"Exploring the future of work & the freelance economy"

Meer verdienen zonder meer te werken? Hoe?

Beste freelancers die hun diensten aanrekenen via een uurtje-factuurtje, hebben jullie er al over nagedacht hoe jullie meer willen verdienen? Door meer uren te presteren? Door je tarief te verhogen? Door werk uit te besteden? Wel, zo kom je jammer genoeg nergens.

“Hoe beter je wordt in je vak, hoe sneller je werkt, hoe minder je verdient. Ironisch toch?”, steekt Jonathan Stark auteur van het boek Hourly Billing is Nuts van wal tijdens de webinar How To Make Money Without Working More Hours, gefaciliteerd door Crowdcast. “Door per uur te factureren, maak je weinig winst en boycot je je eigen groei. Denk maar aan een software developer die door zijn jarenlange ervaring, steeds beter en sneller codeert, maar hierdoor minder kan aanrekenen.”

Door per uur te factureren, maak je weinig winst en boycot je je eigen groei.

“Om meer te verdienen zonder meer te werken, is er eerst een mentaliteitswijziging nodig”, vindt Jonathan. “In plaats van te denken Ik ben copywriter, ik ben developer, ik ben virtual assistent, … moet je denken vanuit jouw expertise, bijvoorbeeld Ik weet hoe ik aantrekkelijke teksten schrijf, en net die expertise verkopen.” Hoe je dat precies doet, lees je hieronder.

1. Verpak je expertise tegen vaste prijzen in verschillende formats

Als freelancer bezit je heel veel expertise in je niche. Lijst alle problemen op waarmee je klanten en/of collega’s geconfronteerd worden. Werk daarna uit hoe jij vanuit jouw kennis en ervaringen hun probleem zou aanpakken. Giet alles in een digitaal product zoals een e-book, vlog, checklist … en verkoop die.

2. Productgebonden service

Heb je er ooit al eens bij stilgestaan dat klanten willen betalen om je brein te lenen? En dat kan perfect. Denk aan een bedrijfsworkshop, een procesanalyse of een roadmap van een afdeling.

Op voorhand werk je een aantal formules uit. Bijvoorbeeld: in een workshop van 4 uur vertel ik je volgende zaken, in een rapport analyseer ik deze trends in je bedrijf … en plak hierop een vaste prijs.

Dankzij jouw advies weet de klant perfect welke stappen hij moet ondernemen, en die kan hij dan laten uitvoeren door een junior-profiel.

3. Projectgebonden tarief

Het principe is eenvoudig: een klant wil bijvoorbeeld dat je voor hem een website ontwikkelt en je spreekt een vaste prijs hiervoor vast. Hoeveel uur je spendeert aan dat project, is enkel jouw zaak.

Veel freelancers zijn bang om een projectgebonden tarief te hanteren. Op het internet circuleren er tal van horrorverhalen over lastige klanten die steeds meer eisen en freelancers die nachtenlang voor niks doorzwoegen.

Maar, aldus Jonathan Starck, een vaste prijs kan heel goed werken. Mits een grondige voorbereiding van jouw kant. Stel, een klant wil dat jij zijn website ontwikkelt en hij komt bij jou langs met een eisenpakket. Dan is het jouw taak als expert om de klantenwens te analyseren: wat wil hij precies, welke functies moet de website hebben, wat is het doel van de website, kunnen we op een andere manier zijn doel bereiken, waarom roept hij mijn hulp in … Noteer alle antwoorden, want die komen later tijdens de prijszetting van pas.

Onthoud dat jij de expert bent, en dat je klant net daarom een beroep op jou doet. Freelancers maken soms de fout om de opdrachtgever te volgen in wat hij wil. Met als gevolg een ontevreden klant, ook al heb je al zijn eisen exact uitgevoerd. De klant weet immers helemaal niet wat hij wil, hij ontbreekt namelijk de nodige expertise.

Eens je dat door hebt, kan je prijzen plakken op je expertise. Jonathan raadt aan om verschillende pakketten en tarieven op te stellen: voor prijs x krijg je x, voor prijs y krijg je x,y en voor prijs z krijg je x,y, z en eventueel het hele alfabet.

Wees niet bescheiden in je tarifering. Verhoog het bedrag dat je in je hoofd hebt maal 4.

“En oh ja, wees niet bescheiden in je tarifering. Verhoog het bedrag dat je in je hoofd hebt maal 4. Vraagt de klant waarom je tarief zo hoog is, grijp dan terug naar je oorspronkelijke voorbereiding en analyse van de klantenwens. Door zijn antwoorden te herhalen die hij toen heeft gegeven, beschik je meteen over alle argumenten om je prijs te rechtvaardigen” besluit Jonathan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *