Je tarieven verlagen door corona? Verhogen, ja!

‘COVID-19 dwingt 4 op de 10 freelancers om uurtarief te verlagen’, berichtte Securex een paar weken geleden. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, beweert businesscoach Inge Ketels van Bureau Stroom. “Mijn deelnemers hebben net hun tarieven verhoogd.”

4 op de 10 freelancers zijn van plan om hun uurtarieven te verlagen om competitief te blijven op de markt. Tijdens de eerste coronagolf heeft 7% van de freelancers dat effectief gedaan, in de tweede golf zelf 14%. Dat blijkt uit het persbericht van Securex. Maar zo’n vaart hoeft het niet te lopen, zegt Businesscoach Inge Ketels. Zij deelt haar tips om je tarief zelfs te verhogen.

Ondernemersvaardigheden

Inge Ketels: “Ik help ondernemers en freelancers om hun expertise of knowhow voluit in te zetten, zodat ze alle voldoening halen uit hun werk, goed verdienen en over de nodige vrije tijd beschikken. Ik begeleid hen zodat ze het leven gaan leiden dat ze voor ogen hebben.”

“De ondernemers die deelnemen aan mijn programma werken vaak te hard. 7 dagen op 7 is geen uitzondering en die situatie zijn ze beu. Ze willen gewoon doen wat ze het allerliefst doen, maar dat lukt hen niet.”

“Ik begeleid hen met het ontwikkelen van hun ondernemersvaardigheden, waardoor ze hun dienst of programma op punt zetten en vanuit hun expertpositie zichzelf aan een beter tarief in de markt zetten. Daarnaast leer ik hen hoe ze meer kunnen verdienen in minder tijd. En tot slot zoek ik met hen uit wat ze binnen hun onderneming moeten aanpassen zoals een ander verdienmodel, leiderschap nemen, onder eigen voorwaarden werken, uitbesteden van administratieve taken …”

  • Zie ook deze twee tarieventools  van NextConomy partners. SBB en Securex hebben elk een eigen tool om te berekenen wat je tarief zou kunnen of moeten zijn. Plus wat je daar dan netto van overhoudt.  

Ondernemersvalkuilen

“Bij de ondernemers die bij mij voor advies aankloppen, herken ik vaak deze drie valkuilen. Ze nemen niet de tijd om aan hun bedrijf te werken, simpelweg omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen of ze hebben er geen tijd voor. Ze zetten te weinig in op hun ondernemersvaardigheden, waardoor hun zaak en hun expertise niet maximaal opbrengt. En ze riskeren als freelancer ingeschakeld te worden als werknemer, waardoor ze niet die waarde leveren die ze in hun mars hebben. Daardoor voelen ze zich niet gewaardeerd en riskeren ze uitputting.”

Eigen programma of dienst

“Maak als freelancer je eigen programma of dienst. Diversifieer je van andere freelancers. Zorg dat jij een specifiek probleem oplost.”

Heb de moed om te onderzoeken wat jij precies op de markt brengt, hoe je dat in een programma kan gieten en dat aan een goed tarief.

Vraag dat hogere tarief

“Door een hoger tarief te vragen, vermijd je ingeschakeld te worden als werknemer, want dat heeft nadelen: je moet bij elke vergadering aanwezig zijn, het kost jou verschrikkelijk veel tijd, je kan je waarde niet 100% inzetten, je gaat te hard werken, je hebt geen ruimte meer om andere diensten of producten te ontwikkelen …”

“Door een hoger tarief te vragen, word je uitgedaagd om het beste van jezelf te geven en je volle potentieel in te zetten. Dat vraagt leiderschap en brengt vaak ook een boeiend innerlijk groeiproces met zich mee.”

Maak je meerwaarde duidelijk

“Dat hoger tarief is vaak peanuts als je helder maakt wat de meerwaarde is voor je klant. Zo verdienen de ondernemers die mijn programma volgen het tienvoudige van hun investering terug.”

Download gratis e-book

Meer weten? Download het gratis e-book van Inge Ketels ‘Verdrievoudig je omzet met 5 strategieën, waarmee je vanzelf nieuwe klanten aantrekt die je meer betalen.’

Eén reactie op dit bericht

  1. Ik werkte zelf 9 jaren als freelancer, met veel plezier. Toch wrong het en wou ik specifiek met mijn eigen expertise aan de slag. Ik wachtte en wachtte, totdat ik zelf initiatief nam…
    Ik hou ontzettend van dit groeipad, dat echt op het lijf is geschreven van de gedreven freelancers die willen blijven (persoonlijk en zakelijk) groeien…