"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Een plaats aan de tafel voor Inkoop? Word een ‘Chief Value Officer’!

Inkoop blijft te vaak hangen in de weeklaag ‘we bieden meerwaarde, maar we worden niet uitgenodigd aan de tafel’. Stop met klagen, en creëer je eigen tafel! Dat is de raad die Miguel Gonzales, CPO bij DuPont meegaf tijdens de openingstoespraak op Procurecon 2023 in Barcelona.

Inkoop zit niet mee aan tafel

De tafel waar Miguel Gonzales naar verwijst is het C-level in organisaties. “In het beste geval mag Inkoop daar eens per jaar een presentatie geven. Helaas, aldus Miguel, de vele miljoenen dollars die ik bespaar voor de organisatie, ze vinden het maar heel normaal. Ze zien de opties om Inkoop meer strategisch in te zetten niet. Enkel tijdens covid-pandemie toen we de supply chains optimaliseerden, werden we naar waarde geschat. Maar als inkopers hebben we daarna niet doorgedrukt en nu zijn we weer naar af.”

Wat kan (moet) Inkoop daar aan doen?

“Denk na over wie jouw ‘tafel’ is waar je nu niet aan wordt uitgenodigd: is het de CIO, CHRO, CEO, …? Vervolgens creëer je de tafel door een nood bij deze persoon te vinden waarmee jij met je kennis en expertise kan helpen. Zorg dat je hun situatie en nood goed inschat.” Wat inkoop vervolgens vooral moet doen, zo benadrukt Miguel Gonzales, is vermijden over kostenbesparingen te spreken. Gebruik vooral hun taal: ‘start talking their language’. “Jouw CHRO bijvoorbeeld praat ongetwijfeld over schaarste aan talent, dus doe jij dat ook. Bouw een relatie op en wordt hun partner doordat je dezelfde doelen nastreeft en hen ondersteunt in hun rol.”

Inkoop moet vooral vermijden om over kostenbesparingen te praten!

 

Miguel Gonzales – Dupont

“Ik rapporteer nooit meer nog over jaarlijkse kostenbesparingen”, aldus Miguel Gonzales. “Alleen nog over de netto impact op de P&L van de organisatie. Jezelf als een partner van het C-level te beschouwen, doe je door jouw impact op het resultaat van de organisatie zichtbaar te maken.”

Hij maakt dit duidelijk met een voorbeeld. “In het verleden hanteerden we erg strikte tarievenkaarten (rate cards) voor uitbesteed werk (contract work). Dat doen we nu niet meer. We rapporteren jaarlijkse uitgaven, maar geven daar ook duiding bij. Zo vergelijken we uitgaven per afdeling, we rapporteren de ratio tussen vaste medewerkers en externen, of we maken vergelijkende studies over wat concurrenten doen. De tafel maak je door de business en HR de inzichten te geven die ze zelf niet hebben. Vertel ze niet wat ze moeten of niet moeten doen, maar bezorg ze de data en de analyses die daar bij horen.”

De tafel maak je door de business en HR de inzichten te geven die ze zelf niet hebben. Vertel ze niet wat ze moeten of niet moeten doen, maar bezorg ze de data en de analyses die daar bij horen.

 

De toekomst van Inkoop

Ook Miguel ‘s collega Lars Bettermann, CPO van Bridgestone, ging met hetzelfde elan verder: inkoop moet dringend evolueren naar een rol als ‘Chief value officer’, de volwaardige business partner die maximaal bijdraagt aan het succes van de organisatie.

Lars Bettermann (Bridgestone)

“Om in de toekomst te kijken, moet je eerst achterom zien vanwaar we komen”, zo steekt hij van wal. Nog niet zo lang geleden, pakweg 10 jaar, sprak Inkoop uitsluitend over process efficiëntie, ‘compliance’, ‘supplier bashing’ – in de zin van ‘wees vooral niet te aardig tegen ze’ – en natuurlijk ‘cost cutting’, het snoeien in de kosten.

“Hoe zien we onszelf vandaag? Eerder als een brandweerman, een waarde schepper, een partner voor leveranciers, innovator en bewaker van duurzaamheid.  We zien onszelf in een strategische rol, we verdienen een plaats aan ‘de tafel’. “

Leuk, maar vraag is natuurlijk hoe de anderen ons zien. Dat valt toch wat tegen. Inkoop is de afdeling met alle cijfers, de harde data, zij gaan over het vermijden of inperken van risico’s en kostencontrole, ze zijn beroemd om het optimaliseren van efficiëntie en het afdwingen van processen. Maar Inkoop, dat zijn ook de ‘No Sayers’.

Inkoop? Dat zijn de ‘No Sayers’

“Hoe de anderen ons zien en hoe we onszelf als Inkoop zien, verschilt dus behoorlijk”, aldus Lars Bettermann. “Inkoop moet dan ook dringend de perceptie veranderen, ‘clean up this perception’, en bedenken hoe we willen dat anderen ons beschouwen en waarderen.”

Zijn suggestie? ‘We are cool’:

  1. Inkoop heeft alle data. Zet je dashboard in om de groei en winstgevendheid van de organisatie te verbeteren
  2. We zijn een partner van de business en/of hr en helpen hen waarde te creëren
  3. Digitalisering heeft ook op de Inkoopafdeling headcount vrijgespeeld om meer tijd te maken voor het opnemen van de rol als adviseur aan het C-level
  4. ESG staat voor de deur, bij uitstek het domein van Inkoop om nauw samen te werken met de business!

Zijn conclusie: “Inkoop wordt niet overnacht een ‘Chief Value Offiecer’, maar Inkoop kan wel dat pad inslaan en alvast de reis ernaartoe aanvangen.”

Lees ook :

 

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu