"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

11 tips voor een goede offerte

1. Persoonlijk mailtje

Een offerte met een persoonlijk mail scoren beter. In je mail kan je je sterktes extra in de verf zetten en nog meer inspelen op wat de klant belangrijk vindt.

2. Toon je expertise

Je kan nog extra documenten of je portfolio toevoegen. De klant leert jou en je werk nog beter kennen.

3. Structuur offerte

Deze elementen moet je zeker opnemen in je offerte:

  • Jouw gegevens
  • Datum
  • Offertenummer
  • Werkzaamheden
  • Prijs
  • Deadline
  • Geldigheidsduur offerte

4. Type klant

Stem de inhoud af op jouw klant. Is zijn budget beperkt? Is het superdringend? Of zoekt hij een topprofiel? Met deze info weet je veel over de klant en kun je hierop inspelen met een flexibele prijs, snelheid of je expertise.

5. Weet wat jouw klant vraagt

En weet ook meer dan wat jouw klant vraagt. Je opdrachtgever is niet altijd een expert in jouw vakgebied. Analyseer daarom grondig wat hij vraagt, stippel jouw aanpak uit en formuleer bijkomende suggesties.

6. Ken het budget

Het is niet altijd even gemakkelijk om te achterhalen hoeveel budget de klant heeft. Maar toch speelt het in jouw voordeel als je het budget kent. Vragen staat vrij. Wil je klant niets zeggen dan moet je heel goed weten wat hij wil. Met die info kan je een correcte offerte opstellen.

7. Voordelen voor de klant

Schrijf in je mail welke voordelen de klant geniet als hij voor jou kiest en vertel ook hoe jij de opdracht zal aanpakken.

8. Geef een gedetailleerde prijs

Vermeld in je offerte hoe je tot een bepaalde prijs komt. Bij het uitvoeren van een opdracht komt er vaak meer bij kijken dan dat de klant beseft. Wanneer je alle processen of stappen in kaart brengt, toon je aan dat de klant waar krijgt voor zijn geld.

9. Doe iets gratis

Extra advies, eerste kennismaking,… doe iets gratis en vermeld dat ook in je offerte. Het is een kleine moeite voor jou en de klant zal dit zeker waarderen.

10. Inhoud en vorm

Je offerte is ook een soort van sollicitatiebrief. Daarom moet die zeker foutloos en professioneel ogen.

11. Volg op

Je hebt je offerte gemaild en je hebt al meer dan een week niets meer gehoord. Pols voorzichtig of de klant je offerte goed heeft ontvangen, of er vragen zijn en of je nog iets kan aanpassen.

Heeft de klant niet voor jou gekozen?Blijf dan respectvol en vraag waarom je de opdracht niet gekregen hebt. Misschien lag je prijs te laag, had je te weinig expertise of misschien lag het gewoon aan de structuur van je offerte.

Terug naar het overzicht