"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“De kracht van een generalist is dat je van heel veel op de hoogte bent”

“’Jij hebt mieren in je gat’, zeggen anderen vaak over mij. Ik moet continu uitgedaagd worden, ik kan niet stilzitten en ik wil constant bijleren”, zegt freelancer Evelien Vandevelde. “Ik ben een generalist. Punt. En zo zet ik me ook in de markt.”

“Ik heb 25 jaar gewerkt voor 18 verschillende werkgevers. Begin 2020 werd ik door een bore-out overvallen”, start Evelien haar verhaal. “Ik besloot om een eigen zaak op te starten: de KantoorKabouter waarbij ik kmo’s, start-ups en zelfstandigen ondersteun met administratie, financiën, personeelsbeheer, workflows en organisatie.”

Hoe vertel je als freelance generalist aan je klanten wat je voor hen kan betekenen?

Evelien: “Als generalist is het inderdaad de grote uitdaging om richting te geven aan je klanten. Ik doe dat vooral via mijn LinkedIn-posts. Ik zet LinkedIn heel actief in. Ik schrijf over heel verschillende thema’s met voorbeelden uit mijn werkleven, vragen die klanten me stellen, tools die ik ontdek … Die authenticiteit werkt.”

“Ik besef dat mijn keuze om over verschillende zaken te communiceren, risico’s inhoudt. Zo zal iemand mij bijvoorbeeld gaan volgen omdat ik iets over boekhouding heb gepost. Maar de week daarna schrijf ik over een online leerplatform dat ik opgestart heb. Ja, dan ontvolgt die mij weer.”

“Een specialist daarentegen kan steeds op dezelfde nagel kloppen en daardoor steeds zijn doelgroep geïnteresseerd houden. Bij mij is dat minder het geval.”

“Bij de start van de KantoorKabouter heb ik me heel erg verdiept in LinkedIn: wat werkt en wat niet, hoe werken de algoritmes, wanneer posten … Uit mijn zelfstudie heb ik een top 5 tips opgemaakt die ik nu consequent toepas. Mijn tip? Durf jezelf af en toe kwetsbaar opstellen.”

“Op een blauwe maandag had ik eens gepost dat mijn agenda leeg was en dat ik de paniek voelde opborrelen. Dat bericht bracht een stroom reacties van collega’s, maar ook van potentiële klanten.”

Heb je vanaf de start bewust gekozen om je te profileren als generalist?

“Ja, dat is de draad doorheen mijn leven. Toen ik 18 was, moest ik een studierichting kiezen. Dat was de hel voor mij, omdat ik als tiener in een richting werd geduwd. Terwijl ik duidelijk aanvoelde dat ik vanalles wou leren, vanalles wou proeven en nood had een algemene degelijke opleiding waar ik een heel stevige basis kon leggen om alle kanten uit te kunnen.”

“Dat zie je ook aan mijn cv. Ik heb aan de zeevaartschool gestudeerd, waar ik les kreeg in rechten, talen, fysica, chemie, elektriciteit, ethiek … Waarna ik twee jaar op de spoed stage heb gelopen. Daarna heb ik voor vzw’s, nv’s, multinationals, ngo’s, in binnen- en buitenland … gewerkt. Dat is gewoon wie ik ben.”

Welke tips heb je voor andere freelancers die generalist zijn?

“Omring je met goede specialisten. Uit de feedback van mijn klanten, besef ik dat ik mijn plan kan trekken en dat ik een stevige bagage heb. Als generalist hoor je over een kennisniveau te beschikken dat diep genoeg is. Het is niet voldoende een beetje excel te kennen en een boekhoudprogramma eens van ver gezien te hebben.”

“De kracht van een generalist is dat je van heel veel op de hoogte bent en wanneer je iets niet kent, weet waar je de info moet halen. Dat kan door jezelf in sneltempo bij te scholen of door je netwerk in te schakelen. Mijn slogans zijn dan ook: Ik heb overal kaas van gegeten en Ik weet waar Abraham de mosterd haalt.”


Lees ook:

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert