De btw-aftrek voor niet-conforme facturen: wat zegt de fiscus?
De fiscus treedt soepeler op bij de btw-aftrek voor niet-conforme facturen , mits er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt.
De nieuwe regeling
Vandaag zal de Belgische fiscus de btw-aftrek niet automatisch weigeren in geval van een niet-conforme factuur. Is er sprake van een onvolledige factuur (bijvoorbeeld de omschrijving van de dienst is niet gedetailleerd genoeg, het btw-nummer ontbreekt), dan beoordeelt de fiscus de btw-aftrek voortaan op basis van een zogeheten ‘gecorrigeerde factuur’ (een creditnota of verbeterde factuur) en ondubbelzinnige bewijsstukken van die factuur (bestelbonnen, contracten, correspondentie …).
Anders gezegd: de fiscus stelt zich soepeler op wat de vormelijke vereisten betreft. U moet uiteraard nog steeds kunnen aantonen dat de geleverde prestaties voor uw beroepsdoeleinden waren. Een andere, cruciale voorwaarde: u moet uw gecorrigeerde facturen en aanvullende bewijsstukken vóór het einde van de btw-controle aan uw btw-administratie kunnen bezorgen. Enkel zo vermijdt u een mogelijk boete.
Wanneer niet van toepassing?
De btw-administratie benadrukt dat de soepele regeling enkel geldt voor facturen van leveringen en diensten. En dus niet voor:
- Facturen met een ‘btw-verlegging’ (waarbij de btw verlegd wordt van een eventueel buitenlandse leverancier naar de afnemer)
- Facturen van werken in onroerende staat met verlegging van de heffing
- Btw-belaste onttrekkingen (waarbij u iets uit uw onderneming naar uw privé overbrengt)
- Invoeren, waarbij uw btw-aftrek gebaseerd is op het formele invoerdocument
- Een intracommunautaire verwerving, waarbij de factuur moet voldoen aan de vormvereisten van de lidstaat die de goederen verzendt
- De overbrenging van eigen goederen vanuit een andere lidstaat naar België (wordt gelijkgesteld aan een intracommunautaire verwerving)
Conclusie
Dankzij deze nieuwe regeling kunt u uw recht op btw-aftrek alvast beter verdedigen. Toch betekent dit niet dat u voortaan niet-conforme facturen zomaar moet aanvaarden. De ‘tolerantie’ gaat immers niet altijd op en is dat toch het geval, dan moet u rekening houden met een strakke deadline om een boete te vermijden. Vraag uw vaste leveranciers dus altijd om correcte of toch zeker verbeterde facturen.
Nog vragen?
Contacteer vrijblijvend een SBB-kantoor in uw buurt
Terug naar het overzicht