SThree: voor de tweede keer een Great Place to Work!
Niet veel organisaties zijn een ‘Great place to Work®’ voor twee opeenvolgende jaren. Wat een mooi resultaat! Critici bestempelen het als een commerciële stap. Voor SThree, de internationale specialist voor de STEM-sector, is het echter vooral een bewijs van transparantie. Het bedrijf stelt zich immers kwetsbaar op door de stem van zijn medewerkers te laten horen. We hebben afspraak in de coulissen van een plaats waar het écht aangenaam werken is.
Het label Great Place To Work® werd opgericht in 1992 en voert zijn certificering aanpak uit in bijna 90 landen. Het label “beloont” of erkent bedrijven die de ervaringen van hun medewerkers centraal plaatsen in hun missie. Kort uitgelegd moet een organisatie om de certificering te verkrijgen de bevraging Trust Index bij haar medewerkers uitvoeren. Medewerkers kunnen hun mening geven over drie aspecten: de relatie met hun werk, met hun collega’s en met het management.
Er worden vijf criteria (respect, geloofwaardigheid, trots, billijkheid en goede relaties) beoordeeld op een schaal met 5 punten. Indien de organisatie een score van 70% op deze enquête behaalt, krijgt ze de certificering ‘Great Place To Work®.’ Dit is geval voor SThree, dat dit jaar opnieuw haar engagement ten opzichte van het personeel bewijst.
Ik ben trots op deze erkenning. Fantastische feedback van onze werknemers.
Een niet zo commerciële certificering
Catherine De Caluwe, Country Director voor België en Luxemburg, vertelt er meer over. Ze vertegenwoordigt SThree, een bedrijf met meerdere merken, allemaal gespecialiseerd in de rekrutering van experten op het gebied van STEM. “Ik ben trots op deze erkenning. Laten we eerlijk zijn. Het is misschien een commerciële certificering, maar het is toch ook een fantastische feedback van onze medewerkers. Via hun antwoorden zijn ze de perfecte belichaming van de bedrijfs- en werkcultuur van SThree.”
Het is inderdaad een commerciële stap, maar meedoen houdt eveneens een risico in voor het bedrijf. Dat stelt zich immers kwetsbaar op wanneer het de menselijke en gevoelige stem van zijn medewerkers, met hun ervaringen en percepties, laat horen. Door hen aan het woord te laten, aanvaarden we dat de barsten zichtbaar zullen worden. Bovendien houdt het ook in dat we vertrouwen hebben in ons aanpassingsvermogen.
Flexwerken bij SThree
Tijdens de corona crisis, toen Covid woedde en de lockdown de verspreiding binnen de perken probeerde te houden, kregen we toch nog wat ‘ademruimte’, onder meer door remote working. Een nieuwe norm van werken? Voor veel bedrijven was het in elk geval een ongelooflijke versneller van flexibiliteit 2 en 3.0.
En net zoals SThree hebben ze hun aanpak niet gewijzigd in het post-Covid-tijdperk. Werknemers krijgen de keuze om hun agenda aan te passen, zolang hun prestaties dezelfde blijven. “Dat is waar we bij SThree voor pleiten. We organiseren het werk op basis van vertrouwen door een nieuw, hybride beleid toe te passen. We maken een erg flexibele evolutie door sinds de pandemie, met het idee van een toegenomen coherentie. Het komt niet in ons op om een stapje terug te zetten,” legt Jennifer Lepage, senior HR Business Partner BeLux, France en UK bij SThree, uit.
Bij SThree passen we ons aan, maar forceren we niets. Wanneer er regels zijn, is flexibiliteit niet mogelijk. We zijn blij dat we elkaar terugzien op kantoor!
We zien elkaar ook graag terug op kantoor
Catherine De Caluwe voegt toe: Bij SThree passen we ons aan, maar forceren we niets. Indien er regels zijn, is flexibiliteit niet mogelijk. Het pluspunt voor ons? We zijn blij dat we elkaar terugzien op kantoor! De meeste van onze werknemers komen drie dagen per week naar kantoor omdat ze dat beslist hebben. Bovendien zijn er heel wat werknemers die hier net hun loopbaan aanvatten. Voor hen is het essentieel dat hun leidinggevenden er voor hen zijn. Dat zorgt voor een prachtige uitwisseling op kantoor.”
En… Actie!
Er wordt actie ondernomen in het dagelijkse leven, zodat iedereen de kans krijgt om zijn loopbaan verder te ontwikkelen en meer mogelijkheden te hebben. “Dat is de realiteit. De Great Place to Work® die we opbouwen, toont zich in een combinatie van inspanningen van onze werknemers maar ook van de leidinggevenden op verschillende niveaus. Wat doen ze? Ze communiceren op een transparante manier door mensen de mogelijkheid te geven om zich vrij en openlijk uit te drukken. De SThree Academy biedt heel wat vormingen aan en heeft een ‘onboarding program’ zodat al onze talenten zich voortdurend kunnen bijscholen.”
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: weten is kunnen. Communicatie en vorming zijn de drijvende krachten achter SThree. Aleksandra Vartkessian, Talent Acquisition Consultant voor België, wil dit nog extra benadrukken.
“Hoewel we een commercieel bedrijf zijn dat omzet moet genereren, waar we soms of vaak onder druk staan, nemen we de tijd om voor elkaar te zorgen. We willen een safe place creëren waar iedereen zichzelf kan zijn en zich zichzelf kan voelen op het werk. Ik denk dat het anders niet mogelijk is om 100% productief te zijn en zijn verbeelding de vrije gang te laten,” vult Catherine De Caluwe aan.
Het label heeft een invloed op de mate waarin we aantrekkelijk zijn bij kandidaten. Wij hebben op dit moment voor personeelsbehoud een percentage dat rond de 76% ligt. Dat is enorm.
Het gras is niet groener elders
De certificering Great Place to Work® heeft een impact en zal dat blijven hebben op de toekomst van de rekrutering in het bedrijf. Ze trekt nieuwe kandidaten aan en stimuleert de productiviteit bij de werknemers die er al werken en die niet van plan zijn te vertrekken.
Jennifer Lepage benadrukt dit gegeven: “Enerzijds heeft het label een invloed op hoe aantrekkelijk we zijn voor kandidaten. Ze weten hoe we werken en wat we doen. Anderzijds helpt het ook om talenten te behouden. Wij hebben op dit moment voor personeelsbehoud een percentage dat rond de 76% ligt. Dat is enorm. Onze collectieve handelingen moeten zoveel mogelijk mensen blijven bereiken: werknemers, consultants en freelancers. Dit zijn drie verschillende groepen, die niet dezelfde behoeften hebben en die op een bepaalde manier mooi het leven in het algemeen weergeven.”
Een bedrijfscultuur die zich wel moet verspreiden buiten de muren van deze microkosmos, verder dan deze muren, kantoren en de koffiemachine.
En als we nu ook tekst met beeld en geluid combineren? Klik hier om kennis te maken met Catherine, Jennifer en Aleksandra van SThree.
- For more information about SThree, click here.
Lees ook :