"Exploring the future of work & the freelance economy"

Een bedrijfsnaam kiezen: dit moet je weten

Je maatschappelijke naam: enkel administratief

Je maatschappelijke naam is de officiële naam van je bedrijf. Die heeft enkel een administratieve functie: hij staat in de statuten van een vennootschap en wordt in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Je kiest je maatschappelijke naam niet altijd zelf:

  • In een eenmanszaak bestaat de maatschappelijke naam uit je voor- en familienaam. Die naam kan je ook niet wijzigen.
  • In een vennootschap kies je zelf een maatschappelijke naam. Die moet uniek zijn en de rechtsvorm (bvba, nv …) bevatten. Kies je iets wat al bestaat? Dan kan het gelijknamige bedrijf eisen dat je de naam verandert. Dat wil je vermijden: het is complex en heeft een prijskaartje.

Je handelsnaam: bekend bij het publiek

Onder je commerciële of handelsnaam sta je bekend bij het grote publiek. Je kiest ‘m helemaal zelf. Andere bedrijven mogen geen identieke of gelijkaardige naam gebruiken, al is die beperking … beperkt.
Je handelsnaam is namelijk enkel beschermd in het gebied waar je min of meer bekend bent. Een Kortrijkse slager die zijn zaak ‘Slagerij Freddy’ doopt, kan niet verhinderen dat een Brugse collega dat ook doet. Wil iemand een tweede ‘Slagerij Freddy’ openen in dezelfde wijk, kan de slager dat wel juridisch aanvechten.

Concreet zal een rechter drie criteria hanteren om uit te maken of er een risico bestaat dat handelsnamen met elkaar verward worden:

  • Hoe sterk lijken de namen op elkaar?
  • Hoe sterk lijkt de activiteit van beide zaken op elkaar?
  • Hoe ver of hoe dicht zijn beide zaken van elkaar verwijderd?

Wanneer je je handelsnaam niet meer gebruikt, vervalt de bescherming. Je handelsnaam wijzigen is helemaal gratis.

Hou je het graag eenvoudig? Kies dan simpelweg een handelsnaam die dezelfde is als je maatschappelijke naam.

Hoe kies je een goede handelsnaam?

Dé perfecte manier om je handelsnaam te kiezen bestaat niet. Rekening houden met je activiteit is wel een gouden tip. Als hippe start-up wil je bijvoorbeeld geen stoffig imago. Een catchy naam is dus geen overbodige luxe. Een antiekhandelaar blijft dan weer beter ver weg van al te flashy termen met een beperkte houdbaarheidsdatum.

Wil je een unieke bedrijfsnaam? In de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) kan je checken of iemand al jouw idee gebruikt.

Alle essentiële info gebundeld?

Wil je alle formaliteiten om te starten in een handig overzicht? Download één van de startersgidsen van SBB, en je bent meteen mee!

Terug naar het overzicht