SLUIT MENU

Hoeveel advies geef je als consultant aan de klant?

In hoeverre geef je als externe consultant je advies en kunnen weg? Die vraag kreeg Marleen Deleu, hoofdredacteur van NextConomy tijdens een seminar. We spraken hierover met de Business Director van ProCured, specialist op het gebied van ankoop- en supply chain functies.

“Als consultant moet je alle kennis delen met de klant, daar betaalt hij je tenslotte voor. Niet alleen de klant is daarbij gebaat. Ook de consultant.”

Personal branding

Consultants zien vaak blinde vlekken in een organisatie waarmee hij de klant kan helpen. Door daar open over te communiceren, bouwt de consultant aan een mooie carrière.

Langetermijnrelatie

Of je gratis al je kennis moet weggeven, is een andere vraag. “Merkt de consultant buiten zijn opdracht een blinde vlek op. En heeft hij hiervoor een interessante methodologie of tool ontwikkeld, dan hoeft hij dat niet zomaar weg te geven. Maar het kan wel leiden tot een uitbreiding van zijn opdracht. Een consultant tracht zo goed mogelijk de klant bij te staan en hij moet uit eigenbelang ervoor zorgen dat hij vervolgopdrachtjes kan verkopen om een langetermijnrelatie met de klant te bewerkstelligen.”

Beland niet op een zijspoor

Blijf steeds waakzaam over de scope van de opdracht waarvoor je initieel voor bent ingehuurd en houd je daar aan, raadt hij aan. Je hebt op die basis je prijs, resultaatsgebieden en timing afgesproken. “Het komt vaak voor dat de consultant op een zijspoor belandt wanneer hij andere opportuniteiten ontdekt en daaraan werkt. Al dan niet op vraag van de klant. De kwaliteit van zijn initiële opdracht kan hierdoor lijden. Met alle gevolgen van dien.”

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy