"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe wordt mijn website gevonden op Google?

Je website zichtbaar maken in de eerste zoekresultaten van Google is de droom van elke freelancer. Op het internet vind je tal van tips over hoe je dat doet. Hier vind je de belangrijkste tips zodat je goed scoort in Google.

1. Start met een goede website

Bouw een site met een overzichtelijke structuur en die professioneel oogt. En zorg dat hij ook mobielvriendelijk is.

Leestip: Aartjan van Erkel vertelt in zijn boek Verleiden op internet hoe je met eenvoudige, maar krachtige overtuigingstechnieken het rendement van je site te vergroten. Hij bespreekt homepages, productpagina’s, tekstpagina’s, webformulieren en beeldmateriaal en laat zien wat het geheim achter onweerstaanbare sites is.

2. Gebruik de juiste zoekwoorden

Welke zoekwoorden tikken jouw (potentiële) klanten in? En op welke zoekwoorden wil jij goed scoren? Laat die termen terugkomen in je titels en content.

Op het net krijg je tal van tips over Search Engine Optimalization (SEO) of zoekwoordenoptimalisatie. Lees zeker de Search Engine Optimalization Starter Guide van Google (.pdf).

3. Heb aandacht voor de code

Een website is opgebouwd uit codes. En websites die proper gebouwd zijn, scoren beter in Google. Dus zet bijvoorbeeld je tussentitels in je tekst niet in het vet, maar gebruik de code <Heading 1>.

Wil je nog een stap verder gaan? Dan kan je je website coderen volgens de regels van AnySurfer. AnySurfer wil de digitale wereld toegankelijker maken voor mensen met een handicap, zonder daarbij een vlotte bruikbaarheid voor iedereen uit het oog te verliezen.

De regels zijn helemaal niet zo moeilijk en je website scoort nog beter. Bekijk de checklist van AnySurfer hier.

4. Verzamel links

Hoe meer andere websites verwijzen naar jouw site, hoe hoger je scoort in Google.

5. Schrijf regelmatig steengoede content

Google plaatst je website ook hoog als er regelmatig beweging is op je website. Schrijf daarom regelmatig steengoede content op je website en zet in je tekst en tussentitels de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Met steengoede content overtuig je ook potentiële klanten dat jij een expert bent in je vakgebied. Dus dit is twee keer scoren!

6. Gebruik social media

En heb je net een nieuw artikel gepubliceerd op je website? Deel die van via Twitter, Facebook en LinkedIn. Je mag niet verwachten dat klanten naar je website komen, maar breng je content naar hen toe.

Terug naar het overzicht