"Exploring the future of work & the freelance economy"

Cliché of niet: geld dé drijfveer om zelfstandig te worden?

Wat is volgens jou de voornaamste reden om te starten met een eigen zaak? Het financiële plaatje? Dan heb je fout gedacht. Dat blijkt uit een bevraging van HR-speler Liantis bij meer dan duizend zelfstandigen in hoofdberoep. Maar welke dan wel?

Eigen baas

Het financiële plaatje is niet de grootste drijfveer om te starten als zelfstandige, concludeert Liantis nadat ze 1.721 zelfstandigen ondervroeg. Je eigen baas zijn, doen wat je graag doet en meer voldoening uit je werk halen, zijn de belangrijkste redenen.

  1. Om mijn eigen baas te zijn: 34%
  2. Dat ik doe wat ik graag doe: 31%
  3. Meer voldoening omdat ik voor mezelf werk: 28%

Het financiële aspect speelt met 13% een veel kleinere rol.

Tevreden klanten

Het onderzoek peilde ook naar wat zelfstandigen na verloop van tijd het meest positieve punt vinden aan hun zelfstandig ondernemerschap. Het feit dat ze hun eigen baas zijn, blijft met stip op 1 staan. De tweede plaats blijft ook gelijk, maar op de derde plaats komt de klant in beeld. Zo geeft 29% aan dat de voldoening van tevreden klanten voor hen de meest motiverende factor is.

  1. Om mijn eigen baas te zijn: 39%
  2. Dat ik doe wat ik graag doe: 38%
  3. De voldoening die tevreden klanten geven: 29%

(On)tevreden zelfstandigen

De algemene tevredenheid van zelfstandigen ligt hoog. Zo blijkt dat 74% van alle zelfstandigen hun tevredenheid een score geven van 7 of meer op 10.

Maar over welke zaken zijn zelfstandigen minder tevreden? De top 3:

  1. Onzeker financieel bestaan: 53%
  2. Zware administratieve lasten : 49%
  3. Beperkte vrije tijd: 32%

“Het is positief om te horen dat starters de sprong maken omdat ze zich willen toeleggen op datgene wat ze graag doen. Het cliché dat ze zelfstandig worden om meer geld te verdienen, is gewoon fout”, zegt gedelegeerd bestuurder Philip Van Eeckhoute van Liantis. “En eenmaal ze aan de slag zijn, halen ondernemers veel voldoening uit de tevredenheid van hun klanten. Want het is natuurlijk voor die klant dat ze dag in, dag uit intensief aan de slag zijn en waarvoor ze het verschil willen maken.”

Bron: Liantis

Redactie / Rédaction / Editors
NextConomy

Bekijk alle berichten van NextConomy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *