.
- In overleg met de sociale partners creëert de regering een raamwerk voor het gebruik van niet-aanwervingsclausules in de uitzendsector, waarbij we de levensvatbaarheid en eerlijke vergoeding voor uitzendbedrijven behouden en manifest misbruik aanpakken.
- ‘Het gebruik van project sourcing in de zorg ontmoedigen we’, staat op pagina 20, en op pagina 116 staat ‘We bestrijden het fenomeen waarbij zorgkundigen en verpleegkundigen zichzelf via een zelfstandig of interim contract opnieuw aanbieden bij hun werkgever via bijvoorbeeld een nietafwervingsbeding. We bestrijden eveneens de oneigenlijk inzet van project sourcing in de zorg.
-
Detachering en platformen
- Uit Europese cijfers blijkt dat het aantal gedetacheerde werknemers in België zeer hoog is in verhouding tot onze buurlanden. Het oneigenlijk gebruik van detachering zorgt voor een verlies aan RSZ inkomsten en We nemen daarom gericht maatregelen om sociale fraude, zwartwerk en sociale dumping te voorkomen en te bestrijden door de Europese en internationale samenwerking te versterken. Zo waarborgen we het concurrentievermogen van onze bedrijven en garanderen we een eerlijke concurrentie. Een performant beleid tegen sociale fraude begint bij het voorkomen ervan. De regering zal daarom in het bijzonder aandacht hebben voor duidelijke regelgeving, transparantie, automatische informatiedoorstroming en integrale samenwerking tussen alle betrokken administraties op alle beleidsniveaus.
- Het federale en regionale niveau moeten beter samenwerken in de aanpak van sociale fraude en hun beleid beter op elkaar afstemmen, onder meer voor het verkorten van de doorlooptijden voor het uitreiken van een gecombineerde vergunning (single permit) voor arbeidsmigranten van buiten de EU.
- De strijd tegen schijnzelfstandigheid en schijnwerknemerschap wordt verder versterkt.
- We verhogen het aantal controles op de platformen in de deeleconomie en de digitale platformen die opdrachten geven, evenals op de platformwerkers (identiteitsfraude, delen van accounts, …).
-
Ondernemen
- Het systeem van verhogingen bij laattijdige betaling van de sociale bijdragen voor zelfstandigen zal worden herzien om het eerlijker te maken en minder zwaar te laten wegen op zelfstandigen.
- Net zoals bij werknemers, wordt Mult-eMediatt ook ingeschakeld om de aanvraag voor een ziekte-uitkering bij zelfstandigen ook automatisch op te laten starten door de arts.
- Samen met de wet lagere kosten zal elk regeringslid tegen 30/06/2025 aan de ministerraad voorleggen welke administratieve verplichtingen voor ondernemers (zelfstandigen, KMO’s, en grote ondernemingen) vereenvoudigd of geschrapt kunnen worden.
- We onderzoeken een systeem van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen, waardoor hun volledige uitval kan worden vermeden. We vragen aan het Algemeen Beheerscomité om de mogelijkheid en financiering van een evenredige ziekte-uitkering voor zelfstandigen te onderzoeken. De ziekte-uitkering zou dus worden berekend op basis van het laatste inkomen, met de invoering van een minimum- en een maximumbedrag. Het minimumbedrag wordt vastgesteld op het niveau van de bestaande forfaitaire ziekte-uitkeringen.
- De regering zal gedurende de gehele legislatuur kleinere taksen afschaffen en administratieve formaliteiten schrappen of bijsturen via een wet lagere kosten.
- We voeren een ondernemersaftrek voor zelfstandigen in voor hoofd- en bijberoep waarbij een eerste schijf van de winsten- en baten (na aftrek van beroepskosten en sociale bijdragen) kan worden afgetrokken. In 2029 wordt dit bedrag opgetrokken.
- Tijdens deze legislatuur zal er een hervorming van het statuut van zelfstandigen in bijberoep worden doorgevoerd, in overleg met de betrokken sociale partners, met als doel dit statuut beter te waarderen en tegelijkertijd misbruiken aan te pakken.
- De regering past de vennootschapsbijdrage aan in functie van het balanstotaal, zodat kleine ondernemingen minder moeten betalen en grote ondernemingen iets meer. Zo dragen de sterkste schouders meer bij aan de financiering van het stelsel van de zelfstandigen.
- Het gebruik van e-Box wordt verplicht naar alle administraties. We streven daarnaast maximale synergie na tussen e-Box burger en e-Box enterprise.
- Het bestaande minimumloon van 45.000 EUR voor bedrijfsleiders om te genieten van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting wordt opgetrokken naar 50.000 EUR en zal voortaan geïndexeerd worden. De bedrijfsleidersbezoldiging zal in de toekomst voor maximaal 20% van het jaarlijkse brutoloon uit voordelen alle aard mogen bestaan. Aanvullende bonussen boven op het brutoloon zijn uiteraard nog steeds mogelijk.
- De bijdragereling voor zelfstandigen die na de wettelijke pensioenleeftijd verder willen werken en hun pensioen nog niet opgenomen hebben, passen we aan zodat ze automatisch verder pensioenrechten opbouwen indien ze verder sociale bijdragen blijven betalen.
-
Talent – wat valt nog op?
- De regionale innovatiedomeinen moeten opnieuw competitief worden in het aantrekken van talent van over de hele wereld. In dit kader zullen de fiscale regimes worden geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd.
- Schijnzelfstandigheid binnen de professionele diensten, zoals de situatie van bijvoorbeeld sommige architectuurwerkers, wordt bestreden. Daartoe worden de controles op de praktijk van schijnzelfstandigheid versterkt. De impact van deze controles worden geëvalueerd.
- Net als bij de meeste andere publieke werkgevers in dit land wordt de contractuele werving de regel bij de federale overheid, met uitzondering van de gezagsfuncties waar de werving statutair blijft.
- We onderzoeken eveneens de haalbaarheid van mobiliteit tussen de publieke en private sector.
Je kan het volledige regeerakkoord hier lezen:
Lees ook :
- NextConomy paper: Verkiezingen 2024: Wie zegt wat over de toekomst van werk, onze arbeidsmarkt en ons werkgelegenheidsbeleid?
- Wat doet het Algemeen Beheerscomité voor het sociaal statuut der zelfstandigen (ABC)?
- Webinar over extern talent in de zorgsector gemist? Lees hier het verslag en bekijk de opname